- סערה בכוס מים
נתחיל מהסוף: העונה הזאת של "האח הגדול" (רשת 13), שמסתיימת ממש עוד כמה ימים, לא עודדה אלימות ולא עודדה חרם. היא במקסימום עודדה טרחנות. הטיעונים המטופשים האלה צפו ברשת בעצימות משתנה לאורך החודשים האחרונים, כשבמקרה של ה"חרם" הם נגעו בעיקר ביחס של הדיירים לסתיו קצין - אישה שהיא שירות סטרימינג של דברים להתעצבן עליהם. ומעבר לזה שסתיו הרוויחה את היחס ביושר, חשוב להזכיר שבעולם המבוגרים חרם הוא אקט ממש לגיטימי. מותר לאנשים להתנהג לא יפה, בריאליטי כמו "האח הגדול" זה אפילו רצוי, ומוזר שיש אנשים שלא הבינו את זה אחרי 17 עונות. כי מה חשבתם שייצא משם, קולה?
אגב קולה, בשבוע שעבר דווקא רצועת הלייט נייט "אח לילה" (רשת 13) הייתה זו שעלתה לכותרות. ספיר בורגיל, מודחת טרייה וזוכה מבוזבזת, התקוממה על הדברים של חבר הפאנל שי חי ונקמה בו עם גרסה משלה ל"שתה כוס מים" (היא שפכה לו אותה על הפרצוף). שי חי - איש שיודע דבר או אלפיים על הלגיטימיות של מעשים כאלה - זרם בלי בעיה. אבל הטרחנות המשיכה בשלה, בטח מול הבלבול בגישה של ההפקה: מצד אחד היא מזעיקה לנווה אילן את עטרה אוריה מ"ילד מטריה" לסשן נודניקיות (שכן מה שמשפיע הוא הלחץ ברשתות), ומצד שני היא מקרינה לדיירים את תקרית המים בתור הדאחקה המקובלת שהיא אמורה להיות. כך שאם יש לקח כלשהו מהעונה הזאת, חוץ מהתגלית שמישהו עובד מאוד קשה בשיווק של קפה ג'ו, הוא שצופי "האח הגדול" צריכים לזכור במה הם צופים ואנשי ההפקה צריכים לזכור את מה הם מפיקים. הרי האג'נדה היחידה שהתוכנית תומכת בה היא של ריאליטי מופתי.
מה לראות?
את "באפקיס" (יס הוט), הקומדיה הסמי-אוטוביוגרפית - אפשר גם לקרוא לזה אגו טריפ - של מיודענו פיט דיווידסון. בניגוד לאיש עצמו, שרחוק מלהיות האדם הכי אסוף בניו יורק, הסדרה מפתיעה באיזון יוצא הדופן שלה בין הומור אינפנטילי לרגישות נוגעת ללב. ויש בה את ג'ו פשי ואידי פאלקו האדירים, אז בכלל אין על מה להתלונן. לביקורת המלאה. - בית הגברות
אין עינוי גדול יותר מ-FOMO, ובגזרת הטלוויזיה הוא אף מגיע עם ריבית דריבית: אנשים ששמעו את ההייפ סביב העונה האחרונה של "יורשים", למשל, נאלצו להקדיש שלוש עונות ועשרות שעות מחייהם כדי להיכנס לעניינים. מעטות ההזדמנויות להצטרף סתם ככה, בלי שום השלמות, למותג טלוויזיוני מבוסס ואהוב - וזה בדיוק מה שקורה בימים אלה מעבר לים עם "עקרות בית אמיתיות: ניו יורק" (פיקוק). במשך 13 עונות, מהדורת ניו יורק של אימפריית הריאליטי (שעונותיה מגיעות לישראל באיחור בלתי נסלח) הייתה אחת מעמודי התווך שלה. אבל ברגע שהעניינים החלו להתבלגן, הוכרז על ריבוט מוחלט בסבב ה-14 עם קאסט חדש לגמרי. מדובר בפתח כניסה לא מובן מאליו עבור מי שרוצה להבין אחת ולתמיד על מה כל ההייפ, והוא משתלם בהחלט.
בין שש עקרות הבית החדשות של ניו יורק יש, למשל, את ארין ליצ'י: בת למשפחה ישראלית שמורכבת מ-5% סכסכנות ו-95% ג'ניפר אניסטון. ליצ'י, במקור יצהרי, כבר מסתבכת בימים אלה עם עדויות עבר לתמיכתה בטראמפ - אבל בתוך גבולות הסדרה יש פרובינציאליות סביב אבא אלי (שמעיר לה ש"רואים לך את החזה", בעברית) וריב על "שאקשוקא". במקור הייתה אמורה להיות בקאסט גם משפיענית אורתודוקסית שנשרה באמצע הצילומים, בצל מתקפות אנטישמיות כלפיה ושמועות על התנהגות גזענית שלה ושל בעלה, ובזכות אותה תקופה גנוזה נראה שהמשתתפות אכן הספיקו לצבור היכרות מוקדמת כלשהי (כי לרוב הן מבלפות, בדיוק כמו שהן לא עקרות בית למחייתן). יחד עם אייקון האופנה ג'נה ליונס, הדוגמנית חובבת החריף אובה חסן והנבלית הבילתית ג'סל טאנק, "עקרות בית אמיתיות: ניו יורק" החדשה היא ה"בואו לאכול איתי" של שם. פשוט עם ארוחות שף פרטיות, ועלבונות שמוטחים בפרצוף ולא רק מול המצלמה.
פריים אחד למזכרת
רגע לפני הסוף, הפרומואים של "חתונה ממבט ראשון" (קשת 12) הולכים אול-אין על הטירוף - כולל סימן שאלה מפלצתי. - דעות ולא להתראות
בסיומה של שנה שבה הרגיש כאילו כולנו יורדים מהפסים, הגיעה התקופה האחרונה בטלוויזיה והבהירה: המצב רק הולך להחמיר. חברי הכנסת מספרים לדפנה ליאל על חרמות שעברו, פורנוגרפיית העוני משתלטת על כל ריאיון עם ידוען (כולל אלה שלא ממש הגיעו לסף רעב), אבל הטרנד האמיתי שצריך להימחק מהמסך הוא המילה המאוסה של התקופה: דעה. ולמרות שאינפלציית הדעות היא בעיה חמורה גם מחוץ לגבולות הריאליטי, בטח עם הפאנלים בתוכניות האקטואליה שמנוונים לאט לאט את הקהל, דווקא שם זו אחלה נקודה להתחיל לטפל ממנה במכת מדינה.
באקלים שבו דעות הן הכרח, העונה החדשה של "המטבח המנצח VIP" (קשת 12) היא כמו עונת אולסטארס. פאולה רוזנברג, ליאון רוזנברג, חיים לוינסון, מעיין אדם - כולם אנשים שמתפרנסים מהבעת דעתם, רצוי באופן מכליל ונחרץ. כך, תוך פרק אחד בלבד, קיבלנו סימפוזיונים על מקומם של גברים, מקומן של נשים, הנקות בציבור, הערכה עצמית, משפיענות ואפילו כמה דעות על דעתנות. גם לוינסון, שעל פניו רק מבקר את חובבי הפרסום ותשומת הלב ש"מחפשים את המנה הבאה", מתעסק במנות הדעתניות של עצמו לא פחות משהוא מתעסק במנות שמונחות על השולחן. אבל למרות שמדובר בטלוויזיה אדירה, אלה יותר מדי דעות לערב אחד. בטח כשרגעי השיא של "המטבח המנצח", או לפחות רובם, מגיעים דווקא בשלבי הקטנוניות הקולינרית. ואם כבר קטנוניות קולינרית, אי אפשר להתעלם ממה שעבר העונה על "בואו לאכול איתי" (כאן 11): היא בכלל נסחפה אחר שוק הדעות הישראלי, ובניגוד למעלות הרבות של "המטבח" בקושי השאירה כוח לעקוב אחר שבועות מסוימים. עם כל הכבוד לאג'נדות של המשתתפים, צופי "בואו לאכול איתי" ימכרו כל דיון על פוליאמוריה בשביל עוד עקיצה מאחורי הגב על סלט חצילים.
בניגוד לציפיות והרגלי העבר, דווקא "האח הגדול" (רשת 13) שמרה על עצמה מפני שיטפון הדעות שהציף כל חלקה טובה. קל לנכס את הצלחת העונה הנוכחית למפלצת התוכן שהיא סתיו קצין, אבל העונה הזו של "האח הגדול" ראויה למחמאות גם על הדברים שהשאירה מחוץ לבית - ובראשם המהפכה המשפטית (נושא שפתאום מרגיש נורא רחוק ולא קשור, אך מן הסתם יקום לתחייה אחרי החגים). לכאורה אין שיחוק גדול יותר מאשר תיעוד חי של דיירים מכל קצוות הארץ בשיאה של מתיחות חברתית - ובואו, ברור לכולם שסתיו היא תומכת לוין רצינית - רק שמישהו בחדרי העריכה קיבל החלטה מושכלת להתעלם מהדיונים ברומה של רפורמה. זה כמובן עוזר כשבבית "האח" יש עלים נידפים ולא טורי דעה אנושיים כמו בני הזוג רוזנברג, מה שכבר הופך את הדיונים הנצחיים של "המטבח המנצח" לכאלה שפחות תלויים בהפקה כלשהי. ומעיין אדם וחיים לוינסון? הם, עם כמה שיתפלצו מעצם ההשוואה הזאת, בסך הכל שני נציגים קיצוניים של אותה תופעה. תופעה שראוי לכלות מכל מיני תחומי חיים, ובריאליטי תחילה. מי ייתן ושנת תשפ"ד תהיה השנה שבה הדעה, לא משנה איזו דעה, תהפוך לדעה לא פופולרית בכלל.
בשבוע הבא
הצבא של סתיו קצין מתגייס לקרב האחרון בגמר "האח הגדול" (רשת 13, 10.9); ובמקביל, מהקצה השני של הסקאלה התרבותית, כוכבי הקולנוע הישראלי מתכנסים בטקס פרסי אופיר (קשת 12, כנ"ל); הנפיצות האקטואלית מתגלגלת לדרמה הישראלית החדשה "משמר הגבול", שיצר מני יעיש מ"ג'ודה" (הוט, 12.9); ועונה שלישית ל"תוכנית הבוקר" עם ג'ניפר אניסטון וריס ווית'רספון, כנראה הסדרה הכי מופרעת בטלוויזיה.
צילום ספיר בורגיל ושי חי: מתוך "אח לילה", רשת 13 / צילום ארין ליצ'י: מתוך "עקרות בית אמיתיות: ניו יורק", פיקוק / צילום "חתונה ממבט ראשון": מתוך "חתונה ממבט ראשון", קשת 12