בצעד משמעותי לשיפור תשתיות התעופה בישראל, ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה להעביר את הצעת החוק להקמת שדה תעופה בנבטים לקריאה ראשונה בכנסת. ההחלטה, שהתקבלה היום, 3 במרץ, מהווה אבן דרך מרכזית בדיון המתמשך במיקום שבו צריך להיות ממוקם שדה התעופה הבא של המדינה.
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, מדגיש את דחיפות הפרויקט: "שדה התעופה הבא של ישראל יוקם בתוך חמש שנים בנבטים. לא ניתן למשרד הביטחון לעכב את ההחלטה". דבריו של ביטן מדגישים את העיכובים ארוכי השנים שפקדו את תהליך התכנון, כאשר התומכים בהקמת הפרויקט בנגב דוחפים לפעולה מהירה כדי להבטיח ששדה התעופה החדש יפעל בזמן כדי לתת מענה לביקוש הגובר בנמל התעופה בן גוריון.

>> העבודות יתחילו בקרוב: כך יראה השדרוג שיעבור טרמינל 3 בנתב"ג
>> סוף עידן: אחד הסניפים האהובים בדיוטי בפרי נסגר
>> רשות שדות התעופה מחריפה את המאבק במוניות הלא מורשות בנתב"ג: 2,500 דוחות ו-30 צווי הרחקה בשנת 2024
האישור התקבל כניצחון על ידי ארגון "הנגב ממריא מנבטים", שפועל למען הקמת שדה התעופה באזור הדרום. בהודעה שהיא מפרסמת מביעה הקבוצה את שביעות רצונה מהחלטת הוועדה: "אישור ועדת הכלכלה מהווה צעד משמעותי בדרך להחלטה הסופית, ואנו נמשיך לפעול עד שהחוק יאושר במלואו. השרים, משרדי הממשלה והכנסת איתנו – ומשרד הביטחון אינו הגורם המכריע. מדובר בהזדמנות היסטורית לפיתוח הנגב, יצירת עשרות אלפי מקומות עבודה והפחתת העומס בנתב"ג. המאבק שלנו מתקדם, ואנו לא ננוח עד שההחלטה תהפוך למציאות".
יוזמי הצעת החוק, בהם ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית), ח"כ רם בן ברק (יש עתיד), ח"כ שלום דנינו (ליכוד), ח"כ יסמין סאקס פרידמן (יש עתיד), ח"כ נעמה לזימי (העבודה) וחברי כנסת נוספים, טוענים כי הקמת שדה תעופה בנבטים חיונית לעתיד המדינה. הם מציינים כי הנגב מציע שטח גדול להתרחבות, בניגוד לאתר האלטרנטיבי ברמת דוד, שספג ביקורת על מגבלותיו הסביבתיות והלוגיסטיות.
גם שיקולים סביבתיים מילאו תפקיד מרכזי בדיון, כאשר השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, הציגה לאחרונה סקירה מקיפה, שהגיעה למסקנה כי הקמת שדה תעופה ברמת דוד תהווה פגיעה קשה מבחינה סביבתית. לדברי סילמן, הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל תגרום לפגיעה משמעותית במאזן האקולוגי של האזור, ומאיימת על הקהילות המקומיות ועל בריאות הציבור. סילמן העלתה גם חשש מהעומס ההולך וגובר בנתב"ג, שצפוי להגיע לתפוסתו עד 2030.

בני ביטן, ראש עיריית דימונה תומך גם הוא בהחלטת הוועדה: "ההחלטה היום היא צעד חשוב בכיוון הנכון. במשך שנים פעלנו כדי לקדם את שדה התעופה בנבטים, והיום אנו רואים התקדמות משמעותית. שדה תעופה בנגב הוא לא רק פתרון תחבורתי, אלא מנוף כלכלי חשוב שיכול להביא עשרות אלפי מקומות עבודה ולחזק את היישובים בדרום. כעת אנו מצפים מהממשלה להמשיך לקדם את התהליך כדי שהחלטה זו תהפוך למציאות בשטח".
האישור הנוכחי מגיע לאחר שנים של ויכוחים על מיקומו של שדה התעופה המשלים, כאשר דיונים קודמים התמקדו בשני מתמודדים עיקריים: נבטים בנגב ורמת דוד בצפון. זהו חלק נוסף בסאגה שהחלה ב-2014, כאשר ממשלת ישראל כיוונה תחילה על הקמת שדה התעופה ברמת דוד, החלטה שעמדה בפני התנגדות בשל חששות סביבתיים ולוגיסטיים. השינוי הזה לטובת הנגב מדגיש את הקונצנזוס ההולך וגובר סביב הצורך בפיתוח האזור כולו. החודשים הקרובים יקבעו אם החקיקה תוכל לקבל את מלוא הגיבוי הדרוש כדי להפוך את החזון בנבטים למציאות.