מאז ש-ChatGPT פרץ לחיינו ב-2022, המשקיעים שואלים את עצמם: מה יקרה לגוגל אם אנשים יתחילו להשתמש במנועי בינה מלאכותית במקום במנוע החיפוש הדומיננטי שלה? כעת נראה שהתשובה מתחילה להתבהר – ולמשקיעים יש סיבה לדאגה.
אדי קיו, סגן נשיא בכיר לשירותים באפל, חשף בעדותו במשפט ההגבלים העסקיים נגד אלפאבית (חברת האם של גוגל), כי בחודש אפריל האחרון מספר החיפושים שבוצעו בדפדפן ספארי ירד לראשונה אי פעם – תופעה שהוא מייחס לעלייה בשימוש במנועי בינה מלאכותית.
קיו אמר כי אפל "בוחנת באופן פעיל" את האפשרות להוסיף יכולות חיפוש מבוססות בינה מלאכותית לדפדפן ספארי, וציין שהחברה ככל הנראה תוסיף תכונות חיפוש מבוססות בינה מלאכותית לספארי במהלך השנה הקרובה, ככל שהטכנולוגיה תמשיך להשתפר.
"למען האמת, עד כה הן פשוט לא מספיק טובות", אמר קיו, והוסיף כי אפל כבר ניהלה שיחות עם Perplexity, OpenAI ו-Anthropic. הוא ציין שמדובר עדיין בשלבים מוקדמים של הבינה המלאכותית הגנרטיבית, והדגיש כי לאור ההסכם הקיים של אפל עם OpenAI עבור שירותי בינה מלאכותית אחרים, חשוב לו לוודא שלחברה יש אפשרות לעבור לספק אחר "אם נצטרך", במקרה שספק אחר יקדים את המתחרים.

הדברים נאמרו כחלק מעדותו של קיו על כ-20 מיליארד הדולר שגוגל משלמת לאפל כדי להיות מנוע החיפוש ברירת המחדל בספארי. כיום אפל מציעה שילוב של ChatGPT עם סירי, ומנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ’אי, אישר בשבוע שעבר שהחברה קרובה להשגת הסכם להביא את ג'מיני לאייפון.
קיו הוסיף שמספר החיפושים בספארי ירד בחודש שעבר – דבר שלא קרה מעולם ב-22 השנים האחרונות. לפי ההסכם עם גוגל, ענקית החיפוש משלמת לאפל חלק מהכנסות הפרסום שמופקות מהחיפושים בספארי. ירידה במספר החיפושים משמעה ירידה בהכנסות של אפל – דבר שקיו מודה ש"גרם לו לאבד לא מעט שעות שינה".
העדות של קיו מאירה באור חדש את הפאניקה (וההזדמנות) שמניעה את עולם ההשקעות: החשש שמנועי AI ינגסו בנתח השוק של גוגל – אחת החברות השוות בעולם, עם שווי שוק של כ-2 טריליון דולר. המשקיעים שואפים שהחברות החדשות, ובראשן OpenAI, יצליחו לקחת חלק מהעוגה.
בינתיים, גוגל מנסה להפוך את עצמה לחברת AI לכל דבר, עם שילוב של מנוע הבינה המלאכותית Gemini בתוך תוצאות החיפוש. אף שבתחילת הדרך נרשמו תקלות מביכות (כמו ההמלצה למרוח דבק על פיצה), החברה טוענת שהשימוש הולך וגדל. מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ’אי אמר בשיחת המשקיעים האחרונה כי "אחרי כמעט שנה מהשקת AI Overviews בארה"ב, אנחנו רואים עלייה בשימוש ככל שאנשים מבינים שהחיפוש מועיל יותר".
אבל ככל הנראה זה לא מספיק: בעקבות העדות של קיו, מניית גוגל (GOOG) צנחה ביותר מ-9% במהלך יום המסחר אתמול (ד') – אחת הירידות החדות של החברה בשנים האחרונות.