אחרי בחינה של לא מעט מועמדים מצוינים, בחר חיל האוויר בסא"ל יותם, כיום מפקד טייסת מגני הדרום, להקים את טייסת ה"אדיר" (F-35) הראשונה ולמעשה להיות מפקד טייסת החמקן הראשון של חיל האוויר. "הגבר של הערבה", אמר עליו טייס ותיק בחיל. אחר הוסיף, "מדובר בבחירה ראויה ואני בטוח שהוא יביא אותה להישגים מדהימים, עוד נשמע עליו הרבה".
כיום מפקד סא"ל יותם על טייסת מגני הדרום, מהגדולות ביותר של חיל האוויר, שלצד המשימות המבצעיות אחראית גם על הכשרת דור העתיד של טייסי הקרב. בן 36, נשוי ואב לשלושה בנים, הוא גדל בערבה, התגייס לחיל האוויר ב-1997 וסיים קורס טיס במגמת קרב. לאחר מכן עבר קורס אימון מבצעי על מטוס הסקייהוק, משם עבר להטיס מטוסי F-16, עליהם הוא משרת עד היום. סא"ל יותם נבחר לצוות ההקמה של מערך הסופה (F-16I) שם הוא המשיך להתקדם בסולם הדרגות והתפקידים עד שהתמנה לסגן מפקד הטייסת. בין לבין עשה סא"ל יותם מספר תפקידי מטה וגם היה מפקד טייסת בבית הספר לטיסה. לפני כשנה התמנה לתפקידו הנוכחי כמפקד טייסת. בניגוד לרוב חבריו שלמדו מקצועות מתחום המדעים המדויקים, לסא"ל יותם תואר ראשון במדעי הצמח והחקלאות, אגרונום מוסמך.
"זה לא מפתיע", אמר על כך טייס קרב במילואים. "יש משהו בטייסים שבאו מהערבה שמחבר אותם לישראל, לציונות לערכים של פעם. אתה רואה את זה עליו או על מתן (סא"ל מתן מפקד טייסת אפאצ'י), ואחרים שבאו משם. אין לו את המניירות שמייחסים בדרך כלל לטייסים, בטח בקרב, הוא מאוד אנושי, צנוע ופשוט בן אדם. לצד זה צריך להגיד שהוא יודע לקחת את האווירון שלו ולתת שואו רציני ביותר".
"כולם רוצים להיות במקומו אבל לא מקנאים באתגרים שמחכים לו"
מאז שסיים את קורס הטיס השתתף סא"ל יותם בכל המבצעים והמלחמות. הוא השתתף במלחמת לבנון השנייה, עופרת יצוקה (שם נפצע אחיו – צנחן ותיק ומוערך), עמוד ענן וגם בצוק איתן, שם הוציא גיחות תקיפה. במקביל דאג סא"ל יותם שמערך הקורסים וההכשרות שיש במסגרת הטייסת ימשיך להתנהל כרגיל למרות המבצע.
"יצא לו גם להוציא גיחות שאסור לפרסם", הוסיף הבכיר. "זה נכון שהוא אדם צנוע אבל שלא יהיו טעויות, מדובר בלוחם עם סכין בין השניים. השילוב הזה יסייע לו בתפקיד החדש שיהיה אתגר לא פשוט". עוד הסביר אותו בכיר, "לא מדובר בעוד מטוס משודרג שמגיע לחיל האוויר, איזה ברק חדש או רעם שהם נגזרות של מטוסים קיימים. פה מדברים על פלטפורמה חדשה עם יכולות ידועות על הנייר אבל משהו שלא קיים בחיל האוויר. החמקנות זה תחום חדש ולא מוכר בחיל האוויר, מה שאומר שחוץ מזה שצריך להקים טייסת חדשה, הוא צריך גם לקלוט ולהטמיע גם יכולת חדשה מאפס. תכלס כולם היו רוצים להיות במקומו אבל גם לא מקנאים באתגרים שמחכים לו".
נזכיר שבמסגרת העסקה שנחתמה בין ישראל לארצות הברית ישראל צפויה לקבל 19 מטוסי F-35 תמורת 2.7 מיליארד דולרים מכספי הסיוע האמריקנים. הטייסים הישראלים הראשונים צפויים להתאמן על המטוס בבסיס חיל האוויר האמריקני באריזונה בתחילת 2016, ואילו מטוסי החמקן הראשונים יגיעו לישראל במהלך 2017, כאשר הטייסת צפויה להפוך למבצעית עוד באותה שנה.