כל מערכת בחירות מחדש נפסלות בישראל קלפיות ששיעור המצביעים בהן נמצא גבוה מ-100%. הבדיחות על המצביעים של ש"ס ויהדות התורה שמצביעים מהעולם הבא הפכו מזמן לחלק בלתי נפרד מהתרבות הישראלית - אבל מסתבר שלא רק הטיית הבחירות היא סיבה לגיטימית להופעה פתאומית של אוכלוסייה שלא קיימת. גם כסף הוא סיבה טובה - ומי שמרוויחה מזה הפעם היא לא מפלגה, אלא פייסבוק.
בראיין ויזר, אנליסט מקבוצת המחקר Pivotal, הבחין לאחרונה בכך שמנגנון הפרסום של פייסבוק מבטיח למפרסמים באוסטרליה להגיע ל-1.7 מיליון בני 16-39 יותר מכפי שקיימים במדינה, על פי מרשם האוכלוסין שלה.
הוא החליט לבדוק האם גם בארה"ב - השוק המרכזי בו הוא עוסק - קורה דבר כזה. התוצאות: פייסבוק מבטיחה למפרסמים בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות להגיע לקהל כמעט בלתי מוגבל שכולל 41 מיליון בני 18-24 ו-60 מיליון בני 25-34. הבעיה: לפי מרשם האוכלוסין האמריקאי העדכני, בפועל יש במדינה מספרים מוגבלים יותר בגילאים האלה - 31 מיליון בני 18-24 ו-45 מיליון בני 25-34. במילים אחרות: פייסבוק גובה ממפרסמים בארה"ב כסף על הגעה ל-25 מיליון איש שלא קיימים. רק בקרב קבוצת היעד של בני 35-49 המספר שהיא מבטיחה - 61 מיליון - תואם לנתונים הרשמיים.
כתוצאה מהגילוי קרא ויזר למפרסמים שלא לרכוש פרסום בפייסבוק ואף קרא לבעלי מניות פייסבוק להיפטר מהן. אך פייסבוק עצמה כלל לא הוטרדה מהחשיפה.
הרשת החברתית טוענת, לפי אתר The Register, שהנתונים שלה "בכוונה" לא תואמים למספרים הרשמיים, כי הם "לוקחים בחשבון מספר משתנים, כולל התנהגויות משתמשים, דמוגרפיה ומידע מיקום על המכשירים", ו"מיועדים להעריך כמה אנשים באזור נתון מתאימים לראות פרסום שעסק עשוי להריץ. הם לא אמורים להתאים להערכות מפקד האוכלוסין".
מה שפייסבוק אומרת, בעצם, זה שהיא יכולה לדעת יותר טוב מהממשלה מי האנשים שנמצאים באזור מסוים - בין אם מכיוון שהיא כוללת בספירה אנשים שכתובתם הרשמית במקום אחד ובפועל הם נמצאים במקום אחר (מהגרים ותיירים), ובין אם מכיוון שמשתמשים מסוימים עשויים להיכלל בקבוצות מסוימות אבל להתנהג באופן שמתאים לקבוצות אחרות (נגיד חובבי גאדג'טים בני יותר מ-40, שלהם אפשר להציג פרסומת לכל צעצוע חדש עם מסך מגע שבעלי העסקים מייעדים בעיקר לבני 18-34).
או שפייסבוק פשוט נותנת לאנשים להירשם בפרטים מזויפים - החל מהשם וכלה במקום מגורים.
זו אינה הפעם הראשונה שנמצאות סתירות בנתוני פרסום של פייסבוק. בשנה שעברה היא התנצלה פעמיים על כך שגבתה ממפרסמים יותר מדי כסף - ואף השיבה לחלק מהמפרסמים כסף. אבל זה כנראה לא מונע ממנה להמשיך לגבות כסף על הצגת פרסומות לאנשים שלא קיימים, או לפחות לא אמורים להיות קיימים.