בזמן שרוב חברות התעופה הזרות ממשיכות לבטל את הטיסות שלהן לארץ, בעקבות הטיל מתימן שנפל בנתב"ג ביום ראשון, אתמול (ג') גם חברת איופיאן איירליינס ביטלה לראשונה את הטיסות שלה לישראל, כרגע עד 8.5 כולל. הביטול של חברת התעופה הזו מעיד לא מעט על עומק הבעיה שצפויה לנו בתקופה הקרובה.
כך, עד אתמול איופיאן איירליינס הייתה מחברות התעופה הבודדות שלמרות המצב, גם בזמן המתיחות בצפון ב-2024, המשיכה לטוס לארץ כל הזמן, לצד חברות כמו פליי דובאי ואיתיחאד מהאמירויות. החברות הללו שמרו על הנתיב למזרח פתוח ונתנו הרגשה שיש על מי לסמוך גם בזמני משבר.
ערן כתר, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות באקדמית כנרת, הסביר את הסיבה לכך שהחברה המשיכה לפעול עד עכשיו: "צריכים להבחין בין חברות כמו קבוצת לופטהנזה שעובדות בהתאם למערך אירופאי לניהול סיכונים, אזהרות מסע של האיחוד האירופי וצוותים שאינם מעוניינים לטוס אל מה שהם מגדירים כאזור מלחמה פעיל. מנגד, חברות תעופה מהאמירויות או אתיופיאן אירליינס מקבלות החלטות באופן שונה. אלו חברות בבעלות ממשלתית, אשר לא כפופות לתפיסות ניהול סיכונים אירופיות, ואשר הצוותים בהן יטוסו לכל מקום שאליו הם יידרשו. הם לא משחקים באותו המשחק כמו האירופאים, אלא קובעים לעצמם את חוקי המשחק".
אז מה השתנה כעת? נראה ששני דברים מרכזיים הפכו את ההחלטה של אתיופיאן. הראשונה זו התקיפה הישראלית אתמול בצנעא שהובילה להבנה שמדובר באירוע ביטחוני מתמשך באזור. דבר נוסף הוא שאחרי סוף השבוע בוצעו באתיופיה הערכות מצב שלא בוצעו לפני כן וגרמו להיפוך ההחלטה.
בתוך כך, סביר שאתיופיאן תחזור לטוס לארץ בקרוב, לפני לא מעט חברות אחרות שימשיכו לבטל טיסות, אך עצם הביטול כעת, גם אם יהיה למספר ימים בודדים, מוכיח שיש כאן בעיה מתמשכת וגדולה מבחינת חברות התעופה הזרות.
מנגד, אתמול חזרה לטוס לארץ חברת תעופה שביטלה טיסות - אזרבייג'ן איירליינס, והיא הראשונה שעושה זאת בסיבוב הנוכחי. חברת התעופה ביטלה את הטיסות שלה כבר ביום ראשון, ואתמול, כאמור, מטוס דרימליינר שלה נחת בנתב"ג.