קית' אוטלי בן ה-42 היה חייל משוחרר ממשמר החופים שעבד כמסנן עבור פייסבוק. הוא צפה בתוכן מזעזע שכלל הסתה, רצח ופורנו ילדים ומחק אותו, או דיווח עליו למשטרה, בשביל שלא יופיע אצלכם בפיד. אוטלי, שעבד בחברת הקבלן קוגניזנט (Cognizant), קרס יום אחד על שולחן העבודה שלו במהלך המשמרת.
המשרדים של החברה, ש-800 עובדיה מספקים שירותי סינון עבור פייסבוק, נמצאת במקום קצת מרוחק מהכביש הראשי בטמפה, פלורידה. האמבולנס לא הספיק להגיע בזמן, והפארמדיקים ניסו להחיות את אוטלי, אך הוא מת, ממה שהתברר כהתקף לב.
בתחקיר מקיף על מרכז סינון התוכן שפירסם העיתונאי קייסי ניוטון ב-TheVerge, פורסם כי הלחץ על אוטלי ככל הנראה נבע מכך שפייסבוק הציבה יעד של 98 אחוזי דיוק בסינון התוכן. חברת קוגניזנט ועובדיה קיבלו עדכון יומי על ההישגים שלהם, והם עמדו רק ב-92 אחוזי דיוק בלבד. זה הציון הנמוך ביותר של מרכזי סינון בצפון אמריקה. פייסבוק מעסיקה אלפי עובדים בחברות קבלן בסינון סביב העולם, ובאופן ישיר. חלקם ישראלים דוברי עברית שהתראיינו לאחרונה לתקשורת וסיפרו על אתגרים פחות קשים.
חלק מהעובדים במרכז בפלורידה שלא היו עדים לאירוע הקריסה של אוטלי, לא ידעו בכלל שהוא מת בזמן העבודה. אחרים סיפרו שלא התקיים טקס זכרון לכבודו. עובדים שהתקבלו לעבוד אחרי מותו, אמרו שלא הכירו בכלל את שמו, ואחד אמר שהם הרגישו כמו "גופות בכסאות" - ציטוט שנבחר לכותרת התחקיר.
בקוגניזנט אמרו לניוטון שהם והלקוח (פייסבוק) נדהים ועצובים ממותו של אוטלי, אך שאין אינדיקציה לכך שמצבו הרפואי קשור לעבודה.
לבוא ולהיות אנליסט
למרות תנאי השכר וההטבות הטובים יחסית לאפשרויות אחרות באזור, עובדים שהתראיינו לתחקיר מעידים כי לא ידעו בדיוק למה הם נכנסים, ולא שיערו שיצטרכו להתמודד עם גועל ומראות מחרידים על בסיס יומי - כל היום.
שון שפילג בן ה-23 נתקל במגייס ביריד תעסוקה שהציע לו עבודה בסיוע לעסקים לנתח פעילות של עמודי פייסבוק עבור עסקים ושיהיה גם סינון תוכן. רק לאחר שהחל את ההכשרה, הוא הבין שהוא צריך רק למחוק תמונות וסרטונים של אלימות. הסרטון הראשון שנאלץ לצפות כלל התעללות של בני נוער באיגואנה. אבל בהוראת מנהליו הוא השאיר אותו, כדי שהמשטרה תגיע לנערים. אלא שהסרטון פורסם שוב ושוב, ודווח שוב ושוב כך ששפיגל נאלץ לצפות בו לשמוע את יללותיה של האיגאונה עד שמתה.
על פי המתואר בכתבה ומעדותו - היו סרטי התעללות קשים יותר בחיות אחרות וכן תיעודים של פורנוגרפיית ילדים, של רצח ודברים מזעזעים אחרים. כללי העבודה חייבו את המסננים לצפות לפחות ב-15 או 30 שניות של הסרטונים הללו - שגרמו לו לסיוטים, חוסר בשינה ואכילה כפייתית שהובילה לעליה במשקל. לדבריו, גם המטפל הנפשי שזמין לעובדים סביב השעון הודה שהוא לא יכול לסייע לו. אחד המנהלים ניסה לעזור לו ונתן לו לבנות לגו תוך כדי עבודה בשביל להקל על הלחץ. שפיגל עזב בסוף לטובת קריירה בתחום החינוך, כשהוא מאובחן כסובל מפוסט-טראומה.
ניוטון מספר שלפי עדויות של עוד עובדים, גם אחרים שגויסו לעבוד שם, לא קיבלו מידע מפורט על מה התפקיד, אלא רק שמדובר ב"אנליסט לרשתות חברתיות". עובד אחר בשם מרקוס גם סיפר שלא קיבל מידע מדויק על אופי העבודה, ושכמעט נשבר כאשר ראה התעללות קשה בגורי כלבים. אבל אז גם הבין שהוא צריך למנוע את הסרטונים האלה מכלל הגולשים בפייסבוק ולכן נשאר.
החברה הכחישה ואמרה שעובדים של החברה מקבלים הסברים מפורטים על התפקיד.
לכלוך, גניבות, אלימות והטרדות
על פי עדויות של עובדים ששוחחו עם ניוטון - חלקם בשמם המלא ועם תמונתם, וחלקם בעילום שם אמרו סביבת עבודה קשה עם תנאים לא נאותים - כולל לכלוך בשירותים, שערות על שולחן העבודה, וקיא שנמצא סביבם. זה קורה, על פי התחקיר משתי סיבות: כי אנשים מגיעים חולים לעבודה מחשש לפיטורין (בגלל שלא חייבים לתת ימי מחלה בפולרידה) וכי לפחות אחת מהעובדים נגעלה מהדברים שהוא נאלצה לסנן, אבל גם פחדה לקום יותר מדי מהשולחן וללכת לשירותים - כי הבוסים סופרים את ההפסקות.
עובדים סיפרו בתחקיר גם כי ישנן גניבות של אוכל וציוד אישי, וכי עובדים הלכו מכות במשרד על בסיס חודשי. עובדות נוספות העידו כי רמת הנקיון בשירותים ובשולחנות העבודה מזעזעת. עובדים נוספים סיפרו כי השולחנות היו מטונפים ונוקו רק בביקורים של אנשי פייסבוק. ניוטון סיפר שבביקור מתוכן במתחם אליו הגיע עם צלם, הכל היה נקי ומסודר, אבל שדווח לו על ידי עובדים שזה נעשה לכבודו.
בקוגניזנט אמרו לניוטון, שיש אבטחה בבניין בכל זמן בשביל שהעובדים ירגישו בטוחים וכי יש שרתים ועובדי נקיון גם סביב השעון.
מנסים להשתפר
ארון קנדרה (Arun Chandra) שאחראי מטעם פייסבוק על עובדי הקבלן אמר לניוטון כי הוא מסתכל על התמונה הגדולה ומנסה לשפר את המצב. השיטה שלו - לבקר מרכזי סינון כאלה, ולשוחח ישירות עם העובדים, שלא דרך המנהלים שלהם. הוא גם סיפר שבמרכז דומה בפיליפינים העובדים גאים בעבודה שלהם.
קנדרה מארגן מספר ועידות בשנה שבהן נפגשים 200 מנהלי מרכזי סינון התוכן - בשביל לשתף בבעיות. קנדרה אמר שצריך לשמור על הקהילה של פייסבוק אבל לא על חשבון העובדים. הוא מתכנן לבצע ביקורי פתע במרכזים הללו, וכן לשנות את שיטת הדירוג - במקום 98 אחוזי דיוק, לתת נקודות לכל מרכז שיורכבו גם מההצלחות שלהם וגם מהרווחה של העובדים - אם כי עדיין לא פורסם כיצד בדיוק זה ידורג.
פייסבוק העולמית גם מתכננת תוכנית רווחה ובריאות שתכלול את עובדי החברה ועובדי הקבלן. בנוגע לעובדי הסינון - יהיו כלים שיאפשרו להם לטשטש ולעמעם את הסרטונים, ויש תוכנית לטיפול נפשי מתמשך גם לעובדים שעזבו, אולם יש בזה מורכבויות על פי פייסבוק.
כריס הריסון, פסיכולוג שעובד בפייסבוק ומוביל את תוכנית הרווחה אמר שלא ברור כמה תוכן קשה הוא יותר מדי תוכן קשה עבור העובדים, אבל "אנחנו בהחלט צריכים לדעת כמה זה".