תמונות וסרטונים שהופצו בימים האחרונים ברשתות החברתיות חושפים תצורה מבצעית נוספת של מטוסי ה-F-16 שטסים בחיל האוויר האוקראיני. מהתיעוד החדש עולה שהם לא משמשים רק למשימות הגנה אווירית ויירוט מטוסי קרב רוסיים, טילי שיוט וכטב"מים, אלא גם מבצעים גיחות תקיפה קרקעיות, עם פצצות חכמות מדויקות.
תמונות ניתן לראות את מטוסי ה-F-16 של אוקראינה במהלך גיחות כשתחת הכנפיים פצצות גלישה (SDB) מסוג GBU-39 שסופקו על ידי ארה"ב.
Earlier today, footage emerged of what is possibly the first sighting of a Ukrainian Air Force F-16AM Fighting Falcon on a strike mission, making a low-level pass.
These are the first images of a Ukrainian Falcon sporting a full loadout of US-supplied GBU-39 SDB glide bombs. pic.twitter.com/QTyoBffEJX
מאז הדיווחים הראשונים על הגעתם של מטוסי הקרב המערביים לאוקראינה בתחילת אוגוסט, חיל האוויר האוקראיני נמצא בתהליך של שילוב מטוסי F-16 שהועברו מדנמרק, הולנד ובלגיה, עם תמיכה מארצות הברית. אומנם ההערכות משתנות כל הזמן, אבל אוקראינה צפויה לקבל בין 80 ל-90 מטוסי F-16 מבעלי-בריתה המערביים. מדובר ב-24 מטוסי קרב מהולנד, 19 מדנמרק, 12 מנורבגיה (בתוספת 10 נוספים שמיועדים לחלקי חילוף), ו-30 מבלגיה.
עם זאת, העברת מטוסי F-16 לאוקראינה הייתה מותנית בהתקדמות באימוני טייסים וצוות תחזוקה, כמו גם בפיתוח תשתיות. המטוסים הראשונים שימשו תחילה אך ורק למשימות הגנה אווירית מעל קייב ומיקומים אסטרטגיים אחרים. במהלך תקופה זו אושר רשמית אובדן ה-F-16 האוקראיני הראשון. מגבלה נוספת הייתה שהם ישמשו רק לאותן משימות הגנה אווירית ולא יבצעו תקיפות עומק בשטח הרוסי.

אבל מהתיעוד הרב שהופץ בימים האחרונים עולה תמונה ברורה יותר של תהליך שילוב המטוס האמריקאי עם חימושים המאפשרים לו לבצע תקיפות של מטרות קרקעיות, כולל מטווחים ארוכים יחסית. עדות לכך היא התיעוד של F-16 אוקראיני מצויד בפצצות גלישה GBU-39, שסופקו כחלק מחבילות הסיוע הצבאיות של ארה"ב ואירופה.
לפצצות האלה יש טווח שנע בין 70 ל-150 ק"מ, תלוי בתת-הדגם של הפצצה ונתוני ההטלה. הפצצה מונחית GPS, ניווט אינרציאלי ומכ"ם, מה שהופך אותה למאוד מדויקת. גם חיל האוויר הישראלי מפעיל את הפצצה הזו מאז שנת 2009, ורושם ניסיון מבצעי גדול מאוד עם החימוש מהסוג הזה.
Low pass by a Ukrainian Air Force F-16AM Fighting Falcon on a strike mission.
Armed with 8x GBU-39 SDB glide bombs, 1x AIM-9X Sidewinder, 1x AIM-9L Sidewinder, and 2x AIM-120C AMRAAMs. pic.twitter.com/0Hd45fzUIQ
בתיעוד מאוקראינה ניתן לראות F-16 חוזר מגיחה ונושא שני טילי אוויר-אוויר AIM-9X ו-AIM-120 בודד על קצה הכנף, מה שמרמז שבשני הטייס השתמש במהלך הגיחה. תמונה נוספת מראה מטוס ה-F-16 אוקראיני, שנושא חימוש משולב של טילי AIM-120C, AIM-9L ו-AIM-9X, יחד עם שמונה פצצות GBU-39 בקוטר קטן (SDB) ומצויד גם בתרמיל אמצעי נגד אלקטרוני מסוג ALQ-131.
למעשה התיעוד הזה מראה את החשיבות העיקרית של מטוסי הקרב בחיל האוויר של אוקראינה. עד שאלה הגיעו, חימושים מערביים שולבו אחרי מאמצים הנדסיים אדירים על מטוסי הקרב שלהם מתוצרת רוסית. אבל השילוב הזה הגביל מאוד את השימוש המיטבי באותן פצצות וטילים בשל התקשורת של החימוש עם מערכות המטוס, שלא מותאם לכך.

כאשר הפצצות מחוברות לאוויוניקה של המטוס המערבי, ההפעלה שלהן מאפשרת השמדה של מטרות משתנות, כאשר המטוס כבר באוויר ולא צריך להכניס להן נ"צ לפני ההמראה, כמו שקרה עם המטוסים מתוצרת רוסית. מטוסי ה-F-16 והאמל"ח שכבר מסופק לאוקראינה, מאפשרים תקיפה של מאות מטרות ביום, בחזית עצמה ובעורף הרוסי למשל הארטילריה הרוסית, מאגרי תחמושת, מפקדות ועוד.