אם אתם עומדים לפני גיוס, אין סיכוי שלא יצא לכם להכיר את "עולים על מדים" – הייצוג של צה"ל ברשת. דרך האתר הזה יכול המועמד לשירות ביטחון לתקשר עם צה"ל – בלי לחכות קודם פרק זמן נכבד למענה קולי אנושי.
איזה מידע תמצאו באתר ואילו בקשות תוכלו להעביר דרכו ללשכת הגיוס? כל הפרטים במדריך שלפניכם.
אינטראקטיבי: במקום להרים טלפון, אפשר להקליק בעכבר
על מנת להשתמש בכל השירותים האינטראקטיביים עליכם להזין את מספר תעודת הזהות שלכם ואת הסיסמה האישית לאתר – אותה מקבלים עם הצו הראשון. במידה ומאבדים את הסיסמה, אפשר לפנות למיטב דרך עמוד הפייסבוק שלהם, דרך "צור קשר" באתר, או להתקשר לכוכבית גיוס (*3529), לענות על מספר שאלות זיהוי ולקבל את הסיסמה בשנית.
מרגע שהתחברתם לאתר, התחנה הראשונה היא קיוסק המידע האישי. "שם יופיעו כל הנתונים המוכרים", מסביר סא"ל חביאר רוזנפלד, מפקד לשכת גיוס מקוונת. "שמות ההורים, תעודת זהות וכיוצא בזאת, אבל בעיקר הנתונים האישיים שנקבעו במסגרת הצו הראשון: קב"א, דפ"ר והפרופיל הרפואי. את הפרופיל, לאור המגבלות של חיל הרפואה, המלש"ב לא יראה בצורה מספרית, אבל יוכל לדעת האם הוא מתאים למשל ליחידה קרבית או עורפית. אם יש בעיות רפואיות, המלש"ב יוכל לדעת בדיוק מהם סעיפי הליקוי שנקבעו לו על ידי הרופא בלשכת הגיוס".
ולא רק זאת: המלש"ב יכול לראות גם מהו הסטטוס של בקשות שהוא הגיש – ממבחנים חוזרים, דרך דחיית גיוס ועד בקשת פרט לפגישה עם מש"קית ת"ש. הוא גם יכול לראות מהו סטטוס המיונים שלו – האם במסגרת מיונים לעתודה הוא צריך לשפר פסיכומטרי, או האם הוא בתהליכי מיון לחיל המודיעין.
החלק הבא הוא מילוי שאלון ההעדפות, מה שנקרא מנילה. כפי שתיארנו בהרחבה במדריך למילוי מנילה, כל התהליך נעשה במחשב האישי, דרך האתר "עולים על מדים". ומה קורה למי שאין לו גישה לאינטרנט? "את כל הדברים שאפשר לעשות דרך האתר, אפשר כחלופה לעשות גם בטלפון", מסביר סא"ל רוזנפלד. "אנחנו יודעים לטפל גם במקרים פרטניים, אם כי בודדים פונים. בסופו של דבר, גם אם מלש"ב לומד בפנימייה – יש שם איזו עמדת אינטרנט. ואם אין מחשב בבית – יש אצל חברים. הם מוצאים את הפתרונות, אבל במידה ואין אמצעים טכנולוגיים, המענה ניתן גם דרך כוכבית גיוס".
דרך האתר ניתן גם ליצור פנייה למרכז השירות של מיטב: ממלאים טופס מקוון, ומציינים מהם תחום הפנייה, תת-התחום והשאלה שברצונכם לשאול. החל מתשובות שמקבלים אוטומטית ("מה צריך להביא ליום הגיוס?", למשל) ועד בקשה לדחיית גיוס שהגורמים בלשכה עוד יעברו עליה, ישקלו ויחזירו תשובה – כל פנייה תתקבל. בשלב זה, לא ניתן לצרף מסמכים לפנייה, כך שאם זו כוללת בקשה למיון לתפקיד, למשל, שברצונכם לצרף אליה המלצה, תיאלצו לעשות זאת דרך הפקס. "אבל יש אור בקצה המנהרה", מספר סא"ל רוזנפלד. "אנחנו עובדים על כך שיוכלו לשלוח לנו קבצי PDF במייל ישיר, אבל זה משהו שייקח זמן. בעולם של הגנת הסייבר, אנחנו מקפידים יתרה על הממשקים בין המערכות האזרחיות לצה"ליות".
עוד ממשק שצפוי להשתפר הוא עדכון הפרטים האישיים. כיום האופציה לעשות זאת דרך השירות האינטרנטי קיימת אך לא מופעלת – שינויים של פרטים כמו טלפון או כתובת ניתן להעביר כפנייה. אבל תבנית עדכון הפרטים באופן אוטומטי דרך האתר נמצאת בימים אלה בסיום הפיתוח. גם הממשק לאימות פקס סגור כעת. לשירות, שתפקידו לחסוך עומס על מוקד השירות הטלפוני כוכבית גיוס, יש בינתיים אלטרנטיבה: מי ששלח פקס יקבל סמס תוך 24 שעות, על מנת לוודא את הגעתו.
שירות נוסף שעתיד להיפתח הוא שינוי מועד זימון, ממשק הנמצא בפיתוח. כבר בחודש יולי, ככל הנראה, יוכלו המלש"בים לשנות את מועד הזימון דרך האינטרנט, מבלי להמתין למענה אנושי בכוכבית גיוס. כך שאם המיון אליו זומנתם נפל בדיוק על יום ההולדת או על מבחן המתכונת, התאריכים החלופיים האופציונליים יעמדו לפניכם באופן אוטומטי. בינתיים, גם בקשה לשינוי מועד זימון ניתן להעביר דרך פנייה למרכז השירות של מיטב.
דרך "עולים על מדים" ניתן לבצע גם הרשמה לעתודה, ולקבל הודעות מגורמי המיון בתיבת הדואר האישית, כמו למשל תשובות לפניות שנשלחו או הודעות על היום הפתוח או על פסטיבל המתגייסים.
מידע: מהצו הראשון ועד ליום הגיוס
המטרה של "עולים על מדים", אומר סא"ל רוזנפלד, היא לתת למלש"ב את המידע הרשמי והמהימן בנוגע לכל תהליכי הגיוס. האתר מחולק לפי התהליך שעובר כל מתגייס לעתיד: הצו הראשון, תפקידים ומיונים, יום הגיוס, עתודה, תנאי השירות, שאלות ותשובות ועוד. בקרוב, במסגרת שינוי ראשוני של תצורת האתר שלאחריו יגיע שינוי משמעותי יותר ב-2013, יתווספו תחומי עניין נוספים, הנוגעים למתנדבים לצה"ל ולהורים.
"אנחנו רואים את מתן המידע והשירות לבני הנוער הפטורים משירות שמחפשים דרכים כן להתנדב ולשרת בצה"ל כמשהו מרכזי", מספר סא"ל רוזנפלד, "ואת ההורים אנחנו רואים כשותפים לכל התהליך, כגורמים בעלי השפעה רבה על המועמד. יהיה פרק שיסביר להורה על הצמתים המרכזיים בתהליך, איך הוא יכול להשפיע ולהתערב, ומה מומלץ לעשות כדי שהמלש"בים, שלפעמים טרודים במה עושים עוד שעה ואיפה הולכים לבלות, ומחר יש צו ראשון, יביאו איתם את הטופס הרפואי". הפרקים החדשים אמורים לעלות לאוויר בתוך כחודשיים.
מעבר למידע הרשמי, שכולל למשל גם דוגמאות למבחנים פסיכוטכניים שעלו באחרונה, את כל חוברות המידע על התפקידים בצורה מקוונת ועוד, ב"עולים על מדים" מציעים לכם גם להשתתף בפורומים – מעין צ'אט פתוח עם גורמים מקצועיים, למשל עם מאבחנים פסיכוטכניים או עם נציגי שירות. ואם אתם לא רוצים לפספס אף מיון חשוב, מומלץ להתעדכן בהודעות המתחלפות המתפרסמות בעמוד הראשי – למשל לגבי יום פתוח, כשדלתות לשכת הגיוס נפתחות בפני המלש"בים, ההורים והחברים, שיכולים לשאול את בעלי התפקידים ואת מקבלי ההחלטות כל מה שעולה על דעתם.
שדרוגים באופק: מתחדשים ב"עולים על מדים"
ומה הלאה? מעבר לשדרוג התוכני והעיצובי המתוכנן, בלשכת הגיוס המקוונת כבר מסתכלים קדימה, ולצורך העניין שואלים גם את המלש"בים איפה ובמה אפשר להשתפר. בין ההצעות שהתקבלו: תצוגת מספר הפניות למוקד השירות הטלפוני באתר בזמן אמת, על מנת שהמלש"ב יוכל לדעת מראש האם הקווים עמוסים; והכנסת מערכת צ'אטים, שתאפשר דיאלוג מקוון אחד על אחד בין המלש"ב לנציג השירות. את כל ההצעות, אומר סא"ל רוזנפלד, לוקחים שם ברצינות. בינתיים, גם הנציגים שמתפעלים את דף הפייסבוק של מיטב נותנים גיבוי, ומפעילים אותו בין 8 בבוקר ועד 12 בלילה, מיום ראשון עד חמישי – עונים על שאלות כלליות וחוזרים למלש"בים השואלים שאלות אישיות באמצעות תיבת "צור קשר".
ואם זה לא מספיק, ב"עולים על מדים" שוקדים גם על אפליקציה סלולרית. "בין אם זה שאלות ותשובות או מידע אישי, חלק מהדברים שקיימים ב'עולים על מדים' יהיו באפליקציה", מגלה סא"ל רוזנפלד. "אני לא רוצה שהמלש"בים ימלאו שאלון העדפות דרך האפליקציה, אבל להזיז זימון, למשל, בהחלט יהיה אפשרי. אחוז מאוד גבוה של בני הנוער מסתובבים עם סמארטפונים למיניהם, וכדי להקל עליהם את תהליך הגיוס – אנחנו רוצים להיות גם שם".