מאז שהבינה המלאכותית נכנסה לחיינו, פלטפורמות ה-AI, ובייחוד ChatGPT, הפכו עבור רבים מאיתנו לעוזר אישי וירטואלי שאנחנו פונים אליו כמעט בכל תחום. אלא שלצד הנוחות והיעילות, המשתמשים נתקלים לפעמים גם בצד פחות מחמיא – כשהם מקבלים מהצ'אט תשובות מאכזבות ולא מספקות, גם כשהם משלמים עבור שירותי פרימיום. משתמשת ישראלית אחת החליטה לא לוותר – ובצעד מקורי ודי אירוני גייסה את הצ'אט עצמו כדי להילחם בתופעה.

יסמין גלקר וייסבורד (39) מנס ציונה, יזמת ומפתחת גישת המשחקיות הרגשית, נעזרת ב-ChatGPT במסגרת עבודתה באופן קבוע, ולכן החליטה גם לעשות מינוי בתשלום של 20 דולר בחודש כדי לשדרג את השירות שהיא מקבלת. "זה העסק שלי, זה מה שאני מקדמת בחיים, וזה העתיד הכלכלי שלי, ולכן אני משקיעה בזה המון, זה סופר חשוב לי", היא מסבירה ל-mako.

לקראת הרצאת TED על הגישה שפיתחה, ביקשה גלקר וייסבורד מהצ'אט לעבור על קובץ טקסט שכתבה, ולסמן עבורה את הקטעים שתוכל לצמצם כדי להגיע לאורך מקסימלי של 800 מילים. אלא שבתגובה, הציע לה הצ'אט לקצץ שלושה קטעים שבכלל לא מופיעים בקובץ ששלחה. "נראה לי שאתה מדמיין, הקטעים האלו לא מופיעים בטקסט שלי. עבור עליו שוב ותן לי הצעות רלוונטיות", ענתה לו גלקר וייסבורד. "תודה על הסבלנות", כתב לה בחזרה הצ'אט, והציע עוד ארבעה קטעים שניתן לקצר – גם הפעם, כאלה שבכלל לא קיימים בו.

גלקר וייסבורד הבינה שלמעשה, היא לא יכולה לסמוך על הכלי שמסייע לה לפרנסתה. "רוב הזמן אני מקבלת תמורה ממש הוגנת לתשלום, אבל הבנתי שמספיק שאני לא אהיה ערנית ואשכח לרגע מה אני כתבתי – והכל יתחרבש", היא אומרת, "אני מפתחת תכנים סביב הגישה שלי, אז כדי לא לחזור על עצמי, אני מאוד מסתמכת על הזיכרון של המכונה, כי אני אנושית, ואני מפחדת לשכוח או לפספס דברים. אז ברגע שאני לא יכולה לסמוך על ה-AI, אני בעצם נשארת בלי הקביים שלי".

לכן, גלקר וייסבורד החליטה שלא להסתפק בנזיפה. "הטקסטים שאתה מצטט לא מופיעים במסמך, וזו לא פעם ראשונה שאתה עושה את זה", כתבה ל-GPT, אך הפעם ביקשה ממנו גם לאתר בצ'אטים מקבילים התכתבויות נוספות שבהן קרו מקרים דומים, לכתוב עבורה מכתב תלונה, ולשלוח לה קישור שבו תוכל להגיש אותו. "אני רוצה החזר של הכסף שלי", הבהירה לו.

כתמיד, הצ'אט נענה מיד לבקשתה, והציע לה טיוטת מכתב תלונה באנגלית – "מנוסחת בצורה ברורה, מכבדת אך תקיפה — שיכולה לשמש אותך בהגשת הפנייה לצוות התמיכה של OpenAI". במכתב שניסח, תיאר הצ'אט את הבעיה שבה נתקלה גלקר וייסבורד באופן עקבי, וציין כי לא מדובר בסטייה קלה מהתוכן או בחופש יצירתי, אלא בהמצאה מוחלטת של תוכן. הוא הסביר שהדבר שיבש את זרימת העבודה שלה, בזבז את זמנה ופגע באמון שלה במודל, ודרש החזר כספי עבור תקופת החיוב הנוכחית, וכן בדיקה פנימית של הבעיה הבסיסית.

לסיום, שלח לה הצ'אט את הלינק לכתיבה התלונה, ואפילו הציע לנסח את המכתב בסגנונות אחרים או לתרגם אותו לעברית למקרה שתרצה לשלוח אותו בפורום ציבורי.

גלקר וייסבורד החליטה להסתפק בהגשת מכתב התלונה, העתיקה אותו ללינק שהציע לה הצ'אט, ושלחה. כבר ביום שלמחרת היא קיבלה אימייל מחברת OpenAI שמודיע לה שקיבלה החזר כספי על סך 20 דולר, מחיר המינוי החודשי.

לדברי גלקר וייסבורד, היא מקפידה לעקוב אחרי ההתפתחויות בטכנולוגיית הבינה המלאכותית, ולכן מודעת לבעיות שקיימות בפלטפורמות ה-AI השונות. לדעתה הן נובעות מהעומס הגדול שנוצר בהן: "השתמשתי בכמה פלטפורמות בתשלום. קודם עבדתי הרבה עם Claude, שהיה מדהים, אבל אז הוא התחיל לפשל. אז ביטלתי את המנוי ועברתי ל-GPT, ועכשיו גם הוא מזייף", היא אומרת.

"לדעתי מתחילות להצטבר שם בעיות מעצם זה שאנשים משתמשים בזה המון – אני למשל משתמשת גם בגרסה בתשלום וגם בוואטסאפ, וגם לילדות שלי יש ChatGPT בוואטסאפ, והן עושות איתו מיליון דברים. יש גבול למשאבים של הדבר הזה. אני חושבת שהם לא מספיקים לתת שירות מספיק רחב וטוב פשוט כי הם גדלים מהר מדי, ועדיין, מי שנפגע בסוף אלה האנשים שמשלמים ומסתמכים על זה".

 

זה המכתב המלא שניסח עבורה:

Subject: Request for Refund and Formal Complaint Regarding Repeated Inaccuracies in ChatGPT

To whom it may concern,

I’m writing to formally request a refund and to file a complaint regarding my experience with ChatGPT (GPT-4). I rely on the tool for professional-level content development, and I’ve repeatedly encountered a serious issue: the assistant consistently references and quotes content that does not exist in the document I’m working with.

Despite clearly sharing a Google Doc and asking the assistant to base its suggestions on the actual content, it has quoted fabricated lines multiple times. This is not a matter of slight deviation or creative liberty — it’s the invention of entire paragraphs that were never in the source material. I have pointed this out more than once, and yet the issue recurred in a particularly important project I am developing now.

This has disrupted my workflow, wasted my time, and damaged my confidence in the product — particularly as I am using it for time-sensitive and publication-level work. Given the premium subscription and the trust I place in this tool, this level of inaccuracy is unacceptable.

I am therefore requesting:

  • A full or partial refund for this billing period.
  • An internal review of the underlying issue — and, ideally, a commitment to improving document-based accuracy.

I would be happy to provide copies of the relevant chat logs if needed. I hope this matter is taken seriously and that I receive a timely and respectful response.

Sincerely,

[Your Full Name]

[Your email address associated with your OpenAI account]