שבועות ספורים לאחר שניצחו את פייסבוק והשיבו לאוויר את עמוד סטטוסים מצייצים, חוזרים בעלי העמוד אבי לן ועדי בנטוב לבית המשפט, הפעם כדי להגן על זכויות היוצרים שלהם על הלוגו שלו.
בתביעה שהוגשה היום לבית המשפט באמצעות עורכי הדין גיא אופיר ורועי בן דוד, תובעים השניים מפייסבוק וממנכ"ל החברה בישראל, עדי סופר תאני, להסיר את כל העמודים בפייסבוק הנושאים את סימן הציפור הכתומה של סטטוסים מצייצים, הרשומה כסימן מסחרי. בנוסף, הם דורשים להורות לפייסבוק להכניס את הלוגו למערכות ההגנה, להעלות את הלוגו לפייסבוק ולהורות לרשת החברתית להעביר לסטטוסים מצייצים את כל הלייקים שקיבלו עמודים חקייניים. בנוסף, מבקשים השניים פיצוי כספי בסך 300,000 שקל ותשלום הוצאות.
בעבר היה עמוד סטטוסים מצייצים מהעמודים הפופולאריים ביותר בישראל עם כ-800,000 לייקים, אך בעקבות החלטה של פייסבוק כי בעלי העמוד מפרים את חוקי הקהילה, הורד העמוד מהאוויר ללא אזהרה מוקדמת. במשך שלוש שנים ניהלו לן ובנטוב קרב משפטי מול פייסבוק במטרה להחזיר את העמוד לאוויר, ואכן לפני שלושה שבועות קבע בית המשפט כי התגובה של פייסבוק להפרות של לן הייתה לא מידתית ויש להחזיר את האתר.
לאחר עיכובים העמוד אכן עלה מחדש, אך גולשים שניסו למצוא אותו נתקלו בקשיים רבים לעשות זאת. במהלך השנים שחלפו קמו לעמוד המקורי חיקויים גם בתוכן וגם בצורת הלוגו, ולן סבור כי פייסבוק אינה עושה די כדי למנוע זאת.
"מסתבר כי פייסבוק השיבה את העמוד לרשת אך לא אינדקסה אותו במנוע החיפוש שלה", נכתב בכתב התביעה. "כך יצא כי כל מי שחיפש העמוד מצא את החקיינים המנסים להתחקות לעמוד ולא עלה בידו למצוא את העמוד האמיתי".
עוד עולה כי טרם השבת העמוד ולאחריה, דרשו השניים מפייסבוק כי תסיר עמודים חקיינים שמשתמשים בסימן ההיכר שלהם. לטענתם, כל שנדרש מפייסבוק כדי להסיר את העמודים האלו הוא ביצוע פעולה פשוטה העורכת דקות בודדות, בה צריך לכתוב את שם העמוד במנוע החיפוש של פייסבוק, לזהות את החקיינים שעולים בתוצאות ולמחוק אותם.
נראה כי עורך הדין של השניים, גיא אופיר, שמנהל מספר תיקים נגד פייסבוק, כבר ערוך לטיעונים לגבי קושי ליישם הסרות למיניהן. בכתב התביעה הוא טוען כי כשמדובר באינטרסים של פייסבוק, היא יודעת לפעול ביעילות יוצאת מהכלל. עוד נטען כי פייסבוק מרוויחה מעצם קיומם של חקיינים, מכיוון שהיא מאפשרת להם שימוש במערכות הפרסום שלה כדי לקדם את אותם עמודים בפרסום ממומן. "עובדה זאת מקבלת משנה תוקף לאור הצהרותיה של פייסבוק כי כל המודעות הפרסומיות בפייסבוק עוברות בדיקה אנושית. כלומר פייסבוק מודעת לכל פרסום ופרסום שבוצע או מבוצע ע"י העמודים המפרים".