הצבא השתנה מאוד עם השנים, אבל יום הגיוס וההתרגשות שהוא מביא עמו דומים כנראה בכל מחזור גיוס. מדי שנה מגיעים צעירים, ויותר מהם הוריהם, נרגשים וטרודים אל היום המכריע בבקו"ם, שמסמן את המעבר מהאזרחות לצבא. בקרוב יעלו על מדים עשרות אלפי צעירים במחזור הגיוס הקרוב של אוקטובר־נובמבר, ואז תגיע לשיאה גם הפעילות בשוק צרכני שמוזן ומטופח על ידי החששות האלה - שוק המוצרים לצבא. מסתבר שניסיון של דורות של מתגייסים עדיין לא הכשיר את הקרקע לקנייה שקולה ומדויקת של ציוד, ובענף מדברים על "השתוללות רבתי" ו"הוצאות רבות ומיותרות, חלקן בשביל הפוזה".
כבר שנים רבות שהמתגייסים אינם מסתפקים בציוד שמנפק להם הצבא, ואת מה שהם תופסים כחוסרים הם משלימים בעצמם בחנויות הייעודיות. שלי חודורוב, מנהלת השיווק של רשת למטייל, טוענת כי עיקר המוצרים הנמכרים לחיילים הם בגדר תוספת לציוד המונפק להם, שמיועדת לחיילים בשטח. עם זאת, היא עצמה מודה כי "החיילים המתגייסים קונים לפעמים ללא שיקול דעת ומתוך לחצים ופחדים".
לדברי א', שהשתחרר לא מכבר משירות צבאי קרבי, "כשאני מסתכל לאחור ממש מצחיק אותי לחשוב אילו דברים קניתי לקראת הגיוס - למשל ביגוד תרמי, שבסוף לא יצא לי בכלל להשתמש בו בגלל אופי השירות שלי. יש נטייה להצטייד בלי הכרה לפני הגיוס, עוד לפני שאתה מבין לאן אתה הולך ואיך ייראה השירות שלך. זה ממש לא הגיוני, אבל קורה יותר מדי".
"השתוללות מיותרת"
ההצטיידות היא אחד הנושאים העיקריים שמעסיקים את הצעירים לקראת הגיוס. כך, פורום שאלות ותשובות באתר יחידה (yehida.co.il) עתיר שאלות בנושא. יחידה הוא אתר פרטי שפועל מאז 2004 ונועד, לדברי מייסדיו, "לחשוף בפני בני הנוער והמשרתים את צה"ל ופעילותו".
איתן תגר, חבר הנהלת האתר וממקימיו, מגיב לשאלות ופניות של חיילים זה 15 שנה. "חלק גדול מהשאלות מוקדש לנושא של 'מה אני צריך להכין לצבא'", הוא אומר. "החיילים לא מקבלים מידע מסודר מספיק בעניין. תהליך ההתארגנות לקראת הצבא בקרב חלק מהחיילים הוא רב דאגה, והם חושבים שאם יקנו את הציוד הכי משוכלל זה יעזור להם בשירות, ולא כך הוא".
תגר הוא יו"ר העמותה של חה"ן גולני ושירת ביחידה 40 שנה, בסדיר ובמילואים, "כך שאני במגע שוטף עם חיילים, בעיקר לפני גיוס, שנים רבות". הוא חש צורך להדגיש כי "צה"ל נותן כל מה שחייל צריך, וככל שאתה מרבה בקניות וברכישות, כך זה מיותר". הציוד שהצבא מנפק מפורט באתר הרשמי של צה"ל. הרשתות הפרטיות שמציעות ציוד למתגייסים מציגות רשימות משלהן, שלדברי נציגיהן, "נבנו בעקבות ניסיון של שנים, ונוספים או יוצאים מהן פריטים בהתאם לצרכים המשתנים".
תגר מחלק את שוק השלמת הציוד לשניים: דברים שצריך - ודברים לפוזה. "אם אתה קרבי, יש פריטים כמו מדרך שמקל על ההליכה, גרביים איכותיות יותר, משהו שמחמם יותר בחורף, אולר לדרמן, זוג שרוכים ופריטים מסוג זה, שנופלים לקטגוריית ה'צריך'.
"הקטגוריה השנייה היא בתחום של מה שהחיילים קוראים 'פוזה'. למשל, רצועה 'מדוגמת' יותר לנשק או מחזיק מחסנית איכותי, שמישהו מספר שזה הדבר הכי טוב ובסוף המפקדים בכלל לא מרשים להשתמש בהם. בתחום הזה יש השתוללות רבתי. ההורים אשמים בלא מעט מכך. הם חוששים לילד ונותנים לו כרטיס אשראי פתוח לקנות מה שהוא רוצה, והחנויות שמחות להיענות לביקושים".
אז מה בכל זאת צריך?
תגר: "הרבה שואלים אם כדאי לקחת לדרמן לצבא. אני טוען שחייל קרבי צריך כלי כזה והוא לא מקבל אותו. אבל הקנייה לא צריכה להיות של לדרמן מקורי. בישראל המקורי עולה 650–700 שקל. אתה לוקח אותו לצבא ויומיים אחרי זה הוא נעלם, והלכו 700 שקל. בשוק יש דמויי לדרמן מצוינים ב-50 שקל, איכותיים מספיק בשביל הטירונות. כך שאם אתה מאבד את האולר, לא כואב הלב".
מוצר שני שחיילים מתלבטים מאוד לגביו הוא הנעליים - האם לרכוש נעלי הרים איכותיות במחירים שיכולים להגיע ל–800–900 שקל ואף יותר? "לא צריך את זה", פוסק תגר. "אמנם הנעליים הן הכי חשובות לחייל חי"ר, אבל הצבא מנפק לחיילים קרביים נעליים איכותיות ביותר. אם קונים נעלי הרים זה שייך כבר לקטגוריית הפוזה. בפועל קורה שיש יחידות שבהן ההורים מתארגנים ורוכשים נעליים לילדים באופן קבוצתי, ואז נוצר עיוות של צוות שיש לו נעליים כאלה ואלה שלא. בסופו של דבר זהו פריט שאין בו צורך".
מוצר שלישי שנוי במחלוקת הוא שעון, והשעון הפופולרי בתחום הוא ג'י שוק, שיכול לעמוד בתלאות הטירונות. "יש חיילים שקונים שעוני ג'י שוק באלפי שקלים, וזה מיותר", טוען תגר. "אפשר לקנות שעון איכותי בכמה מאות שקלים, לא צריך יותר מזה. מספיק טויוטה, לא צריך רולס רויס".
מה היית ממליץ להביא?
"לחייל קרבי כדאי להביא כמה תחתונים וגופיות ספייר, טי־שירט, גרביים משומשים, נעלי התעמלות משומשות ונוחות, אולר דמוי לדרמן, שעון ג'י שוק במאות שקלים (ולא באלפים), ארנק פשוט ודק, תפור היטב, לא בהכרח מעור, שבו שמים את החוגר ומסמכים אישיים, משחות לשפשפת ואקזמות אם ידוע על נטייה לכך, וזה הכל. אחרי שבוע־שבועיים אתה חוזר הביתה, ולכל היותר תעשה השלמות".
באתרים בחו"ל המוצרים זולים יותר
הרשתות שמוכרות את הציוד לגיוס מודעות לביקורת המושמעת נגדן ועל ניצול הלחץ של המתגייסים כדי למכור פריטים מיותרים, ודודי מנטין, מנכ"ל ריקושט, מודה כי "צה"ל עשה בשנים האחרונות קפיצת מדרגה משמעותית בציוד שהוא מספק למתגייס בבקו"ם. חייל מקבל כיום ציוד בסיסי איכותי יותר מבעבר, הן ברמת הפרט והן ברמת הציוד הייעודי. למשל, צ'ימידן נוח יותר במקום קיטבג, הלבשה תחתונה טובה בהרבה ופריטים נוספים".
מנטין מוסיף כי המלצת הרשת לחיילים היא להתרכז בשלב הראשון במוצרים לשלב הטירונות בלבד, ולהמתין עם יתר ההצטיידות לאחריו. בלמטייל אומרים דברים דומים: "המגמה בצבא היא להפחית את הצורך בהשלמת מוצרים בשוק האזרחי, וכיום מבחר הציוד המסופק למתגייסים גדול יותר", אומרת חודורוב. "בין השאר, הצבא מספק פלנלית, משחת נעליים, חוטר, אטמי אוזניים, פק"ל כיסים, תיק רחצה, סדין לשק"ש ומחזיר אור.
>> יודעים מה צריך להיכנס לקיטבג? כנסו למשחק "הקיטבג שלי"
"עם זאת, הציוד לא מספק לגמרי, ולכן המסה הקריטית של הקנייה העצמית היא של ביגוד תרמי, גרביים מיוחדים המקלים על פעילות ממושכת וחולצות כותנה. רבים מהמתגייסים מבקשים לרכוש פינוקים והשלמות, והרבה פעמים אנו אומרים להם שאת השלמת הפריטים הללו הם יכולים לבקש כמתנה מבני המשפחה לקראת הגיוס", אומרת חודורוב.
שחר מקייטן, מנהל הסניף של רשת חגור שופס בגבעת שמואל, טוען שהציוד שהצבא מנפק לא תמיד עונה על הדרישות בשטח. "הצבא מנפק את מה שהוא חייב מבחינת בטיחות או בריאות, לא יותר", הוא אומר. "למשל, הוא מספק גרבי צמר ללוחמים, כי בחורף הוא צריך לדאוג שלא יסבלו ממכות קור, אבל בקיץ הגרביים האלה יוצרים אקזמה ופטריות. מוצרים חדשים כמו גרביים עם סיבי כסף עוזרים לנדף את הזיעה ולהילחם בפטריות. גם מגבות אנטי־בקטריאליות שמתייבשות במהירות הן מוצר יעיל, מכיוון שלא תמיד יש לחייל הזדמנות לשטוף ולייבש את המגבת בתנאי שטח. יש גם פנסי ראש עם נורת לד עבור חייל קרבי שהפנס הוא העיניים שלו בשטח. חשוב שלפנס יהיו חיי סוללה ארוכים ושהוא יהיה עמיד בזעזועים".
באתר של חגור שופס, וגם בחנויותיה, מוצעים שורה של פריטים צבאיים "היכולים להעניק לכם ערך מוסף רב בתנאי השירות הקשים שלכם", נכתב באתר. עוד מוצע: "ציוד לצבא כולל ביגוד תרמי לחורף, הכולל מעילי דובון, חרמוניות עבות ומבודדות, בגדים תרמיים, כובעי צמר וכפפות פליז, הכל בצבעי חאקי וירוק זית".
מקייטן אומר שהשאלה מה לקנות תלויה בשאלה היכן החייל משרת. "למשל, שני חיילים קרביים שאחד משרת בסיירת ואחד בגדוד. חייל בסיירת מורשה בשלב מסוים ללכת עם נעליים אזרחיות, למעשה נעלי הרים נושמות ומאווררות. לעומת זאת, חיילים בגדודים מקבלים את נעלי הצבא הסטנדרטיות, שאמנם הן לא מה שהיה פעם כי הן שופרו מבחינת הטכנולוגיה והקלות שלהן, אבל הן עדיין לא ברמה של נעל טיולים מקצועית".
עוד טוען מקייטן כי הוא לא רואה הגזמה בקניות. "בכל תחום יהיו תמיד מוכרים שיגזימו בדחיפה כדי שיקנו יותר, אבל לא נכון לעשות את זה אם אתה שואף ללקוחות חוזרים. אני רואה דווקא מצב הפוך, שבו הצעירים באים ממוקדים אחרי שעשו סקר שוק. יש באתר רשימה שאנחנו מכינים, הם מדפיסים ועוברים על המבצעים, ומה שנותר הוא ללקט את המוצרים בחנות. זה מקצר את תהליך הקנייה. "בכלל, מרבית ההזמנות נעשות דרך האתר. פעם הגיוסים הגדולים היו סיוט עבורנו ואלפי אנשים צבאו על החנויות כשכל אחד מהם מצריך תשומת לב של מוכר לשעתיים לפחות. כיום, בזכות האינטרנט, זה נוח בהרבה".
האינטרנט, כדאי לזכור, מספק גם כר נרחב לקנייה של מוצרים מחו"ל. השוק הישראלי אולי מציע את מרבית המותגים המובילים מהעולם, ולשתי הרשתות המובילות בענף, למטייל וריקושט, יש סניפים בכל הארץ. ואולם בדיקה שנערכה ב–TheMarker לתחום הקמפינג, שיש בו חפיפה מסוימת לציוד למתגייסים, נמצא כי הפערים בין ישראל לחו"ל מגיעים לעשרות עד מאות אחוזים לטובת הזמנה מאתר בינלאומי.
ואם יש מישהו שעדיין לא השתכנע שלא כדאי להגזים בקניות לפני הגיוס, תגר מספק את סיבת המחץ להימנע מכך: "כל מה שקנית אתה סוחב על הגב - בירידה לשדה, בהקפצות, במסעות. אתה תרגיש היטב כל פריט מיותר, ואת זה כדאי לזכור".
פק"ל מושלם ב-470 שקל
האתר החברתי החדש פקליסט מבקש להוריד את יוקר הגיוס. הוא הוקם לאחר שכמה יזמים חברתיים הבינו כי הציוד המסופק לחייל בעת גיוסו לצה"ל הוא בסיסי בלבד ובמרבית המקרים מצריך השלמה עצמית - מה שהופך את סל המוצרים שנרכשים לקראת הגיוס לנטל כלכלי יקר, שאינו נגיש לכל חייל.
יתרה מזאת, הם טוענים, בני הנוער פשוט לא יודעים מה הם צריכים, ולא רק הם לא יודעים, גם ההורים לא יודעים. "נוצר כאן מרחב צרכני שבו מצד אחד יש את המתגייסים וההורים, ומצד שני את החנויות הייעודיות שמוכרות ציוד במחירים מופקעים", טוענת נעמה ריבל, ממקימי המיזם. "זה מוביל לקנייה מוגזמת ומיותרת. למשל, כיום באחת החנויות מוכרים כרית מתנפחת שמשפצ"רת את הכומתה. זה פריט ממש מיותר, וזאת האווירה".
המוצר של פקליסט, שמשמעו פק"ל לכל כיס, הוא ערכת גיוס ללוחם המורכבת מהציוד הנדרש בלבד. הוא פותח באסקו - מרכז הכשרה לעסקים חברתיים, הפועל בשיתוף פעולה עם ארגון ההורים הארצי.
כיום בשלב הפיילוט מוצעות למכירה שלוש ערכות: "פק"ל מושלם", שמחירו 470 שקל, הכולל פרטי לבוש, מטען סלולרי, פנס, משחה לשפשפת ועוד; "פק"ל לבוש", במחיר של 295 שקל, הכולל רק פרטי לבוש כמו תחתונים, גופיות וגרביים שלא מקבלים בצבא, או משודרגים (למשל, גרביים ומגבת אנטי־בקטריאליים); ו"פקלונצ'יק" שעולה 145 שקל, שהוא ערכת מתנה למתגייס הכוללת מגבת, שתי חולצות דריי־פיט ומטען המתאים לכל הטלפונים הסלולריים.
לשם השוואה, אומרת ריבל, המחיר בחנויות של הפריטים ב"פק"ל מושלם" יכול להגיע לכ-1,000 שקל לפחות. "אנחנו לא רק נלחמים ביוקר הגיוס, אלא בעיקר רוצים לעודד כיוון אחר של צרכנות וחשיבה", היא אומרת.
מכירת המוצרים של פקליסט נעשית באתר האינטרנט של המיזם (pakalist.co.il), עם עדיפות לקבוצת רכישה ונקודת פיזור אחת. מחיר המשלוח הוא כ-15–20 שקל לכל חלקי הארץ.
האם יש הבדל בין חיילים וחיילות מבחינת הציוד הנדרש?
ריבל: "כשיצאנו לדרך ייעדנו את הערכות ללוחמים בנים, כדי לא להתפזר. בפועל קיבלנו הרבה בקשות של בנות והורים לבנות, אז החלטנו שאם הפיילוט יצליח נפתח גם ערכה כזאת. אני מאמינה שזה יימכר מצוין".
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
לכתבות נוספות באתר: