חיל הים וחיל האוויר שיתפו פעולה בתרגיל שדימה חילוץ פצוע מלב ים, מה שעשוי להישמע כמו פעולה פשוטה למדי – אבל במציאות מדובר במבצע מסוכן שבקלות יכול להסתיים באופן קטלני. "בדיוק בשביל זה אנחנו מתאמנים כל הזמן", אמר לי טייס מסוקים בחיל האוויר, רגע אחרי שנחת על ספינת הטילים אח"י חנית כשזו קיפצה בין הגלים.

באימון שתועד בסרטון שלפניכם בוצע חילוץ של פצוע מספינת דבורה של חיל הים על ידי מסוק ינשוף של חיל האוויר. חילוץ כזה יכול להתרחש במציאות במקרה של ירי מעזה או מלבנון לעבר הספינות האלה שפועלות קרוב לחופים המסוכנים, אבל גם במקרה של אימון ופעילות בט"ש שגרתית. בים הופכת כל פציעה כזו לבעיה, כי לצערנו האמבולנס לא ממש יכול לנסוע בין הגלים.

מה שדווקא לא רואים בסרטון זה שרגע לפני שהמסוק מגיע, צוות הספינה מוריד מהסיפון האחורי כל מה שיכול להפריע ולפגוע בחילוץ ותוך כדי משיט הספינה מייצב אותה במסלול, סיפור לא פשוט בפני עצמו. ברגע שהמסוק מגיע, הטייס מתאים את הטיסה שלו להתקדמות הספינה. בשלב הזה הופכים שלושת אנשי צוות שעל המסוק - הקברניט, הטייס והמכונאי המוסק - לגוף אחד עם צוות הספינה. ככל שהמסוק קרוב יותר לספינה, יש לטייס יותר שטחים מתים והמכונאי המוטס הופך לעיניים של הטייס. הוא מכוון אותו בגובה הטיסה, בקצב ההתקרבות ולבסוף גם במיקום המדויק. אלה רגעים של מתח אדיר. פגיעה קלה לא במקום, והמסוק מתרסק על הספינה או ישר לים.


האדרנלין מגיע לשיאו כשמחברים את הפצוע לכבל שהמכונאי המוטס מוריד לספינה - וכל זה, נזכיר, קורה כששני הגופים האלה מיטלטלים באוויר ובים. כפי שניתן לראות בסרטון, בגלל המורכבות של האירוע, שני המכונאים המוטסים מוציאים את גופם מדלת המסוק, שולטים בכבל ומכוונים את הטייס, שברגע הזה כמעט ולא רואה את הספינה. "אתה חייב לסמוך על המכונאי המוטס באופן טוטאלי. החיים של כל הצוות בידיים שלו", הסביר לי טייס מסוקים. הטייס עצמו חייב להפגין שליטה אבסולוטית בהטסת הכלי. אין מקום לטעויות.

עכשיו דמיינו את כל הסרט הזה בחושך מוחלט, כי זה בדיוק מה שקרה בהמשך האימון. אותן בעיות ואותה מורכבות, רק בלילה, כשמזג האוויר החורפי לא מרחם על אנשי הצוות בים ובאוויר. למזלנו, כפי שאתם יכולים לראות בשני המקרים, הפעולה מתבצעת ביעילות ובמהירות. זמן הוא גורם קריטי כשמדובר בפצועים.

"זה סודר (אימון, בשפת אנשי הים) שמתרגל אותנו במצב אמת", מסביר מפקד הספינה. "האימון התבצע בצורה מקצועית עם חיל האוויר. יש לנו שיתוף פעולה הדוק על מנת שבמצב אמת נוכל להיות כמה שיותר יעילים ומקצועיים". ואכן, זה היה יעיל ומקצועי, ואוסיף שבעבר יצא לי להשתתף באימון של חיל הים עם מסוקים מיוון וקפריסין, וההבדל ניכר במהירות וגם בשיטה.