אתמול פנה מנכ"ל ארקיע, עוז ברלוביץ', במכתב פתוח לראש הממשלה, לראשי מערכת הביטחון ולשרת התחבורה להתערב באופן אישי במשבר התעופתי - בזמן שכ-150 אלף ישראלים תקועים בחו"ל ללא פתרון ממשי באופק. רבים מהם עושים דרכם ללרנקה ואתונה שכן בתחילה נמסר כי עדיף להגיע לשם, אך בהמשך המליצו במשרד התחבורה וברשות שדות התעופה לישראלים שלא להגיע ליעדים האלה. מרבית המטוסים של חברות התעופה הישראליות באזורים אלו לאחר שפונו מישראל במבצע מסודר, וארבעה ימים לאחר שהמרחב האווירי נסגר לחלוטין, טרם ברור מתי נראה ישראלים חוזרים.

 

בריאיון לניב רסקין ב"חדשות הבוקר" התייחס אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, לסיכוי שהמתווה המוצע להחזרת ישראלים בטיסות מדודות וסדורות ייצא לפועל. "מי שמנהל את הסיכונים רוצה לראות אם הוא יכול לשפר את יכולת התגובה מבחינת אזעקות וכל הדברים שמלווים את הנוסעים בנתב"ג", הסביר. "אנשים צריכים להיות סבלניים כרגע, אנחנו לא רוצים לראות פגיעות במטוסים עם עשרה טון של דלק".

יתנו אישור לדבר הזה?
"כן, עם מרווחי תנועות. מה שחשוב זה כמה זמן המטוס נמצא על הקרקע בנתב"ג כשעליו נוסעים. הסכנה הייתה פגיעה בנכס אסטרטגי כמו נתב"ג, וישראל ביצעה מהלך מבריק כשבלילה הודיעו לנו. פינינו בישראייר את כל המטוסים בתוך חמש שעות. זה ייקח הרבה זמן, אנשים צריכים להבין את זה. זה משהו שאפשר לנהל את הסיכון ולעבוד לצידו. זו תנועה של 8,000 איש ביום".

איך זה יתבצע?
"נקבל סדר גודל של בין שמונה לעשר טיסות ביום. האנשים ישלמו 350 דולר מקפריסין ו-450 דולר מאתונה. אנחנו לא עושים קופה".

המדינה הודיעה כי לא תסבסד את מי שיצטרך לקנות כרטיס טיסה מאתונה או מלרנקה. סירקיס התייחס לסוגייה והדגיש כי המחירים שישראייר תיגבה יהיו קבועים. "אנחנו מתכננים לעשות מחירים קבועים ממספר מדינות, אין כוונה כרגע של המדינה לסבסד את זה אבל אנחנו רק בהתחלה של האירוע. הוא יימשך בשבועיים הקרובים כנראה, ומערך הטיסות השגרתי שלנו יתבטל ותחתיו נקבל סלוטים בהתאם להנחיות", אמר.

אתה ממליץ לישראלים להגיע ללרקנה ואתונה?
"ההצטברות של הישראלים באזור עלול להגביר סיכון ומגבירה את מצוקת חדרי המלון, צריך להמתין ולהבין מתי המתווה ייצא לפועל".