אפליקציות לפייסבוק נולדות ומתות בקצב מסחרר. רק לפני חודש וחצי כולנו בדקנו באמצעות אפליקציה איך היינו נראים בתור אישה או גבר. אנחנו מאפשרים לכל אותן אפליקציות גישה לפרופיל הפייסבוק הציבורי שלנו, לרשימת החברים שלנו, ולעוד מידע שלכאורה לא ממש איכפת לנו לחלוק. מה כבר יעשו איתו - יטרגטו לנו מודעות להסרת שיער?
תחשבו שוב - כי מה שאתם הולכים להיחשף אליו יפוצץ לכם את המוח.
כבר כמה ימים שהרשת סוערת בגלל פרשת קיימברידג' אנליטיקה. תקציר הפרקים הקודמים: מידע אישי על 50 מיליון משתמשי פייסבוק הועבר לחברה פרטית שעסקה בין היתר בייעוץ לטראמפ ולעוד פוליטיקאים מרחבי העולם. הפוליטיקאים עשו שימוש במידע הזה לצרכים שלהם, כשפייסבוק נותנת לכל הדבר הזה לקרות.
הפרשה אמנם הפילה את המניה של פייסבוק וגרמה להאשטאג "למחוק את פייסבוק" לשרוף את הרשת, אבל בתכלס עברה לרובנו מעל הראש. מה הביג דיל? כולנו משתפים מידע על עצמנו בפייסבוק כל הזמן ונותנים הרשאות לכל מיני אפליקציות לשאוב מידע עלינו. הבעיה היא שמהצד השני נמצאים כמה מהמוחות הכי חריפים וחכמים בעולם, שלוקחים את המידע הזה וחוגגים עליו כמו אורן חזן בקזינו.
מכירים את הסיסמה "אם אתה לא יודע מה המוצר - אתה המוצר"? אז בעידן של פייסבוק, המידע עלינו הוא המוצר, ויש לו לא מעט קונים. בפייסבוק מסתובבות מלא אפליקציות עם שאלונים פסיכולוגיים עלינו. חלקן תמימות יותר, חלקן פחות. חלקן מרגישות לכם מפגרות, אבל הן בעצם מאוד מתוחכמות.
אחת מהן, בשם My Personality, כללה שאלון אישיות בן 100 שאלות והייתה חלק מניסוי מעניין: החוקרים שניתחו את הנתונים שהתקבלו ממנה הצליבו בין התשובות לשאלות שהתקבלו בה לבין הפעילות הפייסבוקית של האנשים שענו עליה. הם הבינו שבאמצעות הלייקים שאנחנו עושים אפשר ללמוד המון על האישיות שלנו.
דוגמה קטנה: החוקרים גילו שהיה סיכוי גדול יותר שנשאלים שעשו לייק לסרט "מועדון קרב" יהיו פתוחים יותר לחוויות חדשות מאלה שעשו לייק לתוכנית "אמריקן איידול". נשמע לא מזיק, נכון? עוד מעט תבינו למה זה על גבול הדיסטופיה.
הגילויים האלה הובילו לפיתוח של עוד שאלון של מה החברים שלכם יודעים עליכם, ומשם לעוד מחקרים, עד שבסופו של דבר פותחה תוכנה שבעזרת הלייקים שעשיתם יכולה להבין מי אתם. אחרי 70 לייקים המודל דייק יותר מחברים קרובים במה שהוא יודע על האישיות שלכם; עם 150 לייקים המודל דייק יותר מבן משפחה; ואחרי 300 לייקים תוכנת המחשב ידעה עליכם יותר מבן או בת הזוג. הוא אפילו יודע לחזות את הבריאות שלכם, העמדות הפוליטיות, והסיכוי שתתמכרו לסמים.
חברת קיימברידג' אנליטיקה פנתה לחוקרים וביקשה לקנות את המידע והמודל. החוקרים סירבו, אז אנשי החברה פנו לד"ר אלכס קוגאן, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת קיימברידג' שהכיר היטב את המחקר. הוא הסכים, פיתח אפליקציה לפייסבוק בשם ThisIsYourDigitalLife - שאלון שדומה אחד לאחד ל-My Personality - והשתמש בו כדי לאסוף מידע על יותר מ-50 מיליון משתמשי פייסבוק. את המידע הזה הוא העביר לקיימברידג' אנליטיקה, ככל הנראה עבור הרבה מאוד כסף.
אז מה אם יש תוכנת מחשב שיודעת עליי המון ומועברת בין גורמים מסחריים? שייהנו, למה זה צריך להטריד אותי?
אז זהו - שלמידע הזה יש השלכות מטורפות על כמעט כל אספקט בחיים שלכם. עזבו את העובדה שאם אתם חובבי "מועדון קרב" יטרגטו לכם פרסומות לטיולי אקסטרים ולא לטיול מאורגן בפראג; אז ידפקו לכם ביטוי יקר יותר; שמעסיקים לא יעסיקו אתכם כי הם יודעים שאתם אנשים עצלנים; או שמנתחים פלסטיים יפציצו אתכם בקמפיינים כי הם יודעים שיש לכם הערכה עצמית נמוכה.
הרבה פעמים הדברים האלו מתרחשים ברובדים שפועלים על התת מודע שלנו. אנחנו אפילו לא מודעים למניפולציות שנעשות עלינו.
אז איך נלחמים בזה? קודם כל צריך להיות מודעים. אף אחד לא אומר שאתם צריכים למחוק את פייסבוק, אבל אתם כן צריכים להיות הרבה הרבה יותר זהירים במידע שאתם מספקים לה, אפילו אם הוא נראה לכם שולי. כדאי גם לבדוק לאילו אפליקציות נתתם את כל המידע עליכם ועל החברים שלכם ואז למחוק אותן. והכי חשוב - אל תעשו לייקים לפוסטים של "אמריקן איידול".