כשג'סטין רוזנשטיין בן ה-34 קנה השנה אייפון חדש, הדבר הראשון שהוא עשה היה למסור אותו לעוזר שלו ולבקש ממנו לתפקד כאבא שלו. רוזנשטיין אינו בעל צרכים מיוחדים - אבל הוא פשוט רצה למנוע מעצמו לבהות רוב זמנו במכשיר במקום לעבוד או לחיות. לכן, הוא ביקש מהעוזר להשתמש בכלי בקרת ההורים במערכת ההפעלה של אפל ולחסום בסיסמה אותה רוזנשטיין לא יידע את האפשרות להוריד ולהתקין אפליקציות במכשיר.
את הצעד הדרסטי הזה, עליו סיפר רוזנשטיין לעיתון הבריטי גרדיאן, הוא ביצע לאחר שניסה להגביל את השימוש של עצמו בפייסבוק, והרגיש שזה עדיין לא מספיק. די מפתיע לשמוע שאחד הדברים שהוא הכי מתעב בפייסבוק הוא כפתור ה"לייק" - לאור העובדה שרוזנשטיין היה אחד מהסטודנטים הצעירים שיצרו את הכפתור הזה ב-2007.
היום מגדיר יוצר ה"לייק" את הכפתור שכמעט שום אפליקציה לא שלמה בלעדיו "צלצולים בהירים של עונג מזויף". לעיתון הוא הסביר ש"נפוץ מאוד שבני אדם מפתחים מתוך הכוונות הטובות ביותר דברים בעלי השלכות שליליות לא מכוונות".
ההשכלה הלא מכוונת של כפתור הלייק היתה פתיחת עידן "כלכלת הצומי" - הנטייה של חברות, במיוחד באינטרנט, לבנות הכל סביב הפרסומות, כאשר כל תוכן ושירות מיועד להזין מנגנוני פרסום (כן, גם אנחנו במאקו עושים את זה - תתגברו). מעבר לכך, העידן הזה יצר מבול של התראות כדי למשוך את תשומת הלב שלנו לאותם שירותים שמתפרנסים מלפרסם לנו על בסיס השימוש שלנו בהם - מה שגורם, לדברי רוזנשטיין, לכך ש"אף אחד לא מרוכז אף פעם".
לא רק את הרשת החברתית שעזר לבנות הוא חסם לעצמו. כאמור, על האייפון שלו הוא ביקש מהעוזר שלו לחסום לו את האפשרות להתקין אפליקציות, על המחשב שלו הוא חסם את הכניסה לאתר הקהילות Reddit ואת החשבון בסנאפצ'ט, אותה הוא משווה להרואין, הוא סגר.
"אני חושב שאחת הסיבות שחשוב לנו במיוחד לדבר על זה עכשיו היא שאנחנו כנראה הדור האחרון שזוכר את החיים שלפני (הלייקים)", הוא אמר והוסיף כי לדעתו יש הצדקה להטיל פיקוח ממשלתי על "פרסום מניפולטיבי" ברשת.
רוזנשטיין אינו היחיד שמרגיש כך - בכתבה רואיינו כמה עובדים-לשעבר בתעשייה, שעתה פעילים בתנועה שמבקרת את החברות בהם עבדו על כך שהן עושות כל שביכולתן כדי לגרום לנו להתמכר לסמארטפונים ולמכשירים אחרים דרכם אנו צורכים את שירותיהן (נשמע מוכר? עוד על הדרכים שבהן גורמים לנו להתמכר לטכנולוגיה בטורים של דרור גלוברמן כאן, כאן, כאן וכאן). מחקרים טוענים אפילו שרשתות חברתיות גורמות לדיכאון וסמארטפונים פוגעים בעצם נוכחותם ביכולת שלנו להתרכז במשהו אחר.
בכלל, לא נתפלא בכלל אם רוזנשטיין, כמו "בוגדי הייטק" אחרים וכמה מהקוראים, יחליטו לקחת את זה צעד אחד הלאה ופשוט לסגור את חשבון הפייסבוק.