לכבוד יום האישה הבין-לאומי שצוין במהלך השבת ברחבי העולם, הפסטיבל הישראלי לקולנוע גאה יקיים מחר (שני, 10.3) בסינמטק בתל אביב ערב שכל כולו קולנוע לסבי. אבל בניגוד לסטריאוטיפ הנדוש על סרטים מדכאים, יוקרנו במסגרת האירוע מספר קומדיות מקסימות ונוגעות ללב, לצד סיפורי אהבה אופטימיים.
במסגרת הערב תוקרן הקומדיה הרומנטית הפריזאית "אלה", שאולי תזכיר לצופים את הקומדיה הבריטית המוכרת "דלתות מסתובבות" ועוסקת בשחקנית אשר עומדת בפני כמה דרכים, כאשר כל דרך שהיא בוחרת מובילה לתוצאה אחרת. לאחר מכן תוקרן הקומדיה הרומנטית "איזו הרגשה", העוקבת אחרי אישה שנכנסת בטעות לבר של לסביות לאחר שבעלה מזה 20 שנה עוזב אותה, שם היא פוגשת אישה שתשנה את חייה ותגרום לה להאמין מחדש באהבה.
אבל עוד לפני כן, בתחילת הערב (19:00), יוקרנו סרטיהן הקצרים של שתי יוצרות קולנוע ישראליות גאות - יאלי ויס ואלה אלטמן. הסרטים, "ראי" ו-Lover (בהתאמה) הוקרנו בבכורה ארצית בפסטיבל הבין-לאומי לקולנוע גאה בנובמבר האחרון, ומוצגים שוב לטובת מי שפספס. ויס ואלטמן, כל אחת בנפרד, מביאות אל המסך סיפורים אישיים, מרגשים ונועזים, החושפים זוויות שונות של אהבה, אינטימיות ובדידות.
שתי היוצרות מביאות איתן משב רוח מרענן לעולם הקולנוע הישראלי והן מוכיחות שעם תשוקה, אומץ ונחישות - אפשר להגשים כל חלום. סרטיה של ויס זכו להכרה בפסטיבלי סרטים, וסרטה הקודם, "טוב, לא משנה", אף זכה בפרס הסרט הקצר הטוב ביותר בפסטיבל הקולנוע הגאה בוורשה. גם אלטמן זכתה להכרה מרגשת במיוחד, לאחר שסרטה Lover זכה בפרס אגודה הידידים של הסטודיו הלאומי בצרפת.
"תמיד אהבתי סרטים" ,מספרת ויס, במקור מחיפה וכיום מתל אביב. "אבל זה היה תמיד בפן המשחקי. לא חשבתי על המלאכה של עשיית סרטים. אחרי שהסתיימו לימודי המשחק שלי התחילה הקורונה ונשארתי ללא עבודה. זה זירז את הרצון שלי ליצור בעצמי", ממשיכה ויס, שעובדת גם בתור שחקנית תיאטרון. "דרך תוכנית ההסבה לאמנים 'הערוגה' גיליתי את עולם הבימוי, וזה ריגש אותי לא פחות ממשחק. יצרתי דרך התוכנית הזו שני סרטים קצרים, ויש עוד אחד עכשיו בעריכות".
לעומתה, אלטמן, שגרה בפריז, הגיעה לעולם הקולנוע כמעט במקרה. "עשיתי רדיו בגל"צ וערכתי חומרים דוקומנטריים, אבל לא תכננתי לעשות סרטים", היא מספרת. "הראשון נוצר מתוך רומן עם במאית פולנייה שעשתה לי גוסטינג. הפכתי את החומרים שצילמתי לסרט דוקומנטרי בשם 'השואה נגמרה ביץ''. בהמשך, רומן נוסף עם אישה ערבייה הוליד דיאלוג אינטימי בעברית-ערבית, שגם הוא הפך לסרט. זה נתן לי הבנה של איך אפשר לשמור על מערכות יחסים בתוך מרחב קולנועי".
הסרט "ראי", שיצרה ויס, עוקב אחרי דבורה, שעברה ניתוח בעיניים ונכדתה, איילת, עוברת לגור איתה באופן זמני כשבמקביל היא חווה משבר מול בת זוגה. הסרט, כך מספרת ויס, נולד מתוך דמותה של סבתא שלה. "היא אישה נבואית, כמו טירסיאס מהמיתולוגיה היוונית, ורציתי להביא את העולם העשיר שלה למסך. לצד זה, הסרט עוסק בשאלה שתמיד מעסיקה אותי - האם אנחנו מסוגלים להיות לבד והאם נקריב קשרים טובים לשם כך?".
את הסרט Lover, שעוקב אחרי במאית שמזמינה שחקנית לגלם את אהובתה בסרט מלחמה, יצרה אלטמן מתוך חוויותיה האישיות בצרפת. "בשיטוטי רכבות בצרפת הגעתי לדנקירק ותהיתי מה אם אני מביאה לחוף הפסטורלי עם רקע היסטורי של מלחמה מישהי שתגלם את המאהבת שלי", היא מספרת. "הכרתי את השחקנית נעמה פרייס ודרך מחקר משותף יצרנו דמות של ספק שחקנית ספק מאהבת, שמתמודדת עם במאית שמנסה לפתות אותה. מלחמה זוגית ואינטימית על רקע חופי מלחמת העולם השנייה".
ויס מדגישה את הקשר החזק שלה לעולם המשחק. "בתור שחקנית, אני מבינה עד כמה חשוב להביא ניואנסים משחקיים. לכן בסרט שלי הפוקוס היה על הסיפור והרגש, פחות על אסתטיקה מוקפדת". לעומתה, אצל אלטמן, התהליך היה כאוטי יותר. "לא ראיתי את המוניטור לרגע, ואת הדמות שלי פגשתי רק בחדר העריכה. זה היה אובדן שליטה מכוון, כי החלטתי איך ומה מצלמים, אבל המעברים החדים וגם הבלבול שלי הם מה שעשו את הסרט".
שתי היוצרות הצעירות, שכתבו, ביימו וגם כיכבו בסרטים שיצרו, מודות שהמשימה לעשות הכל במקביל היא לא פשוטה. "לשחק ולביים במקביל זה מאוד מאתגר. זאת הייתה הפעם הראשונה שלי בתפקיד כפול, וזה לקח ממני הרבה", מודה ויס, בעוד עבור אלטמן הקושי היה רחב יותר: "כתיבת תסריט, בימוי, עבודה עם שחקנית - כל זה היה חדש עבורי. נוסף על כך הצוות דיבר רק צרפתית, מה שהפך את העבודה למורכבת, אך גם מרגשת. הצלם שלי, פייר, הבין את התסריט מבחינה צילומית במקומות שאפילו לא דמיינתי".
מה העצה הכי טובה שקיבלתן, שעזרה לכן להפוך ליוצרות קולנוע?
ויס: "לסמוך על עצמי, ופשוט לעשות בלי פחד. למרות שתמיד יש פחד, אבל העיקר שעושים יחד עם הפחד".
אלה: "פשוט לעשות סרטים. לא לחכות לכסף, לא לחשוב יותר מדי על מה צריך לעשות ולמה, פשוט לכתוב את מה שהכי בוער והכל יתארגן מבסיס לזה. אם את ההגשה לסטודיו הלאומי בצרפת, שמימן את הפקת Lover, עשיתי באיזו נאיביות כי המקום מצא חן בעיני ולא כי היה לי פרויקט בראש. המצאתי כל מיני דברים והגשתי".
ניתן לצפות בסרטים של ויס ואלטמן במסגרת ערב הקולנוע הלסבי של הפסטיבל הישראלי לקולנוע גאה, שיתקיים ביום שני, 10.3, בשעה 19:00 בסינמטק ת"א. לרכישת כרטיסים. קוד הנחה: MAKO