העסקים קודמים לאהבה: שעות לאחר הבשורה על עסקת הענק עליה חתמה פייסבוק לרכישת אפליקציית המסרים המיידיים "וואטסאפ", נחשף מה היה המחיר האמיתי ששילם מארק צוקרברג - ולא מדובר בהכרח ב-19 מיליארד הדולרים שיהיה עליו לשלם תמורת הרכישה.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
ההצעה לרכישת "וואטסאפ" הועברה למנכ"ל החברה יאן קום לפני 11 ימים, ב-9 בפברואר, בזמן שברחבי העולם נערכו זוגות אוהבים רבים לחג האהבה (ולנטיינ'ז דיי) שחל בסוף השבוע האחרון. בימים שחלפו, לא התקבלה מ"וואטסאפ" כל הודעה חדשה לפיה העסקה יוצאת לדרך.
אלא שההתפתחות הדרמטית שהובילה לרכישת הענק התרחשה דווקא בערב חג האהבה, יום שישי האחרון ה-14 בפברואר, ממש בשעה שמייסד פייסבוק היה בשיאו של ערב רומנטי במיוחד עם אשתו הטרייה פרסיליה צ'אן.
באותו ערב ממש הגיע קום לבית הזוג צוקרברג כדי לסכם את עסקת הענק - מה ששיבש את התוכניות של הזוג. אלא שזה ממש לא הכל. כשקום הגיע לבית, הוא וצוקרברג החלו לדון מיד בפרטים האחרונים שנועדו לסכם את העסקה - ובין לבין אכלו תותים מצופים בשוקולד שלמעשה נועדו לאשתו של צוקרברג. "הם אכלו את התותים המצופים תוך כדי שהם מסכמים את פרטי העסקה האחרונים", דיווח עיתון ה"טיימס".
הרכישה הגדולה ביותר של השנים האחרונות
הרשת החברתית הודיעה הלילה כי הגיעה להסכמה על רכישתה של אפליקציית המסרים הפופולרית "וואטסאפ" תמורת סכום העתק. על פי הודעת הרשת, פייסבוק תשלם על הרכישה סכום עתק של 16 מיליארד דולר, מתוכם ארבעה מיליארד דולר במזומן ו-12 מיליארד דולר במניות. בהסכם קיימת גם אופציה לפיה פייסבוק תשלם שלושה מיליארד דולר נוספים במשך ארבע השנים הקרובות.
המניות האופציונאליות הן מה שמכונה "מניות חסומות", בהן יזכו עובדי ומייסדי וואטסאפ אם יישארו לעבוד בחברה ארבע שנים לאחר ביצוע העסקה. מניות חסומות הינן מניות של החברה המוענקות לעובדיה, לאחר תקופת חסימה שנקבעת מראש. מדובר במכשיר תגמול מקובל בחברות אשר חוששות שעובדים רבים יעזבו אותה בעת הענקת אופציות.
הרשת החברתית הודיעה כי אפליקציית וואטסאפ תמשיך לפעול באופן עצמאי ותשמור על שמה, ולא תמוזג אל תוך פייסבוק. כחלק מהעסקה יצורף מייסד ומנכ"ל וואטסאפ, יאן קום, למועצת המנהלים של פייסבוק. "אני נרגש לעבוד עם צוות וואטסאפ במאמצינו להפוך את העולם לפתוח ומחובר יותר", אמר צוקרברג בתגובה לרכישה.
לאפליקציית המסרים "וואטסאפ" יש מעל 450 מיליון משתמשים פעילים, מתוכם כ-70% משתמשים באפליקציה על בסיס יומיומי. נפח ההודעות המועברות באמצעות האפליקציה נמצא בגידול מתמיד מדי יום ומתקרב באופן עקבי לנפח כלל הודעות ה-SMS המועברות בעולם. מדי יום נוספים מעל למיליון משתמשים חדשים לוואטסאפ.