שוק המשפיענים הוא אחד הצומחים בעולם, וגם בארץ קמות עוד ועוד פלטפורמות שמוקדשות לתחום. דרימיקו (DreamyCo) שנוסדה על ידי עידו שיימן, אמיר עדן ואיתי זנגו, מחברת בין עסקים שמחפשים פרסום ברשת לבין יוצרי תוכן, כאשר כמו באפליקציות היכרויות, היא קוראת לחיבורים האלו – מאצ'ים. עד היום לדברי החברה, הצטרפו אליה יותר מ-60 לקוחות, בהם התאחדות המלונות, וודקה בלוגה, מלונות אפריקה ישראל, קבוצת זה סושי, מגזינו, שרונה מרקט ועוד, לצד כ-300 יוצרי תוכן.

איך זה עובד? ליוצרי התוכן שנמצאים בפלטפורמה, שהגיעו דרך הזמנה אישית או דרך משפיענים אחרים שהתקבלו אליה, יש עמוד פרופיל עם הפרטים שלהם. לעסקים יש אפשרות סינון ובחירה בהתאמה אישית של יוצרי התוכן בהתאם לתקציב שלהם ולרמת החשיפה הרצויה.

בעלי העסקים יכולים לבחור לבחור משפיענים על פי פילוחי עוקבים, להתרשם מהתוכן שלהם ומשיתופי פעולה נוספים ולקבל הערכות לגבי הצפיות והחשיפות הצפויות, ולשלוח למי שהם רוצים לעבוד איתו הצעה אישית מפורטת, ללא צורך להתנהל מול הסוכנים שלהם. במידה שיש חיבור, דרימיקו גובה עמלה של 10% מגובה העסקה מהעסק ועמלה של 5% מיוצר התוכן. העסקים משלמים גם מנוי חודשי לפלטפורמה בין 1,500-3,000 שקלים בחודש, תלוי בגודל העסק.

הפלטפורמה, שתושק רשמית בסוף יוני ועדיין לא רווחית, יצרה עד היום כ-500 שיתופי פעולה, כך לדבריה, ובין היתר נמצאים בה סלבס מוכרים כמו עוז זהבי (שהעלה למשל סטורי על "הדייט" שלו עם אמא שלו במסעדת פופינה) ומייקל לואיס, לצד יוצרי תוכן בתחומי הקולינריה, תיירות ולייף סטייל, כמו ארז דגן, שירז שוקרון, יפעת כהן, אוהד הנווד, אלעד צפני, מיכל מצוב, ירדן טוויזר, אביב ראובן ועוד.

איך הכול התחיל?

"ב-2019 השקתי סטארטאפ אחר ב-LA, וכדי להגיע מהר לשוק, ייצרנו אירוע שהשתתפו בו 350 יוצרי תוכן, הכי מפורסמים בעולם. אז הבנתי את העוצמה, מה זה אומר שאנשים נכונים מדברים על הדבר הנכון", מספר מנכ"ל החברה, עיידו שיימן, ל-mako. "לפני 3 וחצי שנים הצטרפתי לחברת לידרז, שם נחשפתי לעולמות של המשפיענים לעסקים קטנים.

אנחנו בעצם רוצים לפתור את הנושא הזה של דחייה – אנחנו מונעים מצב שבו משפיען או עסק פונים ומקבלים סירוב, כי זה עובד על מערכת התאמות – ברגע שיש מאץ', זה הדדי. העסק בוחר אילו משפיענים יקבלו הצעה, והמשפיען מחליט אם להיענות. העסק חייב להעלות את ההצעה הטובה ביותר מבחינתו, המשפיען מקבל את ההצעה המלאה בלי הפתעות. מה אני רוצה ממך, כל האותיות קטנות".

הוא מספר כי הם בודקים לעומק כל עסק כדי לוודא שהוא "לגיטימי". ומה לגבי הקריטריונים עבור המשפיענים באתר?

"הקריטריונים שלנו מתמקדים באיכות ולא בכמות. אנחנו בוחנים האם למשפיען יש קהילה מעורבת וחזקה, מאיפה העוקבים, גילאים והאם הוא יודע לייצר תוכן בעל ערך אמיתי", מסביר שיימן. "לדוגמה, נבדוק אם יש לו תכנים שעברו את רף ה-20,000 או 30,000 חשיפות, ואם יש לו פוסטים בעולמות התוכן שלנו — כמו קולינריה, תיירות ולייף סטייל — שקיבלו מעל 100 שמירות ושיתופים. מעבר לכך, אנחנו מבצעים וולידציה כדי לוודא שאין לו עוקבים מזויפים, ורק לאחר מכן מצרפים אותו כ'ממבר' רשמי.

באשר למתחרים המובילים בשוק המשפיענים בישראל, יומנז ולידרס, שיימן מבהיר כי האחרונות פונות לרוב לחברות ענק ותקציבים מאוד גדולים, ואילו הם מתמחים בעסקי אירוח מלונות, מסעדות וחוויות.

איך מתמחרים את שיתופי הפעולה?

"אנחנו לא עובדים עם מחירון קבוע או תעריפים שקופים באתר. המערכת שלנו היא פלטפורמת מאצ'ינג, שבה העסק מציע את ההזדמנות, והמשפיען בוחר אם להצטרף בהתאם לערך שהוא רואה בכך. לכן, גם עסקים קטנים יכולים להציע חוויות משמעותיות שיזכו לחשיפה רחבה, מבלי להיכנס מראש למו"מ על תעריפים גבוהים. אין מחירונים של המשפיענים, אלו שיתופי פעולה שמייצרים תוכן ונותנים ערך מוסף לשני הצדדים, בברטר. בנוסף, יש אפשרות גם לשיתופי פעולה חד-פעמיים בתשלום חודשי בודד (1,500 ל-3,000), תלוי בגודל הקמפיין וצורכיו".

מייסדי דרימיקו  (צילום: יחסי ציבור)
מימין לשמאל: אמיר עדן, שירי ירדני, עידו שיימן, איתי זנגו|צילום: יחסי ציבור

שיימן מספר כי המטרה של החברה היא לצאת תוך מספר חודשים אל השוק הגלובלי. "כבר עכשיו אנחנו פונים למלונות שרוצים את התייר הישראלי, כדי שיוכלו להתחבר למשפיענים מקומיים. אנחנו רוצים לעבוד גם בחו"ל, יש בעולם מספר פלטפורמות בתחום, אבל לא מתנהגות דומה. אנחנו נותנים את כל מה שהעסק צריך כדי לבחור".

_OBJ

שיימן אומר כי הוא מודע לתחושות מיאוס שקיימות כלפי משפיענים, אך מדגיש בעיקר את הצדדים החיוביים: "תחשבי כמה כיף לעקוב אחרי משפיען שאת סומכת עליו, שמנסה חוויות ומנגיש לך אותן. המטרה שלנו שהמשפיען יקבל מלא הצעות ויחליט מה באמת מתאים לו, יבחר מה לקדם, גם אם זה בתשלום וגם אם לא. ככה נשמר האמון בינו לבין העוקבים. האמון נפגם כשהמשפיען בוחר משהו שהוא לא לגיטימי, או לא תואם את הסטייל והעוקבים שלו רק בשביל להרוויח. כסף זה לא דבר רע, כל עוד המשפיען שומר על האמון בו. במקום שתעשי את המחקר בעצמך, יש מישהו שמקצר לך מחקר שלם, ואת תחליטי אם זה מתאים לך או לא".