האם אתם מזהים את האתרים הבאים? כמה אתם סומכים על האתרים הבאים? כך נראה הסקר שלגביו הסביר מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג בשבוע שעבר שיופיע בפני משתמשי פייסבוק - כחלק מהניסיון של הרשת החברתית להתמודד עם פייק ניוז.
מטרתו של הסקר לבצע סלקציה מהירה, שתאפשר לאלגוריתם של פייסבוק להכריע איזה עמוד של גוף תוכן יזכה להיכנס לפיד החדש - ואיזה יישאר בחוץ. את שתי השאלות הקצרות והשטחיות יקבלו משתמשים מסביב לעולם לקראת ההשקה המדוברת של הפיד המשפחתי, ואת נוסחן אישר דובר פייסבוק לכתב מערכת באזפיד ניוז.
על השאלה הראשונה תתבקשו לענות בכן או לא, ואילו השאלה השנייה והגורלית יותר תקבע עד כמה האתר שלכם אמין לאחר שתברו מבין חמש תשובות אפשריות: לחלוטין, מאוד, קצת, בקושי ובכלל לא. צוקרברג הסביר בפוסט האחרון שלו, שבפיד החדש נראה פחות תוכן ציבורי כמו חדשות ופוסטים של מותגים - שמעתה יהוו רק 4% מתפוסת הפיד לעומת 5% היום. לכאורה מדובר בשינוי מינורי, מכה מאוד קלה בכנף.
הפיד החדש שעליו הכריז צוקרברג נועד לתקן עוולה שתפסה תאוצה עם השנים. פייסבוק הפכה לפלטפורמה שמרכזת אליה הכל מהכל - חדשות, עסקים, הגיגים אישיים של שני מיליארד משתמשים, קבוצות שנוצרו סביב תחומים, ארועים, חיבור למסנג'ר, פרסומות, הצעות לאנשים שאתם אולי מכירים, משחקים, סטוריז והרשימה עוד ארוכה. בעקבות כל ההצטברות הזו נהפך הפיד של פייסבוק למבלבל.
קשה לעכל את עודף המידע הלא קוהרנטי שהפיד מציג: בפוסט אחד חברה מודיעה על פטירת אביה, מיד אחיור סרטון ערימת גורי חתולים פרוותיים, פוסט ב-ynet על התנגדות רבנים לשירות משותף של נשים וגברים, פרסומת, "חבר" פייסבוק שמעולם לא פגשתי במציאות חוגג יומולדת, שיתוף לסרטון של הצל תחת הכותרת "חחחח". מסביב לפיד תמצאו שלל כפתורים הפותחים אפשרויות אינסופיות להרבה הגדרות מגוונות. או במילים פשוטות - כאוס.
אל תוך הכאוס הזה השתרבבה תופעה שפייסבוק לא המציאה - אבל העצימה בצורה כזו שהפכה להיות מזוהה עם הרשת החברתית - פייק ניוז. לפייסבוק אין תשובה טובה לטענה כי היא זו שהכריעה את הבחירות בארה"ב באמצעות פוסטים ממומנים מטעם הקרמלין. הפתרון הזמין והקל הוא לגלגל את האחריות - שאותה היא לא מוכנה לקחת - על המשתמשים. אתם תקבעו מי בסדר ומי לא בסדר, אתם תכריעו מי הפייק, בעולם שבו כל מי שמביע דעה מנוגדת - הוא באוטומט שקרן.
פייסבוק ערבבה לא פעם את הקלפים וקבעה מחדש איך כולם יתנהגו. בניסיון לרפד למשתמשים את חווית השימוש היא שינתה את עורה על פי צו האופנה. נמאס לכם מטקסט? תעלו תמונה ותכתבו משהו נחמד. יוטיוב הפכה למפלצת סרטונים וכולם צועקים שווידאו זה השחור החדש? נקדם וידאו. לייב? קחו לייב. התגעגעתם לסבתא ולחברים שמצחיקים אתכם בקבוצת צרות בהיי-טק? מקדמים קבוצות.
הרשת החברתית הזמינה את כולם להשתתף ולהשקיע את זמנם בייצירתה של קהילה קרובה וטובה יותר - בהם פאבלישרים שנעים מהגדולים ביותר לקטנים ואלמוניים יחסית. כל עסק קיים יוכל ליהנות ממיליארדי עיניים מכורות, שגוללות קילומטרים על קילומטרים בכל דקה מסביב לעולם. עם השנים המשתמשים הפכו לדאטה - הזהב הווירטואלי שמממן היום את האינטרנט הוא מיליארדי העיניים, שתוך שנים ספורות הביאו את פייסבוק לשווי של יותר מחצי טריליון דולר. ובאופן מפתיע, לכולם לקח כמה שנים להבין שזה בא על חשבונם.
השאלה אם זו היא אשמתם של מותגים מכל תחום, שבחרו לשים את רוב הביצים שלהם בסל של פייסבוק - איננה רלוונטית. כשהקהל נמצא ברובו מול במה מרכזית אחת, אותם עסקים יחפשו כל דרך כדי להופיע עליה. בתשעים אחוז מהמקרים, עסק לא יכול לייצר לעצמו גם את פלטפורמת ההפצה. ואם כבר קיימת פלטפורמה כזו - בעיקר של גופי תוכן - התלות בפייסבוק הפכה עם השנים לבלתי נמנעת.
הבעיה היא שהמונופול של פייסבוק על קהל ודאטה גורם לה כרגע להתנהג בביריונות מול גופי התוכן. במקרה הטוב - ההצעה שניתנה לגופי התוכן היא לגרום למשתמשים לסמן אותם ב-see first ואז הם לא יעלמו בכלל, אבל עכשיו יצטרכו לשכנע את העוקבים להכנס שוב לעמוד כדי להגדיר את האפשרות הזו. במקרה הרע - כל החברות וגופי התוכן יאלצו להשקיע עוד כסף על פרסום. אפשרות כזו עלולה לגרום לעליית מחירי הפרסום - וזו כבר הוצאה שעסקים קטנים לא יוכלו לעמוד בה.
פייסבוק בחרה בפתרון קל מדי, שתוצאותיו יכולות להיות אף יותר הרסניות לשיח הדמוקרטי והחופשי שמתקיים היום - גם בזכותה (ואני מניחה בצד את הדיון על הסרת תכנים, הנהלות שהיא נוקטת בה לא מעט). גופי התוכן שידורגו כלא אמינים - יעלמו, קודם מפייסבוק ואחר כך, כנראה, גם באופן מוחלט. זאת בהעדר תנועת הגולשים, שכיום מגיעים בעיקר דרך הפיד. מי שישרוד את הפיד החדש, יאלץ לחכות לכך שהמשתמשים יתלוננו שיש בו יותר מדי תמונות וסרטונים של תינוקות של חברים ממעגל שלישי - כדי להתמודד עם השינוי הבא.
עוד ב-TheMarker
טוויטר: כחצי מיליארד תגובות לציוצים אוטומטיים של גורמים רוסיים לפני בחירת טראמפ
"עזרנו ליצרניות הרכב להבין את מה שהיו אמורות להבין לבד: הן חייבות הגנת סייבר"