נטפליקס כבר הוכיחה בעבר שסדרות בשפות זרות יכולות להפוך ללהיטים בינלאומיים, ואחת ההצלחות הגדולות בתחום הזה הייתה עם הסדרה הצרפתית "לופן". עכשיו נטפליקס מנסה לייצר להיט צרפתי נוסף, הפעם עם "פיאסקו" ("Fiasco") - קומדיה מוקומנטרית שמגוללת בשבעה פרקים את מסע התלאות שעובר במאי צעיר בזמן שהוא מביים, או בעיקר מנסה לביים, את סרטו הראשון. וללא הצלחה רבה, כפי ששם הסדרה רומז. לא בטוח אם הסדרה תצליח להיות הצלחה מסחררת ברמה של "לופן", אבל בהחלט יש בה את מה שצריך כדי למשוך קהל רחב, במיוחד בקרב מי שמתחבר להומור משוגע וחסר עכבות.
את "פיאסקו" יצרו וכתבו ביחד איגור גוטסמן והשחקן פייר נינה ("איב סאן לורן"), שמגלם גם את דמותו של הבמאי חסר הכריזמה רפאל ולאנד. רפאל הוא במאי שאפתן, שמהרגע הראשון ניכר שההפקה הזו היא לחלוטין קפיצה מעל הפופיק עבורו. סרטו של רפאל מוקדש לסבתו שהייתה לוחמת ברזיסטאנס בזמן מלחמת העולם השנייה, אבל הוא לא מסתפק רק בסרט תקופתי שמציג את סיפורה האמיתי - אלא הולך כמה צעדים קדימה עם השאפתנות המוגזמת שלו, ומשלב גם מדע בדיוני ומדמיין כיצד סבתו הייתה משתלבת בתקופות שונות בהיסטוריה, כולל תחנות בתקופת האדם הקדמון, הוויקינגים והמהפכה הצרפתית.
מהר מאוד ההפקה מתחילה להיתקל בקשיים רבים ומגוונים מכל סוג אפשרי - והעובדה שרפאל הוא במאי חסר ניסיון, ביטחון וכריזמה בהחלט לא תורמת לעניין. זה מוביל לסיטואציות שונות ומשונות, שהופכות לכדור שלג שמאיים על עתידה של ההפקה. מנאום מוטיבציה של רפאל שיוצא מכלל שליטה ומופץ ברחבי האינטרנט, דרך תאונה מחרידה של הפעלולנית כבר בתחילת הצילומים, מלחמות אגו וסצנה אחת בלתי נשכחת שמתרחשת בתוכנית אירוח ולגמרי לא מיועדת לבעלי קיבה חלשה. ואם כל זה לא היה מספיק, אז במקביל מתפתחת גם תעלומה סביב מה שנראה כמו בוגד מבפנים, שמנסה לחבל בהפקה בדרכים שונות. כל אלה מובילים ללא מעט רגעים קורעים מצחוק, וגם טוויסטים ותגליות מפתיעות שישאירו אתכם על קצה הכיסא לאורך כל הצפייה.
מעניין לציין שזוהי לא הפעם הראשונה שבה פייר נינה מגלם במאי שמתקשה בצילומי הסרט שלו. למעשה, הוא עשה זאת ממש עכשיו ב"ספר הפתרונות", סרטו הסמי-אוטוביוגרפי של הבמאי מישל גונדרי ("שמש נצחית בראש צלול") שיצא לאקרנים בתחילת אפריל. אומנם בשני המקרים הוא מגלם במאי עם נטייה לנוירוטיות שחווה קשיים רבים בזמן הפקת הסרט שלו, אך מדובר בשתי דמויות שונות לחלוטין. ב"פיאסקו" רפאל הוא דמות בסגנון מייקל סקוט מ"המשרד", דמות טרגית של אדם שעושה מאמצים כבירים להרשים את סביבתו. במקרים מסוימים על חשבונו, במקרים אחרים על חשבון אחרים - מה שהופך אותו לדמות מעוררת רחמים וגם לא מעט סלידה, אם כי גם מעוררת אמפתיה לעיתים.
הניסיונות הכושלים של רפאל להראות מצג שווא של יכולותיו כבמאי מכניסים אותו למבוך אינסופי של שקרים, העמדת פנים והונאה שגובלת אף בעבירה על החוק. הכישלון המפואר שלו כבמאי הוא לא פחות התוצאה של הפגמים שלו (ושל הסובבים אותו), מאשר של שלל הנסיבות הבלתי צפויות שאורבות לו בדרך כמו שדה מוקשים. נינה כבר הוכיח את יכולותיו הקומיות בעבר, והוא ללא ספק עושה עבודה מצוינת גם בתפקיד הזה - ומוביל את הסדרה בחוסר כריזמה מהפנט ומספק כמה מהרגעים הכי מצחיקים בה. ראוי לציון גם פרנסואה סיביל ("מי אתה חושב שאני?"), שמגלם את תום, חברו הטוב של רפאל ושחקן כושל בעל לב רחב אך מעט שכל. תפקידו של סיביל בסדרה הופך לתפקיד כפול מסיבות שלא נחשוף אותן, מה שמאפשר תצוגת תכלית מדהימה של היכולות הקומיות והדרמטיות שלו, וסיביל פשוט גונב את ההצגה בכל דקה שלו על המסך.
העובדה ש"פיאסקו" משלבת סוגי הומור שונים, מקרינג', דרך סלפסטיק, אבסורד וגם לא מעט הומור שחור, מאפשרת לה להצחיק קהלים מסוגים שונים - מה שבהחלט מעלה את הפוטנציאל שלה להגיע לקהל רחב ולעלות למעלה ברשימת הנצפים של נטפליקס. לצד זאת, קשה להגיד שהיא לא עושה משהו שנעשה כבר, ולכן היא גם לא בדיוק עשויה מהחומר של קומדיות קאלט, כאלה שנשארות בתודעה זמן רב לאחר שהסתיימו. אחת הסיבות לכך היא גם העובדה שהסדרה לא ממש נכנסת לנבכי תעשיית הקולנוע, למרות שהיא בהחלט מראה את הקשיים הרבים שיכולים לעלות בזמן הפקה.
לצד זאת, יצירות בולטות שעוסקות במלאכת היצירה הקולנועית עצמה הן לרוב כאלו שגם יש להן אמירה ונקודת מבט מעניינת עליה, דברים שחסרים ב"פיאסקו" - שנשארת בעיקר בתחומי הטרלול ונותרת לפיכך די שטחית. מדי פעם עולים נושאים כמו ענייני יחסי ציבור, רשתות חברתיות והפוליטיקלי קורקט בתעשייה, אך לא ברמה של אמירה מהותית כלשהי. ועדיין, ברגעים מסוימים הסדרה מצליחה להגיד משהו על מערכות יחסים, כנות ועל שקרים שאנחנו מספרים לעצמנו ולאחרים. אז אולי "פיאסקו" לא תתמקם בין היצירות הבולטות על אחורי הקלעים של הפקות קולנועיות, אבל היא מספקת צפייה מאוד מבדרת, עם לא מעט רגעים שיגרמו לכם לצחוק בקול, במיוחד עבור חובבי קומדיות פרועות.