מספיקה הצצה קצרה בלינקדאין כדי להבין שוק העבודה בימים אלה קשה במיוחד. המעסיקים מקשיחים את הדרישות, משרות נפתחות ונסגרות במהירות לאחר שאינספור מחפשי עבודה קופצים עליהן, מועמדים חסרי ניסיון מתקשים לקבל הזדמנות להוכיח את עצמם, וגם מועמדים עם רזומה עשיר נדחים שוב ושוב בראיונות עבודה שפעם היו יכולים לעבור בקלות. אבל בזמן כשכולם מנסים את אותן השיטות, יש מי שמבין שצריך לחשוב מחוץ לקופסה – ומחפש עבודה אחד החליט לקחת את זה צעד אחד קדימה. 

נועם בלר, בן 30 מתל אביב, עבד בשמונה השנים האחרונות בתחום המכירות בכל רחבי העולם. בתפקידו האחרון הוא היה מנהל לקוחות בסטארטאפ בתחום משאבי האנוש, אלא שאז הגיע שבעה באוקטובר, ובלר, שמשרת כלוחם ביחידה מובחרת במילואים, מצא את עצמו משתתף בלחימה אינטנסיבית של ארבעה חודשים.

כשנגמר סבב המילואים, הוא התקשה לחזור לשגרת העבודה: "המעבר הזה מהתנאים הקשים של לחימה ואדרנלין מאוד גבוה למצב שאתה יושב פתאום מול מחשב ומקלדת – זה היה דיסוננס מאוד קשה", הוא אומר, "לא הצלחתי להתמודד עם הפער הזה ולא תפקדתי כמו שצריך, לא ברמת התפוקה ולא ברמה האישית". 

הוא עבר לתקופה קצרה לתפקיד שטח בניו יורק ועבר לעבוד על תקן פרילאנסר כשחזר, אבל בסופו של דבר הרגיש שהגיע הזמן לעזוב את החברה ולצאת לדרך חדשה. הוא החל ללמוד עיסוי רפואי ובמקביל חיפש עבודה במכירות כדי להתפרנס עד סיום הלימודים. בינתיים, הוא התחיל לעבוד כשליח וולט.

נועם בלר (צילום: פרטי)
נועם בלר|צילום: פרטי

"הבנתי שאני חייב לעשות משהו ולהיות בתנועה. בוולט אתה פשוט פותח את האפליקציה ועובד מתי שאתה רוצה, אתה שולט בחיים", אומר בלר, שהחליט גם לעשות את כל המשלוחים על גבי אופניים לא חשמליים, ולהתחטב על הדרך. "נכנסתי לאפליקציה והתחלתי להזיע. ביום עבודה שלם יכולתי לדווש אפילו 60-80 קילומטר". 

במקביל, הוא הגיש קורות חיים וניגש לראיונות עבודה, אבל גילה שלמצוא היום עבודה בישראל זה לא פשוט בכלל. "לחפש עבודה זאת עבודה בפני עצמה. כדי לתפוס משרה טובה באמת צריך להשקיע המון זמן, והשוק היום כל כך קשה. בחלק מהמקומות אמרו לי שהם מחפשים משהו יותר מדויק, בכמה מקרים אפילו אמרו לי שיש לי יותר מדי ניסיון לתפקיד, וגם מהצד שלי היה גבול לכמה שהייתי מוכן להתפשר". לאחר שניגש לעוד ועוד ראיונות שלא הובילו לעבודה גם אחרי שהגיע לשלבים האחרונים בתהליך, בלר מצא את עצמו מתוסכל. 

הוא המשיך לבקר עם האופניים והארגז הכחול בהמוני משרדי הייטק, עד שבשלב מסוים, הכל התחבר. בלר הבין שהוא יכול לנצל את המפגש התכוף עם החברות השונות לטובתו. "אמרתי לעצמי שאני חייב למצוא פיתרון, אז חיפשתי דרך להיות יצירתי ולצאת מהקופסה", הוא אומר, "כשאתה כל יום מגיע למשרדים, בסוף נופל לך האסימון שיש פה פוטנציאל למפגש עם האנשים הנכונים". 

וכך, איש המכירות מצא דרך מקורית במיוחד למכור את עצמו: הוא הדפיס את קורות החיים שלו בעשרות עותקים, והחליט למסור אותם באופן אישי בכל משרד שאליו יגיע. "אני בן אדם של פנים אל פנים, ומאוד מאמין באינטראקציה חיה ואמיתית, אז בכל פעם שהגעתי למשרד שאלתי אם מחפשים שם עובדים בתחום המכירות, ואם אמרו לי כן, שאלתי איפה נמצא משרד משאבי האנוש, ניגשתי ומסרתי להם את קורות החיים שלי". 

"מאז ומתמיד בתור איש מכירות זאת הייתה הייחודיות שלי, לעשות משהו שהוא קצת מעבר, לדחוף את עצמי לקצה וגם בתקופות של יובש להצליח לעשות את המכירה", הוא אומר. עם הזמן, הוא השתכלל, וגם החל לבחור בעיקר במשלוחים למשרדים של חברות הייטק.

נועם בלר (צילום: פרטי)
נועם בלר|צילום: פרטי

"הייתי פותח את האפליקציה, רואה את ההזמנה שקופצת ואם מדובר במשרדי הייטק, קורא על החברה בלינקדאין ובודק אם יש לה משרות פתוחות", הוא אומר, "מרגע שמתקבלת הזמנה יש רק כמה שניות עד ששליח אחר תופס אותה, אז אתה חייב לקבל החלטה מהירה. אם לא הספקתי לבדוק, הייתי פשוט רואה שהמשלוח הוא לאזור שאני יודע שהוא הייטקיסטי, ולוקח אותו. החברות גם לא תמיד מפרסמות את כל המשרות הפתוחות שלהן, אז הרבה פעמים אי אפשר לדעת". 

התגובות בשטח, לדבריו, היו מגוונות. "בחלק מהמקומות לא הבינו מה אני רוצה, אז הסברתי להם בצורה מצחיקה וחמודה", הוא אומר. במקומות אחרים הרימו גבה וביקשו ממנו להגיש את קורות החיים באינטרנט, אבל ברוב מקומות התגובות היו חיוביות: "לפעמים אפילו ראיינו אותי כמה דקות על המקום. במקום אחד יצא לי גם לעשות ראיון מלא עם מנהל צוות שבמקרה היה פנוי", הוא מספר. 

בלר מספר בזכות שיטה המקורית שלו הוא כבר התראיין בלא מעט חברות וגם קיבל כמה הצעות עבודה, שבסופו של דבר לא הבשילו לכדי משרה שהיה מעוניין בה. אבל לאחרונה הכל השתנה, לאחר שהוא החליט לפרסם את הסיפור שלו בלינקדאין. "אני מאמין במגע אמיתי עם בני אדם, וחושב שצריך להרגיש את האדם שמאחורי קורות החיים שלו. אנרגיה מדברת הרבה יותר מאשר מילות באז של לינקדאין", כתב בפוסט, "לפעמים לא צריך לחכות להזדמנות, אלא לאזור אומץ ולפעול כדי ליצור אותה". 

הפוסט שפרסם התפוצץ ברשת, וזכה ליותר מ-200 אלף צפיות, ואלפי לייקים, תגובות ושיתופים, עד שפורסם גם בעמוד "סטטוסים מצייצים". "מאז הפוסט פנו אליי המון חברות – גם אלה שהכי רציתי לעבוד בהן", מספר בלר, שכבר ניגש לראיונות בשתיים מהחברות שפנו אליו, ועומד להתראיין בכמה חברות נוספות בשבועות הקרובים. "עדיין יש לי בתיק של הוולט המון קורות חיים, אבל עכשיו אני יכול להיות יותר סלקטיבי", הוא אומר. 

"שוק העבודה מוצף באנשים שמשחקים אותה שהם מוכנים ללכת את האקסטרה מייל, והנה אני מגיע ומראה שבאמת אני עושה את זה, אני מוכן ללכת עד הסוף, ולעשות מה שיידרש כדי לסגור עסקה ולהביא את התוצאות", הוא מסביר את ההתלהבות הגדולה מהפוסט שלו, ומדגיש: "כל התהליך הזה לא היה קורה אם לא הייתי עושה גם המון עבודה עמוקה של לשחרר את הכאב ולטפל בטראומות שלי". 

עכשיו בלר לא מסיר את העיניים מהמטרה, וברור לו לאן הוא הולך: "חודש מהיום כבר סגרתי עבודה בחברה מעולה, אני על הגל, ולומד כל מה שצריך על התהליך ומה שמצפים ממני כדי לעשות עבודה טובה". ומה הוא ממליץ למי שמחפש עבודה ומרגיש תקוע? "קודם כל לרכוב על אופניים", הוא מחייך, ומוסיף: "נטוורקינג זה מאוד חשוב, להסתגר לא יעזור לכם. אל תהיו מובכים יותר מדי – כולנו מנסים להתמודד, כולנו מנסים להשתפר ולגדול, אז אל תפחדו מלשאול ולדבר עם אנשים".