למרות שרובנו עדיין תקועים עם סמארטפון מלבני ודו-מימדי, פייסבוק מנסה לצעוד קדימה לעבר עתיד שבו תחבשו קסדות ותחוו את העולם במציאות המדומה. בעוד שבעידן הנוכחי אנחנו יכולים להעמיד פנים שאנחנו שמים לב למי שעומד מולנו או מתרכזים בנהיגה, בחזון של פייסבוק אנחנו נהיה באינטראקציה מתוך החדר שלנו.

אלא שפייסבוק לא תעשה את זה לבד. בכנס המפתחים שלה שהתקיים אמש (ג') הכריז מארק צוקרברג כי מצלמת הסמארטפון שלנו היא פלטפורמה שבה פייסבוק תתווך בינינו, אנשים שמחזיקים בסמארטפון, לבין מפתחים שרוצים ליצור מסכות, פילטרים ושאר עולמות שמתחברים למה שהמצלמה רואה.

למה הכוונה? באירוע הדגים צוקרברג את היכולת להוסיף פילטרים שמתקשרים עם הסביבה. כלומר אם יש עציץ וספל קפה, אפשר לזהות אותם, להוסיף אדים לקפה (שידעו בדיוק לצאת ממנו ולזוז איתו בסרטון), ולהפריח פרחים בעציץ. צילמתם בסטילס או בווידאו חדר מלא ברהיטים? אפשר לשחק בתאורה ובצללים שהם יוצרים, להציף אותו במים או בסוכריות.

עכשיו, כל אחד יוכל ליצור מסיכות ואפקטים כאלה - החל ממותגים שרוצים לעשות לכם מסכת וונדר-וומן, דרך חברות שיעזרו לכם לעצב את הבית ועד לשימושים פרקטיים כמו חצי הכוונה על הכביש והמדרכה ושלטי חוצות וירטואלים שמתאימים לכם (כן, פרסומות). מה זה מוכיח? שהבינה המלאכותית של פייסבוק יודעת לנתח תמונה ולזהות עצמים במרחב.

מה עוד אפשר לעשות עם קסדת מציאות מדומה שיש לחמישה אנשים בארץ כי היא עולה המון ועושה מעט? צ'ט במרחב עם אוואטרים מונפשים שלנו, שמבוססים על תמונות שלנו. פייסבוק הציגה את Spaces, שאפשר לקרוא לה אפליקצית צ'ט ב-360 מעלות. אתם יושבים בבית, אבל צופים בעוד שלושה חברים במרחב לבחירתכם (נניח לונה-פארק, ספינה שטה בים, מושבה בירח או סביבה שאתם צילמתם), משוחחים, מצטלמים בסלפי (דמויות מונפשות, כן?) ומציירים עצמים באוויר באמצעות הידיים.

הצ'ט הווירטואלי Spaces של פייסבוק (צילום:  Photo by Flash90, פייסבוק. צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
צילמתם פעם סלפי בכאילו?|צילום: Photo by Flash90, פייסבוק. צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

גם מסנג'ר תשתכלל. זו אחת מאפליקציות ההודעות הפופולרית בעולם, עם 1.2 מיליארד משתמשים - היא שניה רק לוואטסאפ, שגם שייכת לפייסבוק. פייסבוק פתחה את האפשרות ליצור תוספים למסנג'ר, כיד הדמיון הטובה עליכם. כרגע יש תוסף שמאפשר לבחור שיר בספוטיפיי ולהשמיע אותו לכולם. השירות הזה לא ממש זמין בישראל, אבל פייסבוק הבטיחה שגם אפל מיוזיק תהיה חלק מהעניין הזה בקרוב.

באותה נשימה, פייסבוק משכללת את הבוטים שלה ומאפשרת לחפש בוט שרלוונטי לנו (או לפחות בשלב הזה רלוונט למי שדובר אנגלית). למי שעדיין לא נתקל, בוטים מאפשרים לדבר עם בית עסק באמצעות צ'ט של פייסבוק, לקבל תשובות שנשמעות כמעט אנושיות ואפילו לקבל שירותים של ממש, כמו הזמנת כרטיסים לסרט או פיצה לבית. או פיצה לסרט, אם כי זה לא ממש מנומס.

לצפייה באירוע המלא:

לא הכל זוהר

ביום ראשון האחרון, שידר סטיב סטיבנס מאוהיו שלושה שידורים חיים ברשת החברתית: בראשון הוא איים להרוג מישהו, בשני הוא ירה למוות ברוברט גודווין בן ה-74 ובשלישי הוא איים לרצוח אנשים נוספים ולשדר הכל בזמן אמת באמצעות פייסבוק. סטיבנס התאבד בתום מצוד משטרתי אחריו.

במהלך היממה האחרונה תשומת הלב התקשורתית הופנתה לפייסבוק ולעובדה שלא מנעה את השידור החי שלו בזמן. החברה הביעה צער על מותו של גודווין וחצי התנצלה לאחר האירוע על כך שלא הצליחה לאתר את השידור בזמן.

התקשורת ציפתה למוצא פיו של צוקרברג בעניין, ובפתח האירוע הוא אמר: "אנחנו רוצים לחבר בין אנשים, להקים קהילות ולבנות חברה מודעת יותר. יש לנו עוד עבודה רבה וקיבלנו לכך תזכורת השבוע, בעקבות האירוע הטרגי בקליבלנד. ליבנו עם המשפחה והחברים של רוברט גודווין. יש עבודה רבה לפנינו, ונעשה ככל שביכולתנו למנוע טרגדיות כאלה בעתיד".