אי פעם תהיתם מיהם האנשים שמחליטים מה ראוי ומה לא ראוי להיות מוצג בפייסבוק? כתב התחקירים אדריאן צ'ן זכה בהצצה נדירה אל תוך התעשייה של מסנני התוכן של הרשתות החברתיות, וגילה שמדובר בעבודה שוחקת וקשה פסיכולוגית כל כך, עד כי חברות רבות מייצאות אותה לחברות קבלן באסיה.

לפי התחקיר של צ'ן, שהתפרסם ב-WIRED, חברות מדיה חברתית – מפייסבוק, דרך יו-טיוב ועד Whisper – מעסיקות צבאות של מסנני תוכן, שאמונים על טיפול בבקשות להסרת תוכן, במציאת תוכן לא ראוי בשל אלימות או מין, ותיוג תכנים מסויימים המותרים להצגה אך נחשבים מחרידים מספיק בשביל להזהיר גולשים מפניהם.

המאנשו ניגם, לשעבר סמנכ"ל אבטחה במייספייס שכיום מנהל חברת ייעוץ בטיחות באינטרנט בשם SSP בלו, אמר לצ'ן כי הוא מעריך שמספר מנהלי התוכן המנטרים את אתרי המדיה החברתית, האפליקציות ושירותי הענן, גבוה מ-100 אלף, חלק גדול מהם בחברות אאוטסורסינג באסיה, ובייחוד בפיליפינים, הנחשבת קרובה יותר תרבותית לארה"ב, ולפיכך מתאימה יותר לגיוס עובדים למשימה זו.

צילום אילוסטרציה (צילום: חדשות 2)
סימפטומים פוסט-טראומתיים|צילום: חדשות 2

השכר במרכזים אלה יכול להגיע לכ-500 דולר לחודש, לדברי עובד קבלן עבור מיקרוסופט בפיליפינים לצ'ן. צ'ן קיבל אישור מ-Whisper  לבקר במרכז שכזה – היחידה מבין החברות אליהן פנה שהסכימה לתת לו מידע מפורט על הליך הסינון. מיקרוסופט, גוגל ופייסבוק סירבו, ורק העבירו לו הצהרות על כך שהן מגנות על משתמשיהן. לפי צ'ן, מרבית חברות הטכנולוגיה מחתימות את מנהלי התוכן שלהן על הסכמי סודיות, ולעתים אף נמנע מהם לדבר עם עובדים אחרים באותה חברת מיקור חוץ.

רוב החברות מעסיקות שתי שכבות של מסנני תוכן – השכבה הראשונה, לרוב מתבצעת על ידי אותם עובדים במנילה, אך שכבה שנייה, עדינה יותר, מתבצעת בארה"ב עצמה, על ידי עובדי קבלן אמריקאים, לרוב בוגרי קולג' שמחפשים עבודה, ומשתכרים כ-20 דולר בשעה עבור סינון סרטונים ותמונות. השחיקה בקרב העובדים האמריקאים גבוהה, ועובדים לשעבר בתחום מדווחים על משך עבודה טיפוסי של כמה חודשים.

העובדים משני צדי האוקיינוס מדווחים על קושי פסיכולוגי מצטבר בעקבות צפייה ממושכת בתכנים מיניים קשים ובאלימות: קרבות רחוב, עינויי בעלי חיים, פיגועי התאבדות, עריפות ראשים, תאונות דרכים קשות, אונס, התעללות מינית ופורנוגרפיה קשה.

לפי צ'ן, פסיכולוגים שעבדו עם מנהלי תוכן, מדווחים על סימפטומים פוסט-טראומתיים. אך לא בכל חברות הטכנולוגיה מודעים לקשיים ולצורך בתמיכה נפשית לעובדים. בפיליפינים נוטות חברות הקבלן דווקא להעסיק פסיכולוגים המתמחים בנושא – ושם לרוב עובדים גם נשארים זמן ממושך יותר במשרה.

לכתבה ב-Themarker

עוד ב-Themarker