לקראת סוף אוגוסט פייסבוק הכריזה מלחמה על הקליק-בייטס, אותן כותרות מתגרות שלא מספקות יותר מדי מידע - וכך מושכות את הגולש להקליק עליהן. כדי לנסות לחסל את התופעה (שבמידה מסוימת פייסבוק אחראית להיווצרותה), הרשת החברתית הודיעה שהיא תערוך שינוי באלגוריתם שלה כך שהוא יוכל להבדיל בין לינק איכותי לבין לינק שכל מטרתו ותכליתו הוא להביא להקלקה. בינתיים, ברשת הישראלית לא ניכר שום שינוי, אך אם גם לכם נמאס מהכותרות הללו, פשוט הצטרפו ל-אמ;לק - עמוד הפייסבוק שמציג ספוילרים לכותרות.
ראשי התיבות אמ;לק הן תרגום מוצלח למדי לסלנג האיטרנטי "tl;dr", ומשמעותן: ארוך מדי, לא קראתי. "מטרת העמוד היא לחסוך לגולשים להכנס לכתבות עם כותרות שהן מלכודות קליקים על ידי מתן תקציר של הכתבה", נכתב בתיאור בפייסבוק. "אם נתקלתם בכתבה עם כותרת-מלכודת-קליקים הגיבו לה עם תקציר (או תשובה) ותייגו אותנו".
עוד ב-NEXTER
- כוכבת הרשת מוכיחה שהחזה שלה אמיתי
- האם מותר להטעין את הסמארטפון כל הלילה? 10 מיתוסים שצריך לנפץ
- החלה הבריחה מהאייפון
אמ;לק נפתח בסוף ספטמבר ומונה קצת יותר מששת אלפים חברים, והוא כולל לינקים (וספולירים) של כל האתרים הגדולים. למשל, כתבה שכותרתה "בעירום או לבושה: נטע גרטי חושפת איך היא ישנה" זוכה לקידום עם התשובה: עירומה. עכשיו אנחנו יכולים לחזור לסדר היום". דוגמה נוספת: "לא תאמינו כמה הגננת הזו מרוויחה מנענוע ישבן", הספוילר: "סכום של כ-6 ספרות, שזה בערך 4 חודשי משכורת של גננת".
אמ;לק - מגמה עולמית
מה שמרגיז את מנהלי אמ;לק מרגיז עוד רבים וטובים בעולם. טוויטר מלאה בעמודים שכל מטרתם היא "לחסוך לכם הקלקה" כפי שנקרא הפרופיל הזה, Saved You A Click, שמונה כבר 175 אלף עוקבים ומספק תשובות קצרות ומטובלות בסרקזם לכותרות באזפידיות. כשהניו-יורק טיימס כותב: "אייפד אייר 2 או אייפד מיני - אחד הטבלטים האלה מעולה!", העמוד עונה "אייפר אייר 2", וכשבאזפיד טוען: "27 סימנים שאתה בעצם באטמן", העמוד מטיח: "אתה לא".
פרופילים אחרים שאפשר למצוא ברשת הם HuffPo Spoilers - שמציג ספוילרים לכתבות של האתר הכי משותף בפייסבוק, הפינגטון פוסט, ו-Upworthy Spoiler, שכולל ספוילרים לאתר המופרסם בכותרות ה"לא תאמינו" וה"עד היום חשבתי שאני יודע הכל על... מסתבר שטעיתי" שלו.
"קליק-בייטינג הוא תופעה חולה שמנצלת את יצר הסקרנות כדי לגרום לנו להתעניין בדברים שלא התעניינו בהם עד שלא הוגשו באופן הזה", אומר לנו אחד ממנהלי העמוד. "לאף אחד לא אכפת אם כוכבת כלשהי ישנה בעירום או עם בגדים. אבל בצורת הגשה מספיק 'צהובה' פתאום אנשים נכנסים. אנחנו רוצים לראות עיתונות ישראלית איכותית, שתוביל אנשים מפייסבוק לאתר שלהם על ידי מה שפעם קראנו לו 'עיתונות אמיתית' - תחקירים, מאמרי דעה, פרשנות של אנשים שבאמת מבינים בנושא מסוים".
אז המטרה שלכם היא לא לבוא לקראת הקורא, אלא בעצם ביקורת נגד התקשורת?
"אנחנו מראים את הפנים האמיתיות של הקליק בייטינג: עיתונות ריקה מתוכן ולא מקצועית. ברגע שאתר נותן לנו קליק בייטינג מבחינתו זה גם כל מה שהוא שווה. לדעתנו אנחנו משרתים גם את העיתונאים שבמקום להתעסק במרדף אחרי הידיעה הצהובה הבאה יזכו לקבל את התנועה והקליקים על עיתונות אמיתית. אנחנו לא כועסים על מי שעושה קליק-בייטינג, אנחנו רק מנסים להראות לו שהכלי שהוא משתמש בו הוא כלי פשוט וזול שקל להתגבר עליו על ידי כמה חברים עם קצת רצון".