אירוע בטיחות חריג שהתרחש לפני יותר משנה נחשף בימים האחרונים: במהלך טיסה של חברת לופטהנזה מפרנקפורט לסביליה, המטוס נותר ללא טייס בפועל במשך דקות ארוכות. על המטוס היו 199 נוסעים ו-6 אנשי צוות.

> אם יש טייס אוטומטי, מה באמת עושים הטייסים?

> גילינו 3 דברים שקורים בתוך תא הטייס

מהפרטים שידועים עד עכשיו נמצא שכאשר המטוס היה בשיא הגובה (35 אלף רגל), הטייס הראשי יצא מתא הטייס, ככל הנראה לשירותים. הקברניט היה מחוץ לתא הטייס כ-10 דקות, במהלכן טייס המשנה שנשאר לבדו ככל הנראה התעלף או חווה אירוע שמנע ממנו לשלוט על תפעול הטיסה.

בזמן הזה הטייס האוטומטי המשיך לעבוד ומסלול הטיסה נשמר, אך לא היה אף אדם שביקר את תפעול המטוס התקין. כאשר הטייס הראשי רצה להיכנס לתא מחדש הוא הבין שמשהו לא בסדר כי טייס המשנה לא פתח לו את הדלת. הוא השתמש בקוד החירום כדי להיכנס לקוקפיט והשתלט על הטיסה. הקברניט קיבל החלטה לנחות בנמל התעופה של מדריד ולאחר הנחיתה טייס המשנה קיבל טיפול רפואי במקום.

תחקור האירוע עדיין נמשך, אך על פי הטייס הראשי, לפני שיצא מהתא, הוא ניהל שיחה עם טייס המשנה ולא שם לב לשום דבר חריג אצלו. חשוב גם לציין שהאירוע נגמר בשלום והנוסעים כלל לא ידעו על מה שמתרחש עד שהמטוס נחת במדריד.

תמונת אילוסטרציה | למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
הטייס האוטומטי המשיך לעבוד, אך לא היה מי שיפקח על מה שקורה|צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

בשנים האחרונות מתקיימים לא מעט דיונים סביב השאלה 'האם ניתן לאפשר להפעיל טיסות קצרות עם טייס אחד בלבד', היות ואת רוב העבודה עושה הטייס האוטומטי. נכון להיום הדבר לא קרוב להיות מאושר, ונראה שאירוע כמו זה שקרה לפני כשנה, רק ממחיש למה הוא ככל הנראה גם לא יאושר.