האם אמזון עומדת להוציא את המתחרה שלה לטימו ושיין מחוץ לארצות הברית? החברה מתכננת להשיק את חנות ההנחות שלה, Haul, באירופה מאוחר יותר השנה - כך לפי שני מקורות.

מודעות דרושים שהופצו מצביעות על כך שאמזון מתכננת השקה גלובלית רחבה יותר. כך, במודעה אחת נכתב כי החברה מחפשת מהנדס פיתוח תוכנה לצוות של Haul שיסייע בהשקה עולמית. המודעה פורסמה באתר של אמזון אך מאז הוסרה. תפקיד נוסף שפורסם הוא מנהל מוצר בכיר שיסייע בהשקה במקסיקו. שתי המודעות פורסמו בתחילת החודש.

דובר מטעם אמזון אמר כי אין לחברה מידע לשתף לגבי התוכניות של Haul, שעליהן דווח לראשונה באתר The Information. "אנחנו תמיד בוחנים דרכים חדשות לעבוד עם שותפי המכירות שלנו כדי לרצות את הלקוחות ברחבי העולם עם מבחר רחב יותר, מחירים נמוכים יותר ונוחות גדולה יותר", אמר הדובר בהצהרה.

תמונות מתוך האתר Amazon Haul
תמונות מתוך האתר Amazon Haul

ההתרחבות מגיעה מספר חודשים לאחר השקת Haul. אמזון חשפה את החנות המקוונת בנובמבר, ותיארה אותה כ"חוויית קנייה מרתקת שמאגדת מוצרים במחירים נמוכים". Haul זמינה רק דרך אפליקציית המובייל של אמזון, ורוב המוצרים בה נמכרים בפחות מ-20 דולר.

עם Haul, אמזון הגיבה לעלייתן של טימו, שיין אבל גם לחנות של טיקטוק, שלכולן יש קשרים לסין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. הפלטפורמות האלו זכו במהירות לפופולריות בארצות הברית ועוד מדינות בעולם בשנים האחרונות, כשהן מושכות קונים המחפשים מציאות עם מחירים נמוכים במיוחד על בגדים, מוצרי איפור, פריטים לבית ועוד. בדומה לטימו, Haul מציעה מוצרים זולים במיוחד בדולרים בודדים. Haul עדיין נמצאת בשלב הבטא עבור משתמשים בארצות הברית, אך החברה ממשיכה לפתח את השירות, דבר שמעיד על כך שהיא רואה בה חלק קבוע מהחנות המקוונת שלה.

השקת Haul באירופה עשויה להיתקל באתגרים מסוימים. לדברי אחד המקורות, אמזון עשויה להשתמש באריזות פלסטיק למשלוחי Haul, מה שעלול לעמוד בסתירה ליעדי הקיימות שלה באזור. בשנת 2023, החברה עברה לשימוש רק בשקיות נייר ממוחזרות, מעטפות וארגזי קרטון, או במקרים מסוימים ללא אריזה נוספת, עבור משלוחים באירופה.

תמונות מתוך האתר Amazon Haul
תמונות מתוך האתר Amazon Haul

אמזון מאמצת שיטות קיימות מהחנות המקוונת שלה כדי למקסם את הרווחים מ-Haul. החודש, החברה החלה להציג מוצרים ממומנים בתוצאות החיפוש של Haul, ומאפשרת למוכרים לשלם עבור קידום פריטים בראש הדף. לאורך השנים, אמזון הגדילה את מספר הפריטים הממומנים בתוצאות החיפוש באתר ובאפליקציה שלה. הכנסותיה מפרסום הסתכמו ב-56.2 מיליארד דולר בשנת 2024.

בנוסף, אמזון שילבה חנויות מקוונות של משפיעני לייף-סטייל בתוך עמוד הבית של Haul. אחת מהן מציגה "בחירות אופנה" של מיקאלה דלווילאר (Michaela Delvillar), משפיענית עם יותר מ-150,000 עוקבים בטיקטוק, שהחנות שלה באמזון מציגה אותה כ"יוצרת תוכן מובילה".

Haul מתבססת על מוצרים מספקים בסין, למרות הרצון של הנשיא טראמפ לשנות את מאזן הכוחות מול המדינה. מוקדם יותר החודש, טראמפ השעה ואז החזיר את החוק שמאפשר ליצואנים לשלוח חבילות בשווי של פחות מ-800 דולר לארצות הברית ללא מכס. הצפי הוא שהפרצה תיסגר שוב ברגע שמשרד המסחר ורשויות המכס יטמיעו מערכות לעיבוד וגביית מכסים על מיליוני החבילות הנכנסות מדי יום לארצות הברית, כאשר חלק ניכר מהן מקורן בסין.

חשוב לציין שלמרות הדיווח על כך ש-Haul תושק במדינות אחרות, זה לא אומר שהיא תגיע לישראל בקרוב. בסוף ישראל היא שוק יחסית קטן, מה שמצריך התאמות לוגיסטיות רבות, ולכן אנחנו לא חושבים שנהיה בין המדינות הראשונות שיזכו להתנסות במתחרה של טימו.