שילוב הבינה המלאכותית בחיפוש של גוגל עולה שלב: החברה הודיעה אתמול (ד') כי היא תתחיל להציג תצוגות בינה מאלכותית (הפיצ'ר המוכר בתור AI Overviews) עבור סוגים נוספים של חיפושים, וכי משתמשים ברחבי העולם, כולל כאלה שאינם מחוברים לחשבון גוגל, יתחילו לראות אותם גם.

בנוסף, כלי חיפוש מבוסס AI שאפתני עוד יותר עומד להגיע לגוגל. הוא נקרא AI Mode, והוא מביא צ'אטבוט ממוקד חיפוש ישירות אל חוויית החיפוש המרכזית של גוגל. זהו, פחות או יותר, הניסיון של גוגל להתחרות ב-Perplexity או ב-ChatGPT Search. נכון לעכשיו, AI Mode נמצא רק בשלב ניסיוני - הוא זמין רק למנויים של Google One AI Premium בארה"ב, וגם הם צריכים להפעיל אותו באופן ידני באזור ה-Labs.

הרעיון מאחורי AI Mode הוא שרבים מהשתמשים בגוגל יעדיפו שהתשובות שיקבלו יהיו מבוססות בעיקר על תוכן שנוצר על ידי AI. אם תעברו למצב AI (שקיים כלשונית בדף החיפוש או באפליקציה של גוגל, בדומה ל"חדשות" או "תמונות") ותקלידו שאילתה, תקבלו תשובה שנוצרה באופן אוטומטי על סמך כל המידע שבאינדקס החיפוש של גוגל, עם מספר קישורים תומכים המשולבים בתוך התשובה. חוויית המשתמש דומה לזו של ג'מיני או צ'אטבוטים אחרים, אך המודל הספציפי של AI Mode מותאם במיוחד לחיפוש, כך שהוא מסוגל להיעזר בנתונים עדכניים ולתקשר ישירות עם הרשת.

AI Mode הוא רק סימן נוסף לחשיבות ההולכת וגוברת של תוכן שנוצר על ידי AI בחיפוש של גוגל, והאמונה של החברה ביכולות של המודלים שלה - זאת למרות התקריות הידועות לשמצה כמו המלצות ל"אכילת אבנים" ו"הוספת דבק לפיצה". "אנחנו רואים שמשתמשי AI Overviews מביאים שאלות שונות לחלוטין לגוגל", אומר רובי סטיין, סגן נשיא של חטיבת המוצר בצוות החיפוש של גוגל. "אלו שאלות מורכבות יותר, שבמצב הקודם אולי היה קשה יותר למצוא להן תשובות". גוגל מביאה את מודל Gemini 2.0 אל AI Overviews, וסטיין אומר שזה יהפוך את גוגל לשימושי יותר עבור חיפושים בנושאי מתמטיקה, קוד וכל שאלה שדורשת יכולת ניתוח מתוחכמת יותר.

ככל שגוגל מעמיקה עוד יותר בעולם החיפוש מבוסס AI, נראה שהיא מתרחקת יותר ויותר מקישור לאתרים שמייצרים תוכן - ומאותו ערך בסיסי של שיתוף מידע עם האינטרנט. סטיין מתעקש שזה לא המצב. "אנחנו רואים שבעזרת AI Overviews, אנשים מקבלים הקשר, ואז לוחצים על קישורים. וכשהם לוחצים ונכנסים לאתרים, הם נשארים בהם יותר זמן. הם כנראה הופכים להיות לקוחות טובים יותר של אותם אתרים, כי הם כבר מגיעים עם רקע". הוא מקווה ש-AI Overviews ו-AI Mode יביאו משתמשים חדשים לגוגל עם סוגי חיפושים חדשים, במקום לשנות את ההתנהגות הקיימת שלהם.

למרות הטענות של סטיין, אנחנו קצת סקפטיים שגולשים שכבר ראו את התשובה לשאלה שלהם ילחצו גם על הלינק וימשיכו לגלוש לאותו אתר. סטיין טוען כי AI Mode אינו סוס טרויאני שמטרתו להחליף לחלוטין את החיפוש הרגיל, שכן אנשים משתמשים בגוגל למגוון רחב מדי של דברים מכדי להמיר את הכול בצ'אטבוט. עם זאת, אין ספק שהמאמצים של גוגל בתחום ה-AI מתחילים להשתלט על החיפוש ולשנות במהירות את כל מה שקורה כשמקלידים שאילתה בגוגל. למעשה המעבר של גולשים משימוש במנוע החיפוש של גוגל לקבלת תשובה בבינה מלאכותית יכולה להיות תחילת הסוף עבור אתרי תוכן שונים הנשענים בדיוק על זה.