מספר גדל והולך של תיירים חושבים מחדש על תוכניות החופשה שלהם לאירופה, תוך ציון העלויות הגוברת והחששות הגיאופוליטיים כגורמים המרתיעים המרכזיים. עם תחילת 2025, נתונים חדשים מוועדת התיירות האירופית (ETC) מציגים תמונה מורכבת של שינוי מגמות, כאשר אירופה מאבדת אחיזה בשווקים מרכזיים.
על פי ברומטר הנסיעות שסקר מטיילים מחוץ לאירופה, רק 39 אחוז מהמטיילים מתכננים לבקר באירופה בין מאי לאוגוסט 2025, ירידה מ-41 אחוז בתקופה המקבילה אשתקד. למרות שהירידה עשויה להיראות קטנה, היא מסווה ירידה חדה יותר בעניין משווקים גדולים ובהם ארצות הברית, ברזיל, קנדה ויפן.

>> טסים לאירופה? היכנסו למדריך המלא
>> "הים התיכון החדש": זה המקום שיחליף את יעדי התיירות הפופולריים של אירופה
ההתלהבות האמריקנית מנסיעות לאירופה מציגה את הירידה התלולה ביותר, כאשר רק 33 אחוז מהנשאלים בארה"ב מתכננים טיול קיץ ליבשת, ירידה של 7 אחוז משנת 2024. יותר ממחצית (54 אחוז) מהנוסעים בארה"ב ציינו את עלויות הנסיעה הגבוהות כמחסום המרכזי. חששות פוליטיים, כולל האופן שבו נתפסת ארה"ב בחו"ל, משפיעים גם הם על הרצון לבקר באירופה, עם הבדלים ניכרים לפי אזור. לדוגמה, 43 אחוז מהמשיבים בצפון-מזרח ארה"ב עדיין מתכננים לבקר באירופה, בהשוואה לממוצע הארצי של 33 אחוז.
גם ברזיל וקנדה הציגו ירידות משמעותיות, כאשר הכוונה להגיע לחופשה באירופה ירדה ב-6 אחוזים וב-5 אחוזים בהתאמה. ביפן, רק 13 אחוז מהנשאלים השיבו כי הם מתכננים לטייל באירופה בקיץ הקרוב, ולמעשה מדובר בנתון הנמוך ביותר מכל שוק אחר שנבדק. הסיבות המרכזיות של היפנים הם הקיפאון הכלכלי והיחלשות מטבע הין.
הסינים באים
התפיסה של אירופה כיעד יקר הופכת לבעייתית יותר ויותר. כמעט מחצית מאלה שלא מתכננים לבקר ביבשת הקיץ אמרו שהעלות היא הגורם המרכזי לכך. חששות אלו באים לידי ביטוי עוד יותר בשינוי הרגלי ההוצאות: מספר המטיילים שצפויים להוציא יותר מ-200 אירו (800 שקל) ליום ירד ב-11 אחוז, בעוד שאלו המתקצבים הוצאות יומיות בין 100-200 אירו עלה (800-400 שקל) עלו ב-40 אחוז.

בעוד שרוב השווקים המערביים מציגים ירידה בעניין, סין מציגה ניגוד מוחלט. 72 אחוז מהמשיבים הסינים אמרו שהם מתכננים לבקר באירופה בקיץ הקרוב, עלייה של 10 אחוזים לעומת 2024. הזינוק הזה קשור לעלייה בהכנסה, מדיניות נסיעות נוחה ושינויים תרבותיים אצל הסינים. גם אוסטרליה הציגה צמיחה מתונה בעניין, כאשר 40 אחוז מהמשיבים עדיין מתכננים נסיעות לאירופה, עלייה של 3 אחוזים מהשנה שעברה.
מיגל צאנז, נשיא ועדת התיירות האירופית, מדגיש את חשיבות ההסתגלות לדפוסים המתפתחים הללו: "בתקופה של ירידה באמון הצרכנים בעולם, חשוב יותר מתמיד לחזק את מעמדה של אירופה כיעד מוביל. המשמעות היא שיפור התחרותיות והנגישות של חוויות אירופיות תוך המשך הצגת יעדים פחות מוכרים ואפשרויות לחופשות מחוץ לעונת השיא".