אם אתם קוראים את הכתבה הזו באייפון שעליו מותקנת אפליקציית פייסבוק - אל תדברו בקול אם אתם לא רוצים שפייסבוק תשמע. זה לפחות מה שטוענים השבוע כמה כלי תקשורת אמריקאים.
אתמול פרסמו שתי תחנות טלוויזיה מקומיות הוכחות לכאורה לכך שאפליקציית הרשת החברתית מאזינה לנו ללא הפסקה דרך המיקרופון של המכשיר שלנו. לאחר מכן, לדבריהם, היא בוחרת את הפרסומות והסטטוסים שיוצגו לנו לפי מילים שאנחנו אומרים.
ב-NBC4i מאוהיו דיברו שלשום (ג') עם פרופסור קלי ברנז, מרצה באוניברסיטת דרום פלורידה שעוסקת בקורסים שלה בין היתר ברשתות חברתיות. היא הדגימה איך פחות מדקה לאחר שהיא מדברת ליד האייפון שלה על רצונה לנסוע לטיול ג'יפים בספארי באפריקה - מופיעים לה בפייסבוק פוסט על אפריקה שפורסם 3 שעות קודם לכן ופרסומת למכונית.
"זה מוזר", אמרה ברנז. "אני עדיין לא בטוחה שזה לא סתם צירוף מקרים. אינני חושבת שפייסבוק באמת מאזינה לשיחה שלנו", היא הבהירה. אך זה לא הפריע לתחנה לטעון כי מדובר בהוכחה לכך שפייסבוק מצותתת לנו. זאת באמצעות הרשאת הגישה למיקרופון שהשיקה לפני שנתיים, במטרה לזהות שירים ותוכניות טלוויזיה ברקע ולהציע לנו לשתף במהירות את העובדה שאנו צופים או מאזינים להם. האפשרות הזאת פתוחה רק באייפון ולארצות הברית.
WKYC, תחנה מקומית נוספת מאוהיו שקשורה ל-NBC, הציגה הוכחה, לכאורה, משלה: הכתבת הילארי גיבסון תועדה מכתיבה הודעה באמצעות זיהוי קולי, לבת דודתה במסנג'ר בה היא אומרת: "אני יודעת שזה נשמע מוזר, אבל שונית המחסום הגדולה תהיה הגיונית מאוד בעוד רגע". לטענתה, פייסבוק הקשיבה להודעה (או קראה את הטקסט שפוענח ממנה).
אחרי דקה הופיעו לה בפיד קישור ממומן על כך שאובמה עוזר לכולם "להישאר עם הראש מעל המים" (במובן הכלכלי), פוסט מלפני דקה בו הוזכרו כמה מחבריה בשיתוף פרסומת וידאו שבה נראית מסיבת בריכה, פרסומת למלון בהוואי ופוסט של חברה מלפני 15 שעות על נסיעה לשוק. אתם הבנתם את הקשר? כי אנחנו לא. מה גם שבמקרה הזה הכתבת כלל לא ניסתה להוכיח שפייסבוק מקשיבה לה סתם - היא הרי הפעילה את ההקלטה בפייסבוק בעצמה.
פרסומות לתחבושות אחרי שדיבר על המחזור
אמנם, ה"הוכחות" הטלוויזיוניות לטענה על ציתות של פייסבוק נראות כמו צירופי מקרים במקרה הטוב ופראנויה פרועה מלווה בעיוות המציאות במקרה הרע - אך גולשים מהשורה מספקים הוכחות שנראות קצת יותר אמינות ומטרידות. בכמה כתבות שפורסמו בסוף השנה שעברה הובאו סיפוריהם של אנשים ששיתפו חוויות מלחיצות עם אפליקציות פייסבוק, מסנג'ר ואינסטגרם באתר הקהילות Reddit.
גולש אחד טען שיממה אחרי שהעניק לאינסטגרם גישה למיקרופון שלו, קיבל פרסומת למועדון עליו דיבר עם חברים בסלון בזמן שהסמארטפון היה מונח על השולחן; גולש אחר טען שבניסוי שערך עם אישתו ואחיו, כל אחד אמר מילים אחרות לסמארטפון בחדר אחר של הבית וכל אחד קיבל פרסומות שקשורות לאותן מילים; אחד מעמיתיו לעבודה של כתב שחקר את הנושא התחיל לקבל פרסומות לתחבושות היגייניות לאחר שדיבר עם אשתו במכונית על המחזור שלה.
אך למרות כל ה"הוכחות", נראה שאכן מדובר בצירופי מקרים, או אפילו בחוסר מודעות של משתמשים להתנהגותם. ראשית, אם פייסבוק אכן הייתה מאזינה לנו דרך המיקרופון כל הזמן, סוללות המכשירים שלנו היו כנראה דורשות טעינה כל שעתיים-שלוש.
שנית, הדרך בה פועלות התכונות בפייסבוק הקשורות לשימוש במיקרופון לא מאפשרת לחברה להפיק מהדיבור מסקנות כלשהן. לדברי החברה בעמודי ההסבר לתכונות, "אם תבחר לאפשר לנו לזהות את הדברים שאתה מאזין להם או צופה בהם, נשתמש במיקרופון שלך רק בכל פעם שתכתוב עדכון סטטוס. ברגע שנמצא התאמה, או אם לא נצליח למצוא התאמה לאחר זמן קצר (15 שניות), נפסיק להשתמש במיקרופון. אנחנו לא מקליטים את השיחות שלך. כשאתה כותב עדכון סטטוס, אנחנו משתמשים במיקרופון שלך רק כדי לזהות את הדברים שאתה מאזין להם או צופה בהם על סמך התאמות המוסיקה והטלוויזיה שאנחנו מצליחים לזהות".
לסיום, צריך לזכור שמה שפייסבוק כן עושה כדי לרגל אחרינו מספק לה די והותר חומרים עלינו: היא מנתחת את הלייקים שלנו לדפים, סטטוסים וכתבות ברשת, את הסטטוסים שאנחנו כותבים, את האתרים שאנחנו גולשים בהם כשאנחנו מחוברים לחשבון הפייסבוק שלנו, סטטסוים שמחקנו, תמונות ומקומות שתוייגנו בהם ואפילו החיפושים שלנו. רוב האנשים מסגירים באחת הצורות האלה כמעט כל דבר שמעניין אותם, כך שפייסבוק לא צריכה לצותת לשיחות שלנו כדי לדעת שחיפשנו בגוגל תחבושות היגייניות או חופשה באפריקה.