אם יש משהו שכל הישראלים חיפשו בשלושת השבועות האחרונים, זה מים. כן, יותר מאפודים קרמיים. הביקוש למוצר הבסיס שנדרש בכל בית, לכל חייל בשטח ועבור כל מערך מתנדבים, הרקיע שחקים. במיוחד ברגעים של חוסר ודאות. במי עדן, הבינו מרגע פתיחת המתקפה ב-7 באוקטובר שמדובר בפיקוח נפש שדורש מהם מענה מהיר והיערכות מיוחדת.

"היינו מהחברות הראשונות להתגייס למאמץ המלחמתי בעורף וכבר במוצאי שבת המתקפה הוצאנו עובדים בחירום כדי שיספקו סחורה למשטרת ישראל, כיבוי והצלחה ויתר כוחות הביטחון", אומר מיכאל זוהר, סמנכ"ל שירות ותפעול של קבוצת מי עדן. "מים הם המוצר הנדרש ביותר בשוק וקיבלנו אלפי פניות מכוחות הביטחון ועמותות שמסייעות לאזורי המלחמה. בשבוע הראשון של המלחמה תרמנו מאות אלפי בקבוקים לגופים שונים ובעיקר למגוון רחב של פלוגות ויחידות שפנו אלינו ובמקרים רבים הגיע למפעל או לסניף שלנו על מנת להצטייד. נתנו עדיפות לאספקה לכוחות הביטחון עוד לפני ההתחייבויות השוטפות שלנו, גם במחיר של הפסד מכירות. מי שנלחם ושומר על המדינה שלנו הוא בראש סדר העדיפויות מבחינתנו. תרמנו אפילו למתנדבים ששוזרים פרחים להלוויות. לגופים אחרים שביקשו מאיתנו כמויות אדירות של סחורה, מכרנו במחירי עלות".

מי עדן בתקופת מלחמה (צילום: גיא חמוי)
צילום: גיא חמוי

30 אחוז פחות מכוח האדם
לצד ביקוש שיא ומערכים שהופנו לטובת סיפוק סחורה לכוחות בשטח, במי עדן נאלצו להתמודד עם מחסור חמור בכוח אדם - מה שהפך את העבודה המאתגרת בלאו הכי, לקשה פי כמה.

"לטובת פעילות הכדים שלנו, בימי שגרה אנחנו מנהלים 106 קווי חלוקה בפריסה ארצית. מרגע המלחמה גויסו לנו מעל ל-50 עובדים בצו 8, מתוכם 25 מנהלי קווים שיוצאים כל יום ללקוחות קבועים עם תעודת משלוח. מדובר בכ- 25%  מעובדי החלוקה שאחראים לבדם על הפצת 5,000 כדים ביום. חלק מהעובדים שלנו גם גרים בדרום ועברו פינוי, חלק נאלצו להישאר בבית".

מה עושים במצב כזה? 
"היינו חייבים לאלתר. מנהלי הפצה יצאו לשטח, סוכני מכירות חילקו כדים, מפיצים נרתמו לעשות עוד קווים מעבר לקווים שלהם, מחסנאים יצאו לחלק כדים בטנדרים והבאנו קבלנים חיצוניים. כל העובדים שלנו נרתמו, גילו בגרות, אומץ ומסירות ויצאו תחת אש ואזעקות לחלק מים - גם לאשדוד, אשקלון, קרית שמונה ומטולה. עשינו כל מה שיכולנו כדי לענות על ביקוש ולצמצם פערים, ועדיין, באופן טבעי, נוצרו עיכובים, וחלקם ממשיכים עד היום. כל עוד כל כך הרבה מהמפיצים שלנו נמצא במילואים, יש פגיעה באיכות השירות".

איך הלקוחות של מי עדן הגיבו לאילוצים ולעיכובים?
"חלק מהלקוחות הבינו שאנחנו מגויסים לסייע וללא כוח אדם מספיק. מנגד, חלק כעסו על העיכובים, וזה מובן. המחויבות שלנו היא לספק ללקוחות שלנו מים בכל מצב, ובשבועות האחרונים היו מקרים שלא עמדנו במחויבות זו. אנחנו עושים הכל כדי לענות על ציפיות ולסגור פערים. עובדים מחמש וחצי בבוקר ועד השעות המאוחרות של הלילה, כולל ימי שישי עד כניסת שבת. בסופו של יום, אנחנו פה בשביל לתת שירות ללקוחות שלנו".

מיני בר מים טאץ' - EDEN TOUCH  (צילום: oferchen)
מיני בר מים טאץ' - EDEN TOUCH |צילום: oferchen

נציגות שירות הלקוחות נאלצו להישאר בבית עם הילדים
המלחמה, שהגיעה בהפתעה מוחלטת לכולנו, יצירה שינויים פתאומיים גם במערך שירות הלקוחות הטלפוני של מי עדן, שמורכב ברובו מאימהות לילדים קטנים.

"בימים הראשונים ללחימה הייתה בעיה לאימהות לילדים שלא היו להם מסגרות חינוכיות ונאלצו להישאר איתם בבית. לחלקן גם היו חששות מלהגיע לעבודה במרכז השירות במודיעין. בלית ברירה, החלטנו לסגור את המענה הטלפוני באופן זמני ולספק שירות בלעדית בדיגיטל. מאז רישתנו את הבתים של נציגות שירות הלקוחות וציידנו אותן עם לפטפוטים ואמצעים לניהול שיחה מרחוק, כך שיוכלו לעבוד מהבית. המוקד כעת פתוח לשיחות, אך עדיין לא כל הנציגות זמינות למענה מכיוון שלהרבה מהם יש ילדים שעדיין לא חזרו ללמוד. אגב, יש לנו גם מספר נציגות שגויסו למילואים. בשל כל זה, והביקושים הגבוהים, זמני ההמתנה כעת גבוהים מהרגיל ואנו מבקשים מהלקוחות שלנו להיות סבלניים".  

תקופות יעלו: קו ייצור חדש של מי עדן
מפעל מי עדן בקצרין עובד כיום סביב השעון ומייצר מים ללא הפסקה - 24 שעות ביממה, 6 ימים בשבוע. עובדי המפעל מתנהלים גם שם תחת אזעקות, מציאות של פינוי תושבים וגיוסי עובדים בצו 8, כולל חלק ניכר מהשדרה הניהולית של המפעל.

מי עדן בתקופת מלחמה (צילום: גיא חמוי)
מיכאל זהר|צילום: גיא חמוי

"כמו כל המשק, גם במפעל שלנו מתמודדים עם גיוס של עובדים בצו 8 ולמרות זאת, הייצור נמשך ללא הפסקה ואנחנו מנסים לתת מענה לביקוש האדיר לבקבוקי וכדי מים. בשבועיים הראשונים היה פער בין יכולת הייצור שלנו לבין הביקוש בשוק – הן בתחום הבקבוקים והן בתחום הכדים, אך בשבוע האחרון ישנה רגיעה מסוימת", מבהיר זוהר. "ספציפית בתחום הכדים, בשבועות הקרובים נסיים התקנה של קו ייצור חדש שיספק מענה טוב יותר לדרישות הגוברות ויביא להגדלת תפוקות. אגב, גם ההתקנה של הקו הזה נדחתה בשל המלחמה, שכן הטכנאי האיטלקי של החברה ממנה קנינו את הקו, לא רצה להישאר בארץ בזמן הלחימה".

בתוך כל המאמצים לספק לנו, הצרכנים, יותר ויותר סחורה, קשה שלא לחזור אחורה לרגע בו הבהלה למים הגיעה לשיא.  את הודעת פיקוד העורף שקראה להצטייד במזון ומים ל-72 שעות, כולנו זוכרים מהימים הראשונים למלחמה. את ההבהרה שהגיעה אחריה, קצת פחות. התוצאה, כאמור, הייתה מדפי מים מרוקנים ובהלת הצטיידות בכדי מים לבתים.

"באותם ימים, הטלפון לא הפסיק לצלצל", מספר זוהר. "אנשים שהיו רגילים להזמין 3 כדים, עשו הזמנה ל-20 כדים לבית. היינו חייבים להגביל כמויות ל-7-8 כדים כדי שיהיה מספיק לכולם".

מי עדן בתקופת מלחמה - מפעל מי עדן (צילום: גיא חמוי)
צילום: גיא חמוי

היו טענות על כך שמחירי המים המינרלים ברשתות השיווק קפצו מעלה בעקבות הביקוש. האם גם אתם העליתם מחירים?
"לא. לא שינינו שום דבר בהתנהלות. אם כבר, עשינו הנחות גדולות לגופים שביקשו המון סחורה ממקום של עזרה לקהילה. מי שניצל את המצב והעלה מחירים באופן פיראטי, לא קשור אלינו. אנחנו נשארנו בדיוק כמו שהיינו".  

מה אתם מציעים לצרכנים לעשות כעת כדי לא להגיע שוב למצב של בהלת הצטיידות במים?
"כמו כל חברה, אנחנו תמיד שמחים למכור יותר, אבל לא בשל המצב הנוכחי. אנחנו ממליצים להצטייד במים בפרופורציות. אפשר לתגבר מעט את ההזמנות הרגילות אבל אין צורך לצבור מים לחודשים קדימה. המים במדינה לא נגמרו ואנחנו תמיד נמצאים כאן כדי להמשיך לייצר ולספק בכל תנאי".

"ברמה האישית, חשוב לי למסור מכאן ברכה ותודה לכוחות הביטחון, בתוכם העובדים המסורים שלנו בצו 8 שעושים שירות משמעותי ולכל הצוותים שנמצאים ברגע האמת בראש הכוח בשטח. ביחד ננצח".