עבודה בהייטק הישראלי נמצאת בפסגת השאיפות של ישראלים רבים, החולמים על עבודה מאתגרת, בתנאים טובים, ובמקצוע מתחדש וטכנולוגי. ועדיין, ידוע שהדרך לעבודת ההייטק החלומית רצופה באתגרים, כאשר למרות הקשיים בדרך, צלחו אותם צעירים רבים. שוחחנו עם מספר בוגרי תואר ראשון בהנדסה במכללת עזריאלי להנדסה בירושלים, שמענו מהם כיצד השתלבו מיד עם סיום לימודיהם כמהנדסים בשוק הייטק ואספנו עבורכם את הטיפים הכי מקצועיים כדי שגם אתם תוכלו להגיע לשם.
לפני הכול – למי כדאי לבחור בתחום?
"לימודי הנדסה מתאימים למי שמעוניין להיות חלק מתעשיית ההי-טק שצומחת ומתפתחת בקצב מהיר והופכת את ישראל לאחת ממדינות המפתח בתחום זה. כוח האדם העיקרי בתעשייה זו הם מהנדסים בעלי הכשרה טכנולוגית ומדעית בשילוב עם כישורים ליצירתיות ומצוינות", מסבירה פרופ' תמר רז – נחום, רקטורית מכללת עזריאלי להנדסה ופרופ' לכימיה תיאורטית.
אחד המוסדות המובילים בתחום הוא מכללת עזריאלי. "התואר הוא 4 שנתי ובנוי מלימודי בסיס במדע, לימודי בסיס בהנדסה ולימודי התמחות בהתאם למחלקה. בשנה האחרונה לתואר הסטודנט מבצע פרויקט גמר, בדרך כלל בתעשייה, המקביל לעבודה שיעשה כמהנדס", היא מתארת ומרחיבה, "המכללה שמה דגש על הוראה איכותית ומתקדמת, אשר רואה הן את דמות הבוגר והן את דמות המועמד. אנו דואגים כי תכנית הלימודים תהיה מותאמת להכשרת המועמדים למהנדסים רלבנטיים על ידי סגל הוראה מקצועי, מסור להוראה וקשוב לצורכי הסטודנטים. אנו מסייעים לסטודנטים להתפתח ולהגיע בצורה מוצלחת לקו הסיום של לימודיהם".
נקודת מבט רחבה הבוחנת את הסביבה הכלכלית
לדברי פרופ' רז – נחום, תואר בהנדסה יכול להתאים כמו כפפה ליד לאנשים הנושאים תכונות אופי מסוימות. "הכשרת מהנדסים למאה ה-21 צריכה לכלול מיומנויות חיוניות כגון: חשיבה ביקורתית, עבודת צוות, מנהיגות, תקשורת, אתיקה ונקודת מבט רחבה הבוחנת את הסביבה הכלכלית, הטכנולוגית והתעשייתית החדשה והמשתנה", היא מפרטת ומדגישה, "הסטודנטים זקוקים לארגז כלים של מיומנויות שיעזור להם ללמוד ולהחיל מידע חדש באופן שוטף. בוגרי תארים בהנדסה נדרשים להמשיך וללמוד לאורך כל חייהם המקצועיים כדי להיות מהנדסים רלבנטיים".
כדי להשיג את מטרות אלו, במכללה עוסקים בתהליך חידוש ועדכון לימודי ההנדסה באופן שוטף: "מתבצע חידוש הן של התכנים הנלמדים והן של שיטות ההוראה, תוך פיתוח פרקטיקות מתקדמות לחינוך והכשרה של מהנדסים בהלימה לצרכי כלל התעשייה ותוך שימת דגש מיוחד על הקניית כישורי לומד עצמאי לאורך החיים. כמו כן, חדירת טכנולוגיית המידע והדיגיטל לתחום ההנדסה, כפי שהיא באה לידי ביטוי בשינויים העוברים על התעשייה המתקדמת והמסורתית, הנקראים בשם הכולל תעשיה 4.0, מחייבת מיומנות גבוהה של מהנדסים בשימוש בכלים דיגיטליים".
איתן חסיד (29), מירושלים, מנהל פרויקטים טכנולוגיים כיום ובוגר תואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול ותואר שני ביזמות טכנולוגיות במכללה, מעיד על כך: "אחרי שביקרתי בהמון מוסדות אקדמיים וחיפשתי את המקום שיתאים ביותר לאופי שלי, החלטתי לבחור ללמוד במכללת עזריאלי. כבר ביום הביקור הראשון נחשפתי לאופי הלימודי - הלימודים התקיימו בקבוצות קטנות יחסית, בצורה שקצת מזכירה את הלימודים בתיכון".
"יש צורך לדעת ולהתמודד עם קשיים ומכשולים"
הוא רואה במסגרת החברתית יתרון גדול. "ישנה אווירת לימודים שיתופית, כאשר כולם עוברים את אותו מסלול לימודים ככיתה שלמה ולא בוחרים קורסי למידה שונים. התחושה הקבוצתית מאוד מורגשת, ומסייעת לעבור את הלימודים בצורה מהנה ושיתופית", הוא מתאר ומדגיש, "צורת הלמידה הזאת מכינה את הסטודנטים לשוק העבודה, שכן יש צורך לדעת ולהתמודד עם קשיים ומכשולים תוך שיתוף ועזרה הדדית של הסובבים סביבך, גם בתור עובד בתעשייה ובהייטק בפרט".
כשסיים את הלימודים, הוא הפתע לגלות עד כמה פשוט להשתלב בשוק ההייטק. "עם סיום הלימודים התחלתי בחיפוש אחר המשרה הראשונה, כזאת שהמאפיינים שלה תואמים את היכולות הטכניות והבין אישיות שיש לי. כבר בשלבי ראיונות העבודה, שמתי לב לכך שיש 'שם' למכללה, והדבר ממנו חששתי כל כך, שאני לא בוגר אוניברסיטה, התברר כגורם שולי ואף לפעמים כיתרון אל מול המועמדים האחרים", הוא נזכר ומסביר, "ההווי השיתופי והיכולות שפיתחתי במהלך הלימודים במכללה הביאו לכך שהחשיבה אינה טכנית בלבד, אלא בעלת מאפיינים חשובים להתפתחות בארגונים גדולים".
גם אלון שמילוביץ (36) מירושלים, בוגר תואר שני בהנדסת תוכנה במכללה וכיום ראש צוות פיתוח תוכנה embedded, שמח על הבחירה ללמוד דווקא שם. "חווית הלימודים הייתה טובה מאוד. חלק מהסטודנטים הפכו לחברים מאוד טובים שלי, כאשר למדנו יחד לאורך כל התואר ועזרנו אחד לשני", הוא משתף ומוסיף, "מבחינה מקצועית, הרמה של המרצים הייתה גבוהה והתרגילים שנתנו לנו היו רחבים וממצים. גם ברמה הניהולית - תמיד הרגשתי שיש כתובת לפנות אליה".
וכן, גם ללוקיישן של המכללה יש השפעה על שביעות הרצון שלו. "האזור בו המכללה שוכנת נמצא בלב בשכונה ירושלמית יפהפייה שרק תרם לאווירה. בנייני המכללה חדשים ומאוד פרקטים ונוחים ללמידה, גם בכיתה וגם עצמית", הוא מספר ומוסיף, "לאחר סיום הלימודים ארגון הבוגרים מארגן אחת לשנה אירוע בוגרים ופשוט כיף לחזור ולפגוש חברים ומרצים, כדי להתעדכן איפה כל אחד היום".
ימי זרקור וירידי תעסוקה עם החברות המובילות במשק
כפי שמשתקף מדבריהם, המכללה שמה דגש רב על שילוב בוגרים בשוק העבודה. "החל מסמסטר ב' של השנה השנייה ללימודים סטודנטים מוזמנים להנות משירותי מדור פיתוח קריירה במכללה: ייעוץ אישי בכל שלב של תהליך הגיוס, מערך סדנאות ייעודי לסטודנטים ובוגרים, ייעוץ של פסיכולוג תעסוקתי, וכמובן – פורטל משרות המעודכן בהתאם לתחום הלימודים של הסטודנט ולשנת הלימודים שלו", מסבירה פרופ' רז – נחום ומוסיפה, "במהלך שנות הלימודים מוזמנים הסטודנטים והבוגרים לימי זרקור וירידי תעסוקה המפגישים באופן בלתי אמצעי בינם לבין נציגי החברות המובילות במשק".
יתרון רב נצבר אצל מי שמצליח לשלב עבודה תוך כדי הלימודים: "סטודנטים רבים משתלבים במשרות סטודנט בתחומי ההנדסה, כך שהם מצליחים לעבוד בסביבת עבודה המחוברת לעולם הלימודי שלהם. משרות אלו מאפשרות לסטודנטים התנסות מעשית וכניסה למקומות עבודה שבתום התואר הם עשויים להיקלט שם כמהנדסים. בשנה האחרונה לתואר, הסטודנטים מתחילים בחיפוש עבודה באמצעות לינקדאין, משרות מהפורטל ומהסגל האקדמי של המחלקה, שימוש ברשת החברים והקשרים שצברו בתואר. אנו גאים באחוזי השמה יפים אשר עומדים על כ-90 אחוז השמה בתחום".
שמילוביץ מסכים וממליץ לצעירים על מספר שיטות פרקטיות למציאת עבודה: "תחילה חשוב ליצור מסמך קורות חיים, קריא וברור. לאחר מכן, אני ממליץ על השתלבות במקום עבודה תוך כדי הלימודים במשרת סטודנט. במידה וסיימתם את התואר או שאתם לקראת סיום, רצוי להיות פעילים ב מדורי חיפוש עבודה, כאשר הרשתות החברתיות הן הכי יעילות ובדגש על לינקדאין. צריכים לשלוח קורות חיים לכל מקום שנראה לכם מתאים. זה יכול לקחת זמן,. אבל מי שרוצה באמת למצוא עבודה, ימצא. בהצלחה".