1. הורים במשרה חלקית
    דרמטית ככל שתהיה, למלחמה הקצרה שבתוך המלחמה הארוכה לא הייתה דריסת רגל טלוויזיונית משמעותית - אולי רק בלידתם של כמה כוכבים חדשים וזמניים, כאלה שזרחו ודעכו תוך 12 ימים בלבד. אבל מתוקף היותה תוכנית שמתנהלת בזמן אמת, השפעת החזית האיראנית על "האח הגדול" (רשת 13) כן נתנה את אותותיה: הדיירים חוו ג'ט לג כמו כל ישראלי אחר, וגם הם הפכו את המרחב המוגן לחלל הריבים הטרנדי של קיץ 2025. כנראה שמשהו מטרגר אותם בישיבה הקבוצתית ב-ח'. ובכל זאת יש מרכיב משמעותי שנעדר מפרקי איראן של "האח", והפעם לא מדובר באפולוגטיקה החורקת של לירון ויצמן וגיא זו-ארץ.

    כפי שכל צופה ריאליטי ישראלי מנוסה יודע, יש רק טאבו אחד שלא חודר שום בונקר: אסור לדבר על ילדים, לא משנה עד כמה ההורים שלהם מהווים מודלים מחרידים. ועדיין, כל עוד דיירי העונה הזאת של "האח הגדול" מנותקים מגישה לרשת - אין מנוס מלתהות: יוסי בובליל, מאור ברוכמן, שני אדרי וארז מוגרבי, ארבעת ההורים בקאסט הנוכחי (ההורה החמישי סולק אחרי שכמעט הלך מכות בגלל אזכור הילדים), אין להם איזשהם ייסורי מצפון על השארת המשפחות שלהם מאחור באחת התקופות הכי רגישות? אי אפשר לטעון ברצינות שהם לא הבינו את ממדי האירוע, כי הם עודכנו על כך שמדובר בהסלמה איראנית וחוו אזעקות רבות בעצמם. ואי אפשר לתרץ את זה בכך שאולי היו מונולוגי דמעות בנושא שפשוט לא שרדו בעריכה, כי בהפקה היו מסתערים עליהם בידיים חשופות בשביל למרק את המצפון על ההחלטה להמשיך לשדר את העונה. אם לאחרים אכן אסור לדבר על הילדים שלהם, לא היה מזיק שיזכירו אותם בעצמם.


    מה לראות?
    את הסדרה היחידה שתעסיק את הישראלים בימים הקרובים: עונת הסיום של "משחק הדיונון" (נטפליקס). האם זאת באמת עונה שלמה? לא, זה פשוט החצי השני של העונה ששודרה בחורף האחרון. האם הרמה של הסיבובים הקודמים נשמרה? למרבה הצער לא, ובשלבים מסוימים אפשר אפילו לדבר במונחי קריסה. אבל האם היא בכל זאת ממכרת להחריד, ולרגעים עדיין מרהיבה? כמובן. לביקורת המלאה.

  2. המפץ שהוחמץ
    יכול להיות שאיום הגרעין האיראני הוסר? עוד לא בטוח, אבל כנראה שלפחות באופן זמני. וזו התשובה גם לגבי איום אחר, טלוויזיוני: ביום שני הקרוב, כך לפי הודעות מדאיגות שפורסמו בכל רחבי ה-VOD, סדרות היוקרה של HBO היו אמורות לעזוב את הספרייה של הוט - עם אופק קודר לא פחות עבור מנויי המתחרות יס וסלקום. לצורך המחשה, ולמעט כמה תכנים טריים יחסית, קלאסיקות מודרניות ("הסופרנוס", "משחקי הכס"), עונות ראשונות ועתידיות של להיטים מודרניים ("הלוטוס הלבן", "אופוריה"), ההבטחות הגדולות לשנים הבאות (הסדרות של "הארי פוטר" ו"זה"), כולן היו נעלמות בבת אחת כאילו מדובר בפרק של "הנותרים". ולמרות שחוזי הרכש של הספקים הישראליים חשאיים יותר ממבצע של המוסד, אפשר לאשר שהשמש תזרח על ה-VOD ביום שלישי הבא בדיוק כמו בכל הימים הקודמים.

    התשובה הקצרה: הודעת ההסרה הוסרה בעצמה. התשובה המעט יותר ארוכה: סביר להניח שהחוזה בין HBO להוט (ואולי גם החוזים עם שתי הספקיות המקומיות האחרות) חודש. התשובה העוד יותר ארוכה: בעתיד הנראה לעין - לכל הפחות בחודשים הקרובים - לא נראה כאן את שירות הסטרימינג HBO מקס, זה שמאחסן את כל תכני הרשת ושאליו הם היו אמורים לעבור עם ירידתם. העיכוב הזה לא מאוד מפתיע, למעשה היה אחד דומה לפני שנתיים וחצי, בין היתר בגלל שחברת האם וורנר עוברת שינויים ארגוניים בערך פעם בשנה. לא במקרה הכריזו שם לאחרונה על עוד מיתוג מחדש לשירות הסטרימינג, אחד שכבר נוסה בעבר ונזנח. ההתפשטות של HBO מקס בעולם מתקדמת באופן איטי יחסית, והמזרח התיכון הוא לא בדיוק הטריטוריה הראשונה להסתער עליה. כשזה יקרה, וזה כאמור יכול להיות עניין של חודשים בודדים (או של כמה שנים), אז המפץ הגדול יגיע. אגב, גם "המפץ הגדול" אמורה להיות שם.

    פריים אחד למזכרת
    לא ברור במי "חוליגנים" (כאן 11) מזלזלת יותר: באוהדי הכדורגל שהיא מכלילה בגסות, או באינטליגנציה של הצופים שלה כשהיא ממשיכה לטעון - מול תמונות כאלה, שחוזרות 200 פעמים בפרק - שלא מדובר בסדרה על בית"ר ירושלים.


  3. היא יודעת
    כל עוד מתאמצים מספיק, ניתן להצמיד את קלישאת ה"תסתכלו עליה ותראו אותנו" לכל סדרה ישראלית שהיא. קחו לדוגמה את המלחמה (הגדולה): אלו שנוצרו לפניה לכאורה ניבאו אותה, כל אחת בדרכה היצירתית, ואלו שנוצרו אחריה - אפילו אם מדובר בסדרות מנותקות לחלוטין - מהדהדות אותה בכל מיני אופנים. אבל ה"תסתכלו עליה ותראו אותנו" הוא לרוב לא דבר שאפשר להצמיד לקריירות שלמות של שחקנים. מה כבר אפשר ללמוד מהרזומה של יהודה לוי? שפעם היה ביקוש לטלנובלות והיום יש ביקוש למותחנים עם טאץ' בינלאומי. מהרזומה של רותם סלע? בעיקר את זה שהיא השם הראשון שעולה לראש של כל מלהק מקומי. נינט טייב? הו, דרכה באמת אפשר לשרטט קווי מתאר ברורים, גם שלה וגם של הישראלים. למרות שהיא בטוח תשנא את עצם ההשוואה בין הצדדים.

    התפקיד של טייב לצד דאנה איבגי ב"גחליליות" (הוט), הניסיון התורן להרים "טווין פיקס" כחול-לבן, הוא לא רק מפגן כוח - אלא גם אפיון די מדויק לנינט טייב של הרגע. אישה מנודה מהקונצנזוס, בין אם מדובר במיינסטרים התרבותי הישראלי או ביישוב ליד ים המלח, אחרי שהיא התרחקה ממנו ביוזמתה. היחס כלפיה הוא שילוב ייחודי בין חסד נעורים לחשדנות עמוקה. וכשפותחים את המקום הכי חשוב באינטרנט הישראלי, אתר "אישים", נזכרים איך תפקידי המשחק של נינט תמיד ייצגו באופן מושלם את המהדורה הנוכחית שלה: ב"השיר שלנו" זו המאמי הצעירה והמוכשרת שתאגיד תרבותי לוקח תחת חסותו; ב"זגורי אימפריה" זו בוגרת הפריפריה המרדנית שנעלמת לקצה השני של העולם; ב"בשבילה גיבורים עפים" היא הזיכרון הרחוק מהעבר, עדיין מעבר לאוקיינוס, שחבורה כל-ישראלית יוצאת מגדרה כדי להחזיר אותה לכאן. ב"גחליליות", כאמור, היא חוזרת ומגלה את מה שהיא מגלה.


    אז זה ה"תסתכלו עליה", והוא סמלי מאין כמותו - אומנם הפעם קוראים לנינט מימי, אבל גם ב"גחליליות" יש דמות של גבר צעיר שצורח בשלב מסוים "יעלי!" כאילו הוא תומר קאפון. בשביל לממש את ה"תראו אותנו" צריך לכבות לרגע את הטלוויזיה, ולהיזכר איך נינט תמיד הייתה נייר הלקמוס של התרבות פה: הביצוע שלה ל"ים של דמעות" בגמר ההוא בניצנים, ספציפית שניות הדממה לפני הפזמון האחרון, הוא כמו גראונד זירו של הוויה לאומית שלמה. הקרחת של פלאפון, הכומתה הכתומה עם יהודה, הזוגיות ההיא באופן כללי ואלה שבאו לפניה ואחריה, המרד שהתבטא בפנייה למוזיקה אחרת לגמרי, פריקת העצבים על אנשים זרים וכלי התקשורת, הניסיון לחזור למדורת השבט עם השיפוט ב"הכוכב הבא", הניסיון לאזן בין מרכז הבמה למחוזות הפרינג' בתפקיד התורן. אפשר לבנות תזות שלמות על סמך השיער של נינט בלבד, וב"גחליליות" מדובר ברעמה מפוזרת, לא חפופה, עם נגיעות הצהרתיות של צבע לבן. אם זה לא משל להוויה הנוכחית של מדינה כולה, זו שכבר מותשת מהאירועים שהתרחשו חודשים ספורים לפני צילומי הסדרה, זו לפחות קריאת כיוון עם ראשית העשור החמישי לחייה של הכוכבת הישראלית מכולן.

    בשבוע הבא
    דנה אינטרנשיונל, שי כרם, נדב אבקסיס ודנה זרמון מבשלים ומשחירים בעונה החדשה של "המטבח המנצח VIP" (קשת 12, 30.6); השחקנית והשחקנית נועה קירל מככבת בדרמת המתח למבוגרים "איננה" (יס, 3.7); ובצל ההאשמות הקשות נגד היוצר ניל גיימן, העונה השנייה - וגם האחרונה - של "סנדמן" (נטפליקס, כנ"ל).

    צילום מאור ברוכמן: מתוך "האח הגדול", רשת 13 / צילום רוסליה: מתוך העונה הבאה של "אופוריה", יס, הוט וסלקום / צילום בן סולטן, שון סופטי ודוד שאול: מתוך "חוליגנים", כאן 11