בתוך שבוע אחד בלבד מאז פרוץ הקורונה, קרס לחלוטין עסק האיקומרס שסיון כהן, בת 40, השקיעה בו את כל מרצה. ההזמנות מסין נעצרו, הלקוחות מכל רחבי העולם ביקשו החזר – והיא נאלצה לסגור לא רק את האתר, אלא גם את מכון היופי שהקימה. היא ובעלה מצאו את עצמם ללא הכנסה – ועם חובות שהגיעו לרבע מיליון שקלים.

"עבדתי במשך שנים בתחום יחסי הציבור, ותמיד חלמתי להפוך לעצמאית", היא מספרת ל־mako. "בהריון השני רציתי לעבוד מהבית, וזיהיתי את הפוטנציאל הגדול שהיה אז בסחר המקוון. זו הייתה גם הזדמנות לחבר את האהבה שלי לעולם האופנה".

כהן הקימה אתר איקומרס שהתמחה באקססוריז מעוצבים בהתאמה אישית לנשים ולגברים – תכשיטים עם שמות, תיקים, משקפי שמש. העסק, שפעל מאז 2017, היה בצמיחה מתמדת – עד לרגע שבו מגפת הקורונה שיבשה הכול. "נוצר מצב מיידי וקטלני – מצד אחד סין נסגרה ולא יכולתי לספק את הסחורה, ומצד שני הלקוחות, בעיקר מארה"ב, התחילו לבטל הזמנות ולדרוש החזר כספי. נתקעתי עם מלאי ששולם מראש, ובלי אפשרות להכניס כסף חדש".

העסק – שהיה מקור ההכנסה היחיד של המשפחה – קרס. "ההכנסות התאפסו בן לילה, וההוצאות הקבועות המשיכו להיערם", היא מתארת. "כעצמאית לא הייתי זכאית לדמי אבטלה, ונאלצתי לממן את הבית מהחסכונות – ובמקביל לספוג הפסדים ולשלם חובות שהלכו ותפחו מחודש לחודש".

כהן, שהייתה אז בת 36, אם לשני ילדים קטנים (2 ו-4) מספרת על רגע אחד שזכור לה היטב מאותה תקופה קשה: "הייתי עם בני בן ה-4 במרכז מסחרי, והוא ביקש צעצוע קטן. ידעתי שבאותו רגע פשוט לא יכולתי להרשות לעצמי לקנות לו את הצעצוע, והרגשתי חסרת אונים. כשנכנסנו לאוטו, לא יכולתי לעצור את הבכי והדמעות זלגו מעצמן. זה היה כאילו כל העומס, הלחץ והפחד מהתקופה האחרונה השתחררו בבת אחת. עבורי זו הייתה נקודת שבירה אמיתית – הרגע שהבהיר לי באופן חד וכואב, שאני לא יכולה להישאר במצב הזה אפילו יום אחד נוסף".

המעבר לשיווק ברשתות החברתיות, שהניב את ההתאוששות ולאחר מכן ההצלחה הכלכלית, החל כאשר כהן החלה לשתף באינסטגרם את מה שהיא עוברת.

סיון כהן, מייסדת סושיאל אקדמי (צילום: שוקה כהן)
סיון כהן, מייסדת סושיאל אקדמי|צילום: שוקה כהן

"פרסמתי תובנות, טיפים והתמודדויות אישיות, ומהר מאוד בעלות עסקים, בעיקר מתחום היופי והטיפוח, התחילו לפנות אליי. הן ביקשו עזרה בשיווק, ניהול תוכן ובניית קהל. ככל שהשיחות התקדמו, הבנתי שיש כאן צורך עמוק בשוק – גם בקרב נשים מתחומים כמו טיפול, חינוך וייעוץ", מספרת כהן.

"כולן חיפשו מישהי שתסביר להן איך להפוך את האינסטגרם לכלי, שמביא לקוחות בפשטות, בלי ידע טכני ובלי תסכול. עם הזמן, דרך ניסוי ותעייה, יצרתי את השיטה שלי. התגובות היו מדהימות: נשים שיתפו הצלחות, תוצאות וביקשו עוד. מאוד מהר הפכתי למנהלת הסושיאל של עסקים והיו לי הצלחות גדולות די מההתחלה. בגלל ביטחון עצמי ויכולות, מהר מאוד גם יכולתי לגבות סכומים הולכים וגדלים של אלפי שקלים בחודש", מעידה כהן.

תוך 3-4 חודשים בלבד מאז שהחלה, מצאה את עצמה כהן לדבריה מרוויחה 30,000 שקל בחודש מהאינסטגרם, ובסוף אותה שנה ראשונה, שהתחילה בהתרסקות, היא סגרה הכנסות של מיליון שקלים.

בהמשך החלה לפתח את הידע שלה לקורסים דיגיטליים, וכיום היא עומדת בראש "סושיאל אקדמי", בית ספר למנהלות סושיאל מדיה המיועד לנשים בלבד, אשר מונה צוות של שמונה עובדים. עד היום עברו בו כבר למעלה מ-3,000 בוגרות.

למה לנשים בלבד?

כהן: "כשהתחלתי את דרכי בעולם העסקי, הרגשתי בודדה. לא היה לי עם מי להתייעץ, לא הייתה לי כתף מקצועית להישען עליה. עם הזמן הבנתי שנשים רבות מרגישות בדיוק כך: דרושה להן קהילה תומכת עם נשים שנמצאות במצב דומה.

"רציתי ליצור את המקום שאני עצמי חיפשתי ולא מצאתי – כזה שמעניק ידע מקצועי ברמה גבוהה, ליווי אנושי צמוד וגם תחושת מסוגלות. אנחנו לא מדברות רק על איך לנהל עמוד אינסטגרם או לבנות משפך שיווקי, אלא על איך לבנות אמונה עצמית בעידן דיגיטלי תחרותי, איך לקחת את השליטה לידיים ואיך להפוך רעיון לעסק מצליח".

הקורסים, כמו הכשרת מנהלות סושיאל, תוכנית ליווי לבעלות עסקים ועוד, מתקיימים באופן דיגיטלי, בליווי של מנטוריות מקצועיות ובתמיכה שוטפת, כך לדברי כהן. יש מסלולים קצרים בני חודשיים, ויש תוכניות של שישה חודשים, כאשר המחירים נעים בין אלפי שקלים לעשרות אלפי שקלים.

"יש כאן הרבה מאוד שליחות מבחינתי: אני יוצרת לנשים כרטיס כניסה לעולם העצמאות, תוך ליווי מנטלי ותודעתי. זה סוד ההצלחה המשמעותי ביותר. כמו אצל ספורטאים, האתגר של בעלי עסקים הוא הרבה פעמים מנטלי, כשהחוסן המנטלי נוצר, אז אחוזי ההצלחה בעסק עולים מאוד", אומרת כהן.

כמו במקרה שלה, כהן מאמינה כי שינוי קריירה אחרי גיל 35 הוא אפשרי לגמרי ואף מהווה יתרון. "בגיל 35 ובמיוחד 40, כל אחת כבר עברה לפחות 2-3 מקומות עבודה. הן ראו איך דברים עובדים, צברו ניסיון, למדו דברים. אני התחלתי מחדש בגיל 36 אחרי משבר כלכלי עמוק, והיום, בגיל 40, יש לי חברה בע"מ עם צוות, הכנסות משמעותיות ואלפי תלמידות.


"האתגר האמיתי הוא שעות עבודה והכנה של הבית ובן הזוג. הרבה נשים מגיעות עם ספקות שהגיעו אליהן מהסביבה, כי סיפרו לכולנו שלהיות עצמאית בישראל זה בלתי אפשרי, שאי אפשר להרוויח. נדרשת סביבה תומכת שאנחנו דואגים לספק - המסלול דורש השקעה, יציאה מאזור הנוחות ורצון, והרבה פעמים יש גם בכי. אנחנו נשים, זה יותר אמוציונלי".

כהן מספרת על מקרים שבהם נשים הסתירו את השתתפותן בקורס מבני הזוג – לעיתים מתוך חשש שיפריעו להן לצאת לעצמאות. "יש כאלה שנרשמות בלילה בסתר, מתוך פחד שהבעל יוריד להן את הביטחון", היא אומרת. "אחת אפילו התקשרה לבטל אחרי שבועיים כי בעלה גילה את החיוב ובכתה בטלפון. כמובן שביטלנו – לא רצינו להיות באמצע".

לדבריה, "אם בן הזוג אוהב ותומך, הוא יבין עד כמה זה חשוב לה. מערכת זוגית בריאה מבוססת על תמיכה הדדית – וכשזה קורה, כולם מרוויחים. אישה לא צריכה לבקש רשות כדי להתפתח – היא צריכה לדעת שהבחירה בעצמה לגיטימית".


איפה את רואה את עצמך בעוד חמש שנים?

"החזון שלי הוא להשפיע, לכן היה לי חשוב שהמכללה תהיה גורם משפיע לאורך כל הדרך לעצמאות של נשים. בנוסף, אנחנו מתכננות להשיק פלטפורמה שתשלב AI בהתאמה אישית, המאפשרת לכל תלמידה לקבל תוכנית מותאמת לצרכיה, להעדפותיה ולחלומותיה. עוד דבר הוא הרחבת הפעילות שלנו גם לסניפים פיזיים ברחבי הארץ, כדי להציע מרחבים אמיתיים לפגישות, סדנאות ומפגשי נטוורקינג, ואולי בעתיד הלא רחוק נפתח את הסניף הבינלאומי הראשון שלנו".