מאז ה-7.10 ישראלים רבים מתמודדים עם מצוקה נפשית. עמותת סה"ר (סיוע והקשבה ברשת) פועלת מאז שנת 2000 במטרה להציל חיים ולהעניק סיוע נפשי מיידי, נגיש ואנונימי באמצעות האינטרנט ודרך טקסט בלבד. היא מפעילה קווי סיוע חינמיים בצ'אט ובוואטסאפ בעברית ובאנגלית, ויש לה 400 מתנדבים אשר הוכשרו לסייע 24/7. מתנדבי העמותה פעילים גם בקהילות וירטואליות, ומגיבים לפוסטים אשר משדרים מצוקה.

כעת העמותה מכריזה על שיתוף פעולה עם קהילת נשות המילואימניקים והקבע, שהוקמה על ידי ניצן שכטר והדר שחר (שהן נשים של אנשי קבע ומשרתות במילואים בעצמן), ומונה כיום למעלה מ-15,000 נשים בקבוצת הפייסבוק הראשית וכ-40 קבוצות וואטסאפ נוספות. הקהילה הוקמה במטרה לחבר בין נשים שמצאו עצמן בתקופה המאתגרת הזו לבד, ומתמודדות עם השגרה, הילדים והבית ללא בן הזוג. הן תומכות אחת בשניה בהקשבה, ייעוץ, חיבוק ושיח אישי. אל הקהילה מוזמנות נשים, חברות, אחיות ואמהות של מגויסים.

"שיתוף הפעולה נוצר בעקבות זיהוי מקרה מצוקה שעלה באחת הקבוצות של נשות המילואימניקים, שהדליק 'נורה אדומה' והוביל לפנייה בהולה אלינו. לאחר המקרה התבהר הצורך החיוני בנוכחות הסיוע והתמיכה בקבוצה", מספרת ל-mako ענבר שנפלד, מנכ"לית עמותת סה"ר.

ענבר שנפלד, מנכ
ענבר שנפלד, מנכ"לית עמותת סה"ר|צילום: שרון לוין

"נשות המילואימניקים והקבע הן הגיבורות השקטות של המערכה והן מתמודדות עם מציאות מאתגרת ולעיתים מאוד בודדה - החל מניהול הבית והילדים, קריירה, דאגה מתמדת לבן הזוג ועד התמודדות עם חוסר הוודאות והשינויים התכופים בין סבבי המילואים. הן מצופות להיות חזקות כל הזמן, אבל גם הן זקוקות למקום לפרוק, להשמיע ולשמוע, לקבל מילה טובה ותמיכה".

מתנדבי סה"ר עוברים הכשרה ייחודית לזיהוי מצוקות במרחב הדיגיטלי, הערכת סיכון, מענה אמפתי מכיל ומתקף, ויש להם נוכחות קבועה בקבוצות ברשת, כאשר התגובות שלהם המספקות תמיכה, סיוע ומידע רלוונטי.

מי פונה אליכם בעיקר?

שנפלד: "70% מהפונים והפונות הן נשים, 70% הם ילדים, נוער וצעירים בגילים 10-30. ואם אנחנו מסתכלים על אחוז הפונים בגילי 21-40, שניתן לומר בגדול שזה קהל היעד הרלוונטי, מדובר על לא פחות מ-55% מהפניות. בקבוצת הפייסבוק בה אנחנו נותנים מענה לנשות המילואימניקים ואנשי הקבע מדובר על למעלה מ-15,000 נשים. כמו כן, אנו נותנים מענה עשרות קבוצות, אתרים וקהילות נוספות עימם יש לנו שיתופי פעולה".

 בכמה גדלו הפניות מאז ה-7 באוקטובר?

"מספר הפניות עלה בכ-50% אחוזים, הן בפניות בצ'אט והן בהיקף המענים בקבוצות השונות. הנושאים מגוונים והם סבים סביב חרדות, דיכאון ובדידות. גם נושאים כמו קשיים משפחתיים, חברתיים וזוגיים עלו ב-10%. המציאות החדשה יצרה עומס רגשי כבד על כולנו. מאז תחילת המלחמה אנחנו רואים שינוי משמעותי באופי הפניות. הן לא רק גדלו כמותית אלא גם הפכו למורכבות יותר".

שנפלד מספרת כי נשות המילואימניקים מתמודדות עם אתגרים ייחודים. "לא פעם הן מגיעות אלינו עם תחושות של אובדן שליטה, חוסר ודאות לגבי העתיד, ולעיתים גם תחושות אשמה כשהן מרגישות שהן לא מצליחות להיות חזקות מספיק. יש גם הרבה חרדות הנוגעות בבטיחות בן הזוג, פחדים מפני השינויים בחיי המשפחה, בהורות, והתמודדות עם תקופות ארוכות של היעדרות. נראה כי מה מאפיין במיוחד את התקופה הזו היא תחושת הבדידות הרגשית".

מתוך הכרה ומודעות לקושי ולאתגר העצום, ייערך ביום רביעי הקרוב ה-28 במאי בשעה 20:30 וובינר, בו יינתנו לנשות המילואימניקים כלים מעשיים להתמודדות עם האתגרים המרכזיים שעולים מהשטח, בעיקר מול "תחושת חוסר הנראות".

בתקופה האחרונה מדברים הרבה על שימוש ב-AI כפסיכולוג וירטואלי. מה דעתך על התופעה?

"ל-AI יש הרבה יתרונות בהרבה מובנים. יחד עם זאת, יש גם חסרונות, בטח ובטח כאשר אנחנו מדברים על סיוע נפשי. לאחרונה היינו עדים למקרה של נער שהתאבד בין היתר בעקבות שיחה עם צ'אט AI, וכולנו צריכים להיות סמוכים ובטוחים שדברים מסוג זה לא יקרו, אסור להם לקרות.

"נכון לעכשיו, בהרבה היבטים, אין תחליף למגע האנושי, לזה שיש מישהו, אדם מהצד השני שרואה אותך, מקשיב לך, משקף ומושיט לך יד. באותה נשימה, אני רוצה לציין שיש לא מעט דברים נכונים וחשובים שאפשר לעשות עם AI, וגם עמותת סה"ר פועלת בכיוונים הללו בצורה מושכלת ומקצועית כדי לשמור על הבריאות הנפשית של הפונים והפונות, ולהצליח לתת את המענה המדויק, המקצועי והאמפטי לכאב ולצורך העולים וגואים".