אדווה אמיר, בת 31, גרה בהוואי ועובדת כטייסת בחברת התעופה הבין-לאומית הוויאן איירליינס (Hawaiian Airlines). בפודקאסט שלה, "הטייסת", חושפת אמיר את אחורי הקלעים של עולם הטייסים ונותנת הצצה גם לחלקים הפחות נעימים ומדוברים בתא הטייס. 

> עושים סדר: מנפצים 6 מיתוסים על טיסות

> 25 שאלות על טיסות שכל אחד צריך לדעת את התשובות עליהן

באחד הפרקים בפודקאסט שלה, אדווה מנפצת מיתוסים שונים על טייסים, אחד מהם נוגע לעובדה שטייס יכול לטוס על כל מטוס:

"שאלו אותי פעם בשדה בסן פרנסיסקו: 'את טייסת? אז אם צריך – את יכולה להטיס גם את ה־747 הזה שממריא פה ליד'? התשובה היא: 'לא בדיוק', ואני אסביר: זה קצת כמו לשאול מישהו שיש לו רישיון על יונדאי אם הוא יכול לנהוג עכשיו על משאית סמי-טריילר או פרארי בפורמולה 1".

תמונת אילוסטרציה | למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
לכל מטוס או חברת מטוסים יש מערכות שונות ואפילו היגוי שונה|צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

אדווה מספרת שלכל טייס יש את הטייפ רייטינג, שזה בעצם תעודת הזהות של המטוס, סוג של רישיון שמתווסף לרישיון הבסיסי והוא מאפשר לטוס על דגם ספציפי של מטוס. הכשרה לכל סוג מטוס כוללת:

שיעורים תיאורטיים – על מערכות המטוס, אוויוניקה, תקלות, תצורת דלק, חשמל, הידראוליקה ועוד.

סימולטור ברמה גבוהה – לא סימולטור מחשב רגיל, אלא פול מושן עם קוקפיט מדויק שמדמה בדיוק את המטוס האמיתי, כולל תנועה, מערבולות אוויר, תקלות, נחיתות חירום ואפילו עשן. בסימולטור האחרון שעשיתי תירגלנו עשן בקוקפיט ובאמת היה עשן לצורך התירגול. בסוף עושים טיסות הדרכה בפועל ולאחר מכן מבחני הסמכה.

כך, טייס שטס על Airbus A321 לא יכול פשוט "לעבור" ל־Boeing 787. המטוס נראה אחרת, התצוגות שונות, הפילוסופיה של התפעול שונה. אפילו ההיגוי שונה: באיירבוס – "sidestick" (כמו ג’ויסטיק בצד), בבואינג – "yoke" (ההגה הגדול שאתם רואים בסרטים). זה ממש כמו ההבדל בין נהיגה ברכב ידני לאופנוע – שניהם נוסעים, אבל העקרונות שונים.

בואינג 787 דריימליינר (צילום: רויטרס)
לא כולם שואפים לטוס על מטוסים גדולים, יש לזה לא מעט השלכות|צילום: רויטרס

הרבה מניחים גם ש"טייס בכיר = מטוס גדול יותר", כאילו זו עלייה בדרגה. אבל אתם תופתעו לגלות שזה לא בהכרח נכון. אז איך בכלל מחליטים איזה מטוס נטיס? כשטייס מתקבל לחברת תעופה, הוא לא נכנס ואומר: ”שלום אני רוצה את הדרימליינר בבקשה". אתה יכול לציין העדפה, אבל העדפה היא לא הבטחה, ובסוף החברה תצוות אותך למטוס שעליו היא צריכה עוד טייסים בנקודת הזמן הספציפית שבו התחלת את הקורס שלך. בסוף, מי שמחליטה באמת זו החברה – לפי הצרכים שלה באותו רגע.

חשוב לציין שיש טייסים ותיקים שבוחרים דווקא להישאר על מטוס צר גוף, כמו B737 או A320, בגלל יתרונות כמו: קווים קצרים יותר , יותר יציבות בלו"ז, שהייה מינימלית מחוץ לבית. לעומת זאת, מעבר למטוס רחב גוף כמו ה־A350 או B777, אומר: טיסות ארוכות מאוד, ג‘ט לג מתמשך, ימים שלמים מחוץ לבית, והרבה שהות במלונות – לא תמיד במקום זוהר.

ומה אם הטייס בכל זאת רוצה שינוי? גם זה קורה וזה בהחלט אפשרי, אבל צריך לעבור את כל ההכשרה כמעט מאפס. וגם פה, כמו תמיד בתעופה – זה תלוי בעוד המון דברים: זמינות במטוס אחר, מיקומים פתוחים, ותק, העברות בין בסיסים ועוד.


לעוד סודות וסיפורים מעניינים על טיסות וטייסים, אתם מוזמנים להאזין לפודקאסט "הטייסת" או לעקוב אחרי אדווה אמיר באינסטגרם.