משרד המשפטים האמריקאי הודיע כי יפעל לחייב את אלפאבית, חברת האם של גוגל, למכור חלקים מרכזיים בעסקי הפרסום הדיגיטלי שלה – לאחר שנקבע כי היא מחזיקה במונופול בלתי חוקי.

ביום שישי מסר המשרד לשופטת פדרלית כי הדרך היחידה לפרק את שליטתה של גוגל בשוק היא באמצעות הפרדת עסקי זירת המסחר לפרסום (Ad Exchange) ושרת הפרסום למפרסמים (Publisher Ad Server). הראשונה היא זירת המסחר הגדולה ביותר לפרסום מקוון, והשנייה היא טכנולוגיה שמאפשרת לאתרים למכור שטחי פרסום.

המשרד גם דורש מגוגל לשתף מתחרים בנתוני בזמן אמת על הצעות מחיר לפרסום. השופטת הפדרלית ליאוני ברינקמה קבעה כי המשפט ייפתח ב־22 בספטמבר.

בחודש שעבר קבעה השופטת כי גוגל "מונופוליסטית במכוון" בשוק הפרסום המקוון, תוך רכישת חברות וקישור בין מוצריה כדי להדיר מתחרים ולהציע מחירים נמוכים מהם. עם זאת, היא דחתה חלק מטענות משרד המשפטים, שלא הצליח להוכיח שלגוגל שליטה בלתי הוגנת גם ברשתות הפרסום של המפרסמים עצמם.

גוגל דחתה את הקביעה וטענה כי היא מתמודדת על תקציבי פרסום מול מטא, אמזון וטיקטוק. עורכי דינה אמרו שהיא מוכנה לשתף נתונים בזמן אמת – אך לא למכור חלקים מעסקיה.

ראש תחום הרגולציה בגוגל, לי-אן מולהולנד, מסרה: "ההצעה של משרד המשפטים לכפות מכירת מוצרי טכנולוגיית הפרסום שלנו חורגת בהרבה מממצאי בית המשפט, אינה מבוססת חוקית, ותפגע במפרסמים ובמוציאים לאור".

מדובר בתיק ההגבלים העסקיים השלישי שאלפאבית מפסידה בתקופה קצרה. בשנה שעברה נקבע כי גוגל מחזיקה גם במונופול בתחום החיפוש, לאחר ששילמה לאפל מעל 20 מיליארד דולר בשנה כדי להיות דפדפן ברירת המחדל. משרד המשפטים ביקש שגוגל תמכור את דפדפן כרום ותשתף מתחרים בנתוני חיפוש.

ביום רביעי האחרון העיד מנכ"ל אלפאבית, סונדאר פיצ'אי, בבית משפט בוושינגטון ואמר כי ההצעות הן "מרחיקות לכת באופן יוצא דופן" ומהוות ויתור על קניין רוחני שעלול לאפשר למתחרים לשחזר את מנוע החיפוש של גוגל. לדבריו, שיתוף נתונים גם יסכן את פרטיות המשתמשים.

בנוסף, בית משפט בסן פרנסיסקו קבע כי על גוגל לאפשר למתחרים גישה למערכת ההפעלה אנדרואיד, לאחר שנמצא שהשתמשה בחנות האפליקציות Google Play כדי לדכא תחרות ולגבות עמלות מופרזות.